Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által kiírt kutatóegyetemi pályázathoz nem kapcsolódik ugyan finanszírozási háttér, de pillanatnyilag egy külön, európai uniós TÁMOP-pályázatban bízhatnak az egyetemek. A bölcsész dékánok ezzel kapcsolatban leszögezték: elismerik és jó irányban tett lépésnek tekintik az Oktatási Kormányzat és az MTA azon törekvéseit, amelyek a kutatóegyetemi státus létrehozására vonatkoznak, és külön üdvözlik azt, hogy ez a kezdeményezés a magyar felsőoktatás minőségének javítása érdekében a TÁMOP program keretében uniós források bevonását is lehetővé teszi.
Különösen lényegesnek tartják, hogy a TÁMOP 4.1.2.B. program a társadalomtudományok, és ezen belül a bölcsészeti terület kutatása számára is – hosszú idő után először – plusz források bevonására nyújt lehetőséget. Ugyanakkor hangsúlyozzák: csak a hosszabb távon finanszírozott kutatóegyetemi, kutatókari rendszer biztosíthatja a magyar felsőoktatás európai lemaradásának megakadályozását. Ez már jelenleg is komoly veszélyt jelent, hiszen például a németországi, ausztriai egyetemek háromszor-négyszer akkora költségvetésből gazdálkodhatnak. Hangsúlyozzák továbbá, hogy a humán tudományok területének hazai és nemzetközi fejlesztése s helyzetbe hozása egy kiegyensúlyozottan és felelősségteljesen gondolkodó felsőoktatás-politikai stratégia integráns része kell, hogy legyen, valamint hogy a tudományterületeket semmiképpen sem egymás rovására kell fejleszteni. A magyar felsőoktatás bölcsészettudományi képzésének túlnyomó részét lefedő hat kar tehát csak egy megbízható és folyamatos, a humán terület magas szakmai értékeit és a mai modern társadalomban betöltött kiemelkedően fontos szerepét következetesen elismerő kutatóegyetemi finanszírozási és oktatási-kutatási koncepcióval látná biztosítottnak a magas színvonalú, európai szintű, modern bölcsészettudományi és társadalomtudományi képzést Magyarországon.
A jelenleg is zajló jelentkezési idény eddigi tapasztalatait összegezve az együttműködő bölcsészkarok dékánjai megállapították: Részben a fentiekkel összefüggésben, továbbra is sajnálatosnak tartják a bölcsész dékánok az oktatási kormányzat azon döntését, amely 2010-ben 350 fővel csökkentette a bölcsészettudományi képzési területen az államilag támogatott hallgatói létszámot. Ez a lépés nem jó megoldás, hiszen csupán azzal jár, hogy a preferált természettudományos és műszaki képzési területeken lévő helyeket növeli úgy a felsőoktatásban, hogy a közoktatásból egyre gyengébb teljesítményű tanulók is bejutnak olyan szakokra, amelyeken azután felzárkóztató oktatásra van szükségük. Néhány héten belül a felvételi jelentkezések adatainak elemzése után a kérdést mindenképpen érdemes volna újragondolni.
Mindenesetre, a természettudományos és mérnöki képzés (továbbá a tanárképzés, s ezen belül különösen a természettudományos tanárképzés) jelenlegi problémáinak jó része a közoktatás és a hazai érettségi rendszer hiányosságaiban, részben a bolognai rendszer által generált nehézségekben, valamint az ott megszerezhető diplomák és tudásanyag társadalmi és anyagi megbecsülésének hiányában keresendő és aligha a társadalomtudományos-természettudományos hallgatói helyek állami finanszírozási kereteinek belső átcsoportosítgatásának segítségével oldható meg. Egyszóval attól, hogy csökkentjük a társadalomtudományok államilag finanszírozott helyeit, automatikusan nem növekszik meg a természettudományos terület iránti érdeklődés, hiszen ott már eddig is jóval több államilag finanszírozott hely volt, mint amennyi jelentkezőt regisztrálni lehetett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.