Újra megnyílhat a lehetőség, hogy az ukrajnai események oldalvizén a Nyugat leszakíthassa Moszkváról legszorosabb szövetségesét, Belaruszt. Óva intő azonban a korábbi kísérletek kudarca, hogy a belorusz ellenzék támogatásával, aktivizálásával elérjék ezt a célt.
Vezetőjükről nincsenek hírek, sok száz politikai fogoly társával együtt a Lukasenka-rezsim börtönében ül. A szerepét átvenni igyekvő felesége pedig könnyűsúlyúnak bizonyult e nehéz szerep átvételére. Most, hogy az Ukrajna-fáradtság, az oroszországi fegyveres erők részleges előrenyomulása változó helyzetet teremt a térségben – és mindenekelőtt, hogy Belarusz területére Oroszország taktikai atomfegyvereket telepített a NATO sakkban tartásának céljával – különleges jelentősége van a kérdésnek. Ezzel együtt
rövidebb távon aligha lehet a Moszkvát és Minszket összekötő szálak gyengülésére számítani.
Ezt elismeri Artyom Shraibman belarusz ellenzéki elemző, a Nemzetközi Carnegie Alapítványnál vendégeskedő politológiai kutató is. Szerinte két alapvető oka van a Belarusszal kapcsolatos politikai pangásnak: a nyugati vezetők apátiája és ezzel összefüggésben magában a kelet-európai országban tapasztalható érdektelenség, politikai apály, hogy változtassanak a helyzeten, kiszakítsák Moszkva befolyása alól az országot, közelítsék a Nyugathoz, az EU-hoz és a NATO-hoz.
Ugyanakkor a Szovjetunió idején Belarusz (Ukrajnával, a három kis balti állammal együtt) kirakatországnak, a nyugati határ, a bizonytalan befolyású Kelet-Közép-Európa közelsége miatt bizonyos mértékben rizikótagállamnak számított. Lakosságának magas szintű képzettsége miatt a szovjet hadiipar kutató-fejlesztő kapacitásainak egy részét, köztük az elektronikai ipart itt fejlesztették. A minszki Radar Tervezőirodában alkották meg az Avtobaza Kvant 1L222 mintájú rádióelektronikai zavaróberendezést, amellyel évekkel ezelőtt Iránban a földre kényszerítették az Afganisztán nyugati részében repülő legújabb amerikai pilóta nélküli felderítőgépeket. A múlt század hatvanas évei elején a minszki rádiógyár fogalomnak számított, itt dolgozott John F. Kennedy
amerikai elnök későbbi feltételezett gyilkosa, a Szovjetunióba disszidált, majd az USA-ba visszatért amerikai tengerészgyalogos, Lee Harvey Oswald is.
A 2020-as politikai krízisév után a minszki vezetés jelentős összegeket forgatott bele az ország gazdaságába (mondják, ebben Moszkva is segített nekik), amelynek révén az infláció csökkent, a gazdaság 2023-ra szerény mértékben ugyan, de növekedett. Tavaly az ország statisztikai hivatalának becslése szerint a GDP 3,9 százalékkal nőtt, de a nyugati szervezetek ennél kisebb emelkedést prognosztizáltak, a Világbank 3, a Nemzetközi Valutaalap 1,6, az EBRD szerint 2 százalékkal bővült az ország GDP-je. Tavalyelőtt a GDP 4,7-del visszaesett, miután 2021-ben 2,3 százalékot nőtt. Idén Minszkben 3,8 százalékos GDP-növekedést várnak.
A hullámzást a lakosság is megérezhette. A hamburgi Statista jelentése szerint a 2014-ben regisztrált egy főre jutó GDP-csúcsot (8337 dollárt folyó árakon) Belaruszban várhatóan még 2028-ra sem tudják elérni. Tavaly ez a szám 7477 dollárt tett ki. Oroszországban 2023-ban ez 13 006, Ukrajnában 2022-ben 2033 dollár a volt szovjet tagállamok között, és a Független Államok Közösségéhez tartozó országokat tekintve csúcstartó Kazahsztánban ez a mutató tavaly 13 136 dollárt ért el. A földgázbevételei révén regionálisan gazdag Türkmenisztánban 2022-ben 7297, Üzbegisztánban, Közép-Ázsia legnépesebb államában 2023-ban 2496, Kirgizisztánban 1969, Tádzsikisztánban 1356 dollárt tett ki az egy főre becsült éves GDP.
Milyen erős az ellenzék, képes-e törvényes, demokratikus úton a hatalomátvételre? Szvjatlana Cihanouszka, az ellenzék jelenlegi vezetője, miután a választásokon vereséget szenvedett, a szomszédos Litvániába menekült. Itt 2022-ben ellenkormányt alakított, amelynek a hatékonyságáról megoszlanak a vélemények. Az ország diktatórikus vezetője, Aljakszandr Lukasenka számára a 2020-as esztendő, a választások éve kritikussá vált. Gazdasági gondok, a Covid–19-járvány rossz kezelése (a veszély alábecsülése) fokozták népszerűtlenségét, az országban tömegmegmozdulások robbantak ki. Az Ukrajna elleni oroszországi invázió 2022-ben mintegy megmentette a rezsimet. A háborús helyzetre tekintettel a hatalom további megszorításokat vezetett be, amelyek révén az ellenzék tevékenysége visszaszorult.
Shraibman, a Nyugat lehetőségeit taglalva fontos tényezőre mutat rá: a Belaruszt és Oroszországot összefogó szervezetek, mint a Független Államok Közössége, az Eurázsiai Gazdasági Unió vagy az elsősorban katonai célokat szolgáló Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezete együttműködési és döntéshozatali formái, mechanizmusai meglehetősen lazák. Távolról sincs szó a döntéshozatalban az egyöntetűség feladásáról, valamiféle Eurázsiai Egyesült Államok megalakításáról. Az említett szervezetekben a felsőbb szintű döntéshozó testületekben mindenütt az egyöntetűség uralkodik (és nem a minősített többségi elv, mint amire az EU politikai-integrációs fejlődése szellemében ma Brüsszelben és Strasbourgban mint a jövő meghatározó formájára tekintenek). Még a Belarusz és Oroszország kapcsolatát jellemző „uniósállam”, az államszövetség sem éri el akár a konföderáció (az integráció lazább formája) szintjét – írja Shraibman.
Mindezzel együtt Belarusz a szovjet utódállamok sorában életszínvonal, az egy főre jutó jövedelem szempontjából még mindig a felsőházban szerepel, míg Ukrajna az alsóházba sodródott. Sok múlik Belarusz jövője szempontjából azon, hogy a hadszíntéren Kijev győzni tud-e Moszkva ellen. Ha vereséget szenved, és emellett akadozni fog a (maradék) ország újjáépítése, az északi szomszéd, Belarusz lakossága elgondolkodhat a kockázatokon, amelyekkel egy nyugati demokratizálódó fordulat járhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.