Az élelmiszerek ára és íze mellett a biztonság a harmadik fő tényező, amit vásárláskor mérlegelnek a fogyasztók. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) a fogyasztói tudatosság növelése érdekében Safe2Eat néven 18 országban indít átfogó kampányt, amelybe Magyarország a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakmai támogatásával kapcsolódik be.
Becslések szerint percenként 44 – vagyis Európában éves szinten 23 millió – ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésben, amelyek közül átlagosan mintegy 4700 eset bizonyul végzetesnek. A szakemberek szerint
a megbetegedések jelentős hányada a háztartások helytelen élelmiszer-kezelési gyakorlataira vezethető vissza.
Mindez megelőzhető lenne, ugyanakkor mivel az otthoni élelmiszer-kezelés jogszabályokkal nem befolyásolható, ezért a fogyasztói tudatosság kialakulását segítő szemléletformálás lenne célravezető. Mindez hangsúlyosan megjelenik az EU 18 országában induló Safe2Eat kampányban, amellyel az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) az európai lakosság élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos tudatosságát szeretné előmozdítani.
Az EFSA 2023-as kutatása szerint
az európaiak mintegy 70 százaléka érdeklődik az élelmiszer-biztonság iránt.
Ugyanakkor körülbelül 60 százalékuk túlságosan szakmainak és nehezen érthetőnek találja az élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos információkat. Épp ezért az új kampány egyértelműen, pontosan és érthetően szeretné közvetíteni az élelmiszerek mögött álló tudományt. Legfőbb célja az, hogy a fogyasztók a mindennapi választásaik során a biztonságot és az egészséget szem előtt tartva, minél átgondoltabb döntéseket tudjanak hozni az élelmiszer-fogyasztásuk kapcsán. A kampány fontos témái közé tartoznak
A kiegyensúlyozott táplálkozás és az étrend-kiegészítők biztonságossága mellett azt is hangsúlyozzák, hogy mindig fontos tisztában lenni az élelmiszereken feltüntetett, egészségre vonatkozó állítások tudományos hátterével. Hasznos, ha a fogyasztók ismerik az élelmiszer-adalékanyagokat, az új élelmiszerek biztonságosságát, valamint az élelmiszer-allergének jelenlétét is.
Az európai fogyasztók az ár, az íz, a fenntarthatóság vagy az élelmiszer eredete alapján nap mint nap döntenek arról, hogy mit vásárolnak és mit esznek.
„A #Safe2EatEU kampány segíti a fogyasztókat, hogy magabiztosan hozhassák meg az élelmiszerekkel kapcsolatos döntéseiket; ehhez pedig az szükséges, hogy értsék a kapcsolatot az élelmiszerbiztonság tudománya és az asztalra kerülő ételek között” – mondta Bernhard Url, az EFSA ügyvezető igazgatója.
A világnak, benne még a kifejezetten jó helyzetű Európának is fel kell készülnie az élelmiszer-ellátás akadályaira . A klímaváltozás és a nemzetközi konfliktusok, de még egy szabad szemmel láthatatlan vírus is komoly gondot okoznak. Az események többsége még elszigetelt egymástól, de ahogyan nő a számuk és a jelenségek területi kiterjedése, annál inkább összeérnek, együttesen pedig megsokszorozódhatnak az emberiség élelmezésére gyakorolt hatásaik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.