Az eladatlan termékek megsemmisítése jókora környezeti károkhoz vezet, mégis számos luxuscég – bár természetesen nem csak ezen a területen jellemző ez – választja ezt a megoldást.
A divatiparban a legelterjedtebb megoldás a megmaradt árucikkek elégetése vagy csak sima összeszabdalása, annak ellenére, hogy manapság már a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság van a fókuszban, és azt gondolnánk, hogy ez a gyakorlat a múlté.
A nyáron egy felhasználó közzétett a TikTokon egy videót, amelyen egy halom megrongált luxustermék látható egy dallasi bevásárlóközpont szeméttárolójában, mind a Coach márka cipői és táskái.
A videó készítője rámutat, hogy ezzel a megoldással ráadásul egy adózási kiskaput is megtalálnak a cégek: a megmaradt áruk megrongálása miatt magasabb a kiskereskedők költsége, vagyis a bruttó nyereség alacsonyabb lesz, ami végső soron kisebb adóteherhez vezet.
A feleslegessé vált árut tehát a viszonteladó megsemmisíti vagy megrongálja, ezután leírják az adóból, úgy téve, mintha véletlen károkozás történt volna. Az amerikai sajtóban is megjelent a Coach termékeivel kapcsolatos eset, a luxuscég pedig a történtekre reagálva a következő, meglehetősen általános nyilatkozatot tette közzé közösségimédia-oldalán: a cégnél mindig is a jó gyakorlatra törekedtek, elkötelezettek a felelősségvállalás és az iránt, hogy globális luxusmárkaként valódi változásokat vigyenek végbe az iparágban. Ugyanebben a posztban a Coach azt is állította, hogy megszüntette az eladatlan áruk megsemmisítésének gyakorlatát, és elkötelezettek ezeknek a termékeknek az újrahasznosítása iránt, erre külön programok is vannak a cégnél.
Egy 2018-as elemzésben, amely a Vox magazinban jelent meg, a szerzők rámutattak: a feleslegessé vált áruk megsemmisítésének gyakorlata azért alakult ki, mert lerövidültek az életciklusok a divatiparban, vagyis az internet és a fast fashion megjelenése miatt ma már jóval hamarabb válik idejétmúlttá egy-egy termék. Így gyakorlatilag – állítják a szerzők – nincs más választásuk a cégeknek. A brit luxusmárka, a Burberry például 2017-ben 3,6 milliárd dolláros bevételre tett szert, ugyanakkor 36,8 millió dollár értékű saját árut semmisített meg. A brand éves jelentése szerint ez a gyakorlat a cég stratégiájának a része volt, arra irányult, hogy megőrizzék az exkluzivitást a luxusszegmensben. A vásárlók elég rosszul reagáltak anno ezekre a hírekre, sokan bojkottálták a Burberry termékeket, a brit parlament tagjai pedig a kormányt sürgették, hogy tegyen valamit a felesleges pazarlás ellen. A közösségi nyomás végül működött, nem sokkal a történtek után a Burberry bejelentette, hogy azonnali hatállyal felhagy a kifogásolt gyakorlattal.
Természetesen nem a brit márka az egyetlen, amely ezzel a megoldással élt. A luxuscégek közül számosan még ma is ezt teszik, és nem meglepő módon a fast fashion cégei sem kivételek.
A H&M például 2013 és 2017 között mintegy 60 tonna új, eladatlan árut semmisített meg.
A feleslegessé vált áruk megsemmisítése óriási környezeti terheléssel jár. Egyes előrejelzések szerint a világ ruházati termelése több mint 80 százalékkal növekszik 2030-ig, vagyis óriási kereslet lesz a jövőben a ruhaipar alapanyagául szolgáló mezőgazdasági termékekre, gyapjúra, pamutra, gumira, bőrre és egyéb anyagokra. A késztermékek megsemmisítése óriási pazarlás, mivel gyakorlatilag értelmetlenné teszi ezeknek az anyagoknak a termelését, előállítását.
Az elmúlt, járvánnyal sújtott év minden eddiginél világosabbá tette, hogy Földünk egészsége egyenlő a rajta élők egészségével. A Covid–19-járvány sajnálatos következménye volt az emberiség természetes környezetre gyakorolt negatív hatásának – vélekedik számos divatipari szakértő. A legújabb kutatásokból pedig kiderül, hogy a ruházati termékekben számos olyan szennyező anyag van, amely a környezetbe visszakerülve további károsodásokat okoz, ráadásul az ellátási lánc sok pontján találhatók ilyen termékek, vagyis a mostaninál jóval nagyobb transzparenciára lenne szükség a divatiparban is.
A másik irány a luxustermékek másodpiacon való eladása lehet – erre vonatkozóan ígéretesek a tendenciák. A TheRealReal online webáruház adatai szerint például az elmúlt egy évben több ember vásárolt és adott el a körforgásos gazdaság keretei között, mint bármikor korábban.
A fogyasztók egyre tudatosabbá válnak, az oldal vásárlóinak 40 százaléka a fast fashion termékeket cseréli le használt luxuscikkekre, és 43 százalékuk említi a fenntarthatóságot az oldalon való vásárlás elsődleges okaként.
A luxuscikkek újraeladása rekordméretű növekedést produkál, tavaly június óta mintegy 6 millió új felhasználó csatlakozott az oldalhoz – állította Rati Sahi Levesque, a The RealReal elnök-vezérigazgatója egy korábbi interjúban. Szerinte főleg a Z és a millenniumi generáció tagjai közül kerülnek ki az egyre tudatosabb vásárlók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.