Kiknek szól a konferencia, az eddigi tapasztalataik alapján kik érdeklődnek elsősorban? Változott-e a résztvevők köre?
A konferencia elsősorban a műtárgyvásárlóknak szól, gyűjtőket, befektetőket várunk az egész napos rendezvényre. Mivel ez a hatodik alkalom, már jól ismerjük az igényeket, hogy milyen tudásanyagra van szükség. Nagy örömmel látom, hogy évről-évre egyre nagyobb az érdeklődés.
Mára kialakult egy új gyűjtői generáció, jobbára az a negyvenes korosztály, akinek van befektetni való pénze is, de elsősorban igénye arra, hogy kvalitásos műtárgyakkal vegye körbe magát.
Nekik abszolút szükségük van a tudásra és a jó példákra, a "best practice-re". Mindkettőre lesz lehetőség az eseményen, ahogy networkingre is.
Előad például az egyik legismertebb műgyűjtőnk, Antal Péter, aki bemutatja húszezer (!) darabos kollekciójának kialakulását, fejlődését, ismerteti a több évtizedes gyűjtési, műkereskedelmi tapasztalatait. Valamint Nudelman László numizmata – aki szintén meghatározó műgyűjteménnyel rendelkezik – is előadást tart, méghozzá egy alternatív befektetési területről: az érem és a bankjegygyűjtésről.
Külön előadás szól a gazdasági, adózási kérdésekről. Ebben miről lesz szó?
A gyűjtők körében jelentős érdeklődés mutatkozik a műtárgyvásárlást és értékesítést érintő adózási kérdések iránt. Idén a témát egy speciális szemszögből, az öröklés és adótervezés felől közelítjük meg. A műtárgy gyűjteményünknek ugyanúgy végig kell gondolnunk a helyét és szerepét a magánvagyonunk rendszerében, mint a hagyományos befektetési eszközök esetében. Nem lehet azonban egy kalap alá venni a családi céget, a részvényportfoliót és a műkincseket. Az előadás keretében ezért Illés István, az APELSO Wealth Management cégtársa mutatja be azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével biztosítani tudjuk a családi vagyonon belül a műgyűjtemény sorsát akár a halálunk utánra is, és esetlegesen még adóelőnyre is szert tehetünk a műtárgyak értékesítése vagy hasznosítása során.
Érzelem vagy befektetés? Melyiket érdemes előtérbe helyezni?
Erre minden gyűjtőnek saját válasza van, és mi most egy kerekasztal beszélgetésben egyeztetjük a nézőpontokat. Pontosabban arra leszünk kíváncsiak, hogyan teremthető egyensúly a különböző megközelítések közt.
beszélgetnek erről.
Mindannyian az üzleti világból érkeztek a műkereskedelembe, de tevékenységüket átitatja a műtárgyak iránt érzett szenvedély. Ezt a beszélgetést én fogom vezetni, hiszen én is közgazdasági és banki háttérrel rendelkezem, de gyűjtő ügyfeleim és saját tapasztalataim révén rálátok a műgyűjtés érzelmi vonulataira is.
Új fogalom a kortárs műkereskedelemben az ultra kortárs. Mit takar ez?
A „klasszikus kortárs” és a „kortárs” után az „ultra-kortárs” jellemzően a negyven évnél fiatalabb művészek műveit jelenti. A panelbeszélgetés résztvevői azokra a kérdésekre keresik a választ, hogy mennyire váltotta be ígéreteit az „ultra-contemporary” szegmens, milyen sikereket ért el a magyar Y generáció, és milyen lehetőségek állnak a hazai fiatalok előtt. Rieder Gábor művészettörténész-kurátor moderálásában Valkó Margit, a Kisterem galéria tulajdonosa, Vágó László műgyűjtő, a NEO Property Services vezérigazgatója és Vékony Délia művészettörténész, a HAB (Hungarian Art and Business) művészeti igazgatója beszélget majd. Legalább ilyen fontos témának tartom azt a kerekasztalt, ahol a kortárs képzőművészet belsőépítészeti megjelenéséről lesz szó és amelyet Osvárt Judit, az Elle Decoration magazin főszerkesztője moderál majd.
Idén is megjelenik kiadványuk a konferenciára?
Igen, elsőként a konferencia résztvevőinek mutatjuk be a Deloitte Magyarországgal közösen készített kutatásunkat a hazai műtárgyvásárlói szokásokról. Azt igyekeztünk felmérni többek között, hogy a műtárgyvásárlók milyen típusú műtárgyakat vesznek, az elsődleges vagy a másodlagos piac helyszínein vásárolnak, milyen online platformokat követnek. Vezetnek-e nyilvántartást a gyűjteményeikről és van-e tervük a gyűjtemény utódlásával kapcsolatban. Ez már a második kiadása a nemzetközi előzményeken alapuló felmérésnek, amelyet a konferencia résztvevői nyomtatott kiadványban is megkapnak, de online felületről is letölthetővé tesszük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.