BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyarország is részt vesz az EU élelmiszer-biztonsági kampányában

A Nébih támogatásával Magyarország is részt vesz – további tizenhét országgal együtt – az EU Safe2Eat élelmiszer-biztonsági kampányában, amely a fogyasztói tudatosság növelését szolgálja.

Az élelmiszerek ára és íze mellett a biztonság a harmadik fő tényező, amit vásárláskor mérlegelnek a fogyasztók. Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) a fogyasztói tudatosság növelése érdekében Safe2Eat néven 18 országban indít átfogó kampányt, amelybe Magyarország a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakmai támogatásával kapcsolódik be.

Unrecognizable woman have lunch, eating healthy food, Magyarország, EU, élelmiszerbiztonság
Magyarország is részt vesz az EU élelmiszer-biztonsági kampányában / Fotó: Northfoto

Becslések szerint percenként 44 – vagyis Európában éves szinten 23 millió – ember érintett élelmiszer-eredetű megbetegedésben, amelyek közül átlagosan mintegy 4700 eset bizonyul végzetesnek. A szakemberek szerint 

a megbetegedések jelentős hányada a háztartások helytelen élelmiszer-kezelési gyakorlataira vezethető vissza. 

Mindez megelőzhető lenne, ugyanakkor mivel az otthoni élelmiszer-kezelés jogszabályokkal nem befolyásolható, ezért a fogyasztói tudatosság kialakulását segítő szemléletformálás lenne célravezető. Mindez hangsúlyosan megjelenik az EU 18 országában induló Safe2Eat kampányban, amellyel az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) az európai lakosság élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos tudatosságát szeretné előmozdítani. 

Az EFSA 2023-as kutatása szerint 

az európaiak mintegy 70 százaléka érdeklődik az élelmiszer-biztonság iránt. 

Ugyanakkor körülbelül 60 százalékuk túlságosan szakmainak és nehezen érthetőnek találja az élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos információkat. Épp ezért az új kampány egyértelműen, pontosan és érthetően szeretné közvetíteni az élelmiszerek mögött álló tudományt. Legfőbb célja az, hogy a fogyasztók a mindennapi választásaik során a biztonságot és az egészséget szem előtt tartva, minél átgondoltabb döntéseket tudjanak hozni az élelmiszer-fogyasztásuk kapcsán. A kampány fontos témái közé tartoznak

  • az élelmiszer-eredetű megbetegedések,
  • a megfelelő élelmiszer-kezelési technikák,
  • az élelmiszer-jelölés olvasásának fontossága
  • vagy az élelmiszerhulladék-csökkentési gyakorlatok előmozdítása.

A kiegyensúlyozott táplálkozás és az étrend-kiegészítők biztonságossága mellett azt is hangsúlyozzák, hogy mindig fontos tisztában lenni az élelmiszereken feltüntetett, egészségre vonatkozó állítások tudományos hátterével. Hasznos, ha a fogyasztók ismerik az élelmiszer-adalékanyagokat, az új élelmiszerek biztonságosságát, valamint az élelmiszer-allergének jelenlétét is.

Az európai fogyasztók az ár, az íz, a fenntarthatóság vagy az élelmiszer eredete alapján nap mint nap döntenek arról, hogy mit vásárolnak és mit esznek.

„A #Safe2EatEU kampány segíti a fogyasztókat, hogy magabiztosan hozhassák meg az élelmiszerekkel kapcsolatos döntéseiket; ehhez pedig az szükséges, hogy értsék a kapcsolatot az élelmiszerbiztonság tudománya és az asztalra kerülő ételek között” – mondta Bernhard Url, az EFSA ügyvezető igazgatója.

A világnak, benne még a kifejezetten jó helyzetű Európának is fel kell készülnie az élelmiszer-ellátás akadályaira . A klímaváltozás és a nemzetközi konfliktusok, de még egy szabad szemmel láthatatlan vírus is komoly gondot okoznak. Az események többsége még elszigetelt egymástól, de ahogyan nő a számuk és a jelenségek területi kiterjedése, annál inkább összeérnek, együttesen pedig megsokszorozódhatnak az emberiség élelmezésére gyakorolt hatásaik.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.