Egyre erősebb trend – nemcsak a fiatalok, hanem az idősebb generációk körében is –, hogy a közösségi média-platformok – Facebook, Twitter, Instagram – felületein fotók formájában osztják meg az életük szinte minden pillanatát a felhasználók.
Manapság olyan típusú és tematikájú fotókat készítünk és osztunk meg a nagyvilággal, amelyeket a klasszikus fotóalbumokban nagy valószínűséggel nem láthatunk: a papíralapon megörökített emlékeink között nem sok kávéscsésze vagy spagetti látható. A digitális világban, az Instagram-korszakban viszont az ételeink és italaink lefotózása eddig nem látott mértéket öltött.
A fényképek megosztására specializálódott Instagramon ugyanis csaknem 360 millió képet találhatunk,
ha a keresőbe a #food (az étel angol megfelelője) szót pötyögjük be. Változatos a felhozatal: a luxuséttermek fogásaitól kezdve az otthon sütött tortán át egészen az ínyenc halételekig szinte mindent megörökítenek és megosztanak az emberek a nagyközönséggel.
Ahogy a nagyvilágban, úgy Magyarországon is divatos lett az élelmiszerek, ételek és italok fényképezése. Hazánkban külön keresőszót alkottak a „kajafotózó” felhasználók. A magyarok egymás ételeit úgy találják meg az online térben, ha a #mutimiteszel kifejezésre keresnek rá.
Az ételek lefotózásának sok-sok motivációja lehet, ám a VG.hu-nak nyilatkozó pszichológus szerint egy evolúciós késztetés lehet a jelenség hátterében, igazodva a 21. század technikai feltételeihez.
Az étel mindig is egyfajta státuszszimbólum volt, napjainkban is mondhatjuk annak. Az étel és elérhetősége mindig nagyon fontos volt az evolúció során
– magyarázta Gyöngyösi Alexandra Bianka pszichológus lapunk megkeresésére.
A szakértő hozzátette: az evolúció során ivódott belénk ez a jelzés, és a mai napig nem tudtuk levetkőzni, csak a kifejezés módja változott. A pszichológus a VG.hu-nak elmondta: azért is szeretik a férfiak a széles csípőjű, telt lányokat, mert ez az evolúció során mindig azt jelezte, hogy megkapják a szükséges ételt, egészségesek, és így megfelelő reprodukciós képességgel rendelkeznek, valamint nagyobb valószínűséggel képesek felnevelni a gyermekeiket.
A „kajafotók” – a szakértő meglátása szerint – tehát nem másnak köszönhetik népszerűségüket, mint az emberi természetnek, amely teljesen új kifejezésmódot talált egy régi beidegződésnek.
Nem csak az ételekről és italokról találhatunk több százmillió képet a legnagyobb fotómegosztó portálon. A háziállatokról is milliók osztanak meg képet,
a kutya (237 millió) és a macska (189 millió) is nagyon felkapott keresőszó.
Az Instagram egy olyan online közösségi felület, amely fotók és rövid videók megosztására specializálódott. A képeket és a videókat kizárólag okostelefon segítségével lehet megosztani a nagyvilággal vagy a barátainkkal, a feltöltött tartalmainkat pedig különböző funkciók segítségével tudjuk szerkeszteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.