A Szovjetunió bukásakor még nem láthattuk előre, hogy ha meg is feleződött a világhatalmak száma, három évtized sem kell, hogy visszaduplázódjon, bár más összeállításban. Az utóbbi évek-évtized, főképp az ukrajnai háború kitörése óta eltelt időszak már az amerikai–kínai versengésről szólt, így nem csoda, hogy meglódult a fantázia. Immár azt elemezgetik, hogy nem várható-e újabb földindulás a belátható jövőben. Akadnak, akik szerint igen, és az erről szóló elemzéseknek új lendületet adtak azok a hírek, hogy India népessége áprilisban meghaladhatja Kínáét, sőt, ez talán már meg is történt.
A kérdés tehát az: két világhatalom helyett lehet-e három évtizedeken belül? A harmadik helyre jelenleg egyetlen kézenfekvő jelölt van: India.
Az igenre és a nemre is bőven soroltak fel érveket, azaz marad izgalom a jövőt fürkészők számára.
Akárhogy is: ha nem is közelítené meg az amerikai és a kínai gazdaság méretét, India mindenképp emelkedőben van, ami semmiképp sem ígér unalmas geopolitikai felállást. Ami ma látszik: India meglehetősen barátságtalan viszonyban áll a szomszédos Kínával, és rengeteg gazdasági szál fűzi a nyugati hatalmakhoz, ugyanakkor Pekinghez hasonlóan Újdelhi is fittyet hány az utóbbiak nyomására, hogy ne kereskedjék az ukrajnai területeket megszállva tartó Oroszországgal.
A kérdésre, felzárkózik-e a nagyokhoz India, a kínai ellenőrzés alatt álló Global Times néhány hónapja – miután India bruttó hazai terméke (GDP) megelőzte egykori gyarmattartójáét, a britekét – ezt a választ adta: nem valószínű. A népességgyarapodás fókuszba kerülését követően a német üzleti Handelsblatt ugyanakkor egyáltalán nem zárta ki, hogy igen. Lesznek azért problémák – foglalható össze az amerikai The Washington Post elemzése.
Három évtizeddel ezelőtt a GDP-t tekintve Kína és India még ugyanott állt, és bár tavaly India a világ ötödik legnagyobb gazdasága lett – és arra pályázik, hogy az évtized végére a németeket és a japánokat is megelőzze –, ma a GDP-je hatszor kisebb a hasonló népességű Kínáénál.
A Global Times azt elemezgeti, hogy ezt az elnyílt rést vajon vissza tudja-e zárni hosszú távon India, ahol az előrejelzések szerint a népesség gyors növekedése miatt egyre bővül a GDP termelésére alkalmas munkaerő. Az alapvető különbség az volt, hogy Kína másfél évtizeddel korábban, és épp kedvező áramlatokat elkapva indította el a gazdasági nyitás politikáját.
Infrastruktúra-fejlesztéssel kezdték, a javuló közoktatással megteremtették egy hatalmas munkaerőbázis alapjait, és tárt karokkal fogadták a nemzetközi gazdasági együttműködést.
India már az 1950-es évek óta sorban hozta létre a technológiai intézeteket, és a gazdasági nyitással elkésett, bár aztán kiterjedt háttérirodai szektort fejlesztettek ki külföldi vállalatoknak és segítették az információtechnológiai (IT) szektor fejlesztését. Ami miatt mégis nehéz lenne csökkenteniük a lemaradást Kínától – sorolják a szakértők –: a politikai instabilitás, az égbekiáltó társadalmi egyenlőtlenség, az elégtelen oktatási források és a túlterhelt egészségügy.
Mindezek miatt a dinamikus demográfia „osztalékelőnyét” sem tudják majd learatni Indiában – vélik a kínaiak.
Nem egyértelmű az indiai demográfiai előny a Post anyaga szerint sem – egy kérdés, amiben ritka egyetértés mutatkozik a kínaiakkal.
Ők is az Indián belüli hatalmas kontrasztokkal érvelnek, ebben az esetben geográfiai-kulturális szakadékokra hivatkozva, két kismama – a déli Tamil Nadu államban élő Vaishnavi Logabiran és a termékeny mezőgazdasági övezetet kettévágó északi Gangesz menti Biharban lakó Malika Begum – példáját összemérve.
A többek közt autókat és iPhone-okat gyártó üzemekkel megrakott Tamil Nadu termékenységi rátája 1,8, vagyis ugyanannyi, mint az Egyesült Államokban vagy Svédországban. Biharban: 3. A 27 esztendős Vaishnavinak két gyermeke van, és nem akar többet, a 22 éves Malikának, aki olvasni sem tanult meg, már négy.
Demográfiailag két India van
– idézi a lap Arvind Subramaniant, aki 2014 és 2018 közt a kormány gazdasági főtanácsadója volt. India déli része már Kelet-Ázsiára hasonlít, és belépett az elidősödő társadalom korai szakaszába, a „hindu magvidék” azonban teljesen más – tette hozzá.
Az észak–dél szakadékot nehéz kezelni. Biharban gyakran zavargásokhoz vezet például, ha az állam, illetve a hadsereg kevesebb álláshelyet teremt a korábbinál.
A Handelsblatt máshogy közelíti meg a kérdést.
Indiához korábban sokan fűztek nagy reményeket, de általában csalódás lett a vége, ezúttal azonban a népességnövekedés meghozhatja a gyümölcsét – írják. A fiatal népesség gyors növekedése mellett fenntarthatók lesznek a hat százalék feletti éves gazdasági növekedési ráták, miközben India abból is profitál, hogy a nyugati cégek alternatívát keresnek Kínára.
A német politika dimenziójában ez az elfordulás feltétlenül igaz lehet, bár a vállalatok szintjén vannak kérdőjelek. A szociáldemokrata Olaf Scholz kancellárra politikai össztűz zúdult, amikor fél éve nem európai uniós küldöttség tagjaként, hanem kétoldalú látogatás keretében Pekingben kezelt Hszi Csin-ping elnökkel. Koalíciós partnere, a külügyminisztert is delegáló Zöldek ugyanakkor sokkal keményebb Peking-ellenes vonalat képviselnek, bár Kína a németek egyik, ha nem a legfontosabb külkereskedelmi partnere.
A német sajtóban is visszatérően emlegetik a veszélyes függést a kínai gazdaságtól, ami sokkal nagyobb, mint az ukrajnai háború miatt most lerázott orosz ráutaltság. A múlt heti pekingi látogatása során kötött francia üzletekért Emmanuel Macron elnök is megkapta a hideg zuhanyt a WirtschaftsWoche német üzleti laptól.
India ellenben jól fest, és a szerencséjét csak maga ronthatja el a Handelsblatt cikke szerint, amelyet Scholz és Narendra Modi indiai miniszterelnök kézfogása illusztrál az előbbi márciusi indiai látogatása nyomán. A népesség Indiában, ahol az átlagéletkor mindössze 28 év, 2064-ben már 50 százalékkal nagyobb lesz Kínáénál – írta a lap.
A Handelsblatt többek közt Roland Buscht, a Siemens elnök-vezérigazgatóját idézi, aki elkísérte Scholzot az indiai Bengaluruba, és a gyors fejlődést látva eldobta korábbi kételyeit az indiai gazdaságot illetően. Az újság megemlíti, hogy az év elején az indiai államvasút 1200 elektromos mozdonyt rendelt a Siemenstől, és idézi Santosh Iyert, a német Mercedes-Benz indiai vezérigazgatóját, aki szerint a jövő reménykeltő, holott az eladásaik Indiában még alacsonyak, miközben messze a legnagyobb piacuk Kína, ahol tavaly több mint 750 ezer járművet adtak el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.