Lehet, hogy meglepő lesz, amit mondok, de igaza van, polgármester úr – mondta Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes a mai rendkívüli fővárosi közgyűlésen Csepel vezetőjének, Borbély Lénárdnak. A bocsánatkéréssel felérő kijelentés a „Javaslat a csepeli gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítéséhez szükséges forrás biztosítására” című napirendi pont tárgyalásakor hangzott el.
Az ügy előzményéről a Világgazdaság részletes cikket közölt június végén. A történet lényege, hogy az Európai Bizottság a CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) Közlekedési Koordinációs Bizottságának július 16-i ülésén nem javasolta CEF-támogatásra a „Csepeli gerincút befejező ütemeinek teljes előkészítése a szükséges területszerzés megkezdésével” című pályázatot nem elszámolhatóság, illetve nem támogathatóság okán. Ezért jelentősen késhet a csepeli gerincút fejlesztése, így a csepeli lakosságnak – a Posztógyár utca és az M0-s autóút közötti szakaszon – még jó ideig együtt kell élnie a II. Rákóczi Ferenc út jelentős nehéztehergépjármű-forgalmával. A gerincút további részeinek megépítésével megszűnne a tranzitforgalom a lakott területen.
Csakhogy az Európai Bizottság nem is dönthetett volna másképp, mivel a Főpolgármesteri Hivatal Beruházási és Projektmenedzsment Főosztálya által benyújtott pályázatban egy olyan banális adminisztrációs hibát követtek el az illetékesek, amely miatt a kérelem eleve formailag sem állta meg a helyét.
Budapest a pályázat elektronikus formanyomtatványának A1 pontjában a projekt alprioritásaként az „utak” rubrikát jelölte meg, holott a pályázat tartalmából egyértelműen következik, hogy az a „belvízi hajóút és belvízi kikötők” alprioritásba esik, mivel a csepeli gerincút esetében a CEF-elszámolhatóság alapja a kikötő és az M0-s összeköttetésének kiépítése.
Ennek kapcsán Kiss Ambrus most úgy fogalmazott, hogy a fővárosi önkormányzat szakmai hibát követett el, mert útfejlesztéshez kértek pénzt kikötőfejlesztés helyett.
A főjegyző kivizsgálta az esete, az érintett vezető megrovást kapott, illetve módosítottuk a pályázatok benyújtására vonatkozó belső ellenőrzési folyamatokat és az elmúlt napokban kontrollokat építettünk be.
Borbély Lénárd megköszönte a főpolgármester-helyettesi megszólalást, amelyet „viszonylag korrektnek” értékelt. Ugyanakkor hozzátette, hogy a „bődületes hibát nehéz hova tenni”.
Az előterjesztést végül 28 igennel fogadta el a közgyűlés. Ennek értelmében az idei negyedik negyedévben Budapest újra pályázna 900 millió forintnyi közösségi forrásra a Csepeli gerincút befejezésének megtervezéséhez. A nettó támogatási intenzitás 85 százalékos, a fennmaradó részt, illetve az áfát a fővárosnak kell állnia. Erre van keret a költségvetésben. A konkrét kivitelezés értékét Kiss Ambrus 30-40 milliárd forintra becsülte. Jelezte, hogy ez az összeg jócskán meghaladja Budapest lehetőségeit, ezért majd kérni fogják, hogy a magyar állam biztosítson ehhez pénzt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.