Száz sebből vérzik az afrikai országok beszerzési gyakorlata, és ez lesz az oka, ha az élelemtermeléshez nem jutnak elegendő műtrágyához, nem pedig amire mostanság minden bajt fognak: az ukrajnai háború.
Az egyáltalán nem újkeletű probléma egyik oka, hogy a kontinens mezőgazdasága rutinszerűen nem alkalmazkodik az éves globális beszerzési ciklushoz – idézi az angol nyelven megjelenő kontinensmagazin, a The Africa Report Andrew Prince-t, a beszerzési megoldásokra szakosodott johannesburgi F Curve Agri alapító igazgatóját.
A problémák helyiek, nem nemzetköziek
– mondta a szakember.
A kisebb vállalkozóknak a beszerzett műtrágyát szétosztó nagyobb vállalkozások és a kormányok egyaránt figyelmen kívül hagyják, hogy az északi féltekén normálisan az év utolsó és első negyedében a legerősebb a kereslet, miközben a déli féltekén a második és a harmadik negyedévben van szükség a műtrágyára. Ennek ellenére az Egyenlítőtől délre a beszerzők általában a harmadik negyedév vége felé lépnek a piacra, azzal a logikával, hogy így még időben megvásárolják a műtrágyát a következő ciklusra.
Ennek az az eredménye, hogy a piacon az északi nagybani vásárlók keresletével kell versenybe szállniuk. Prince becslése szerint az afrikaiak 15-20 százalékos ármegtakarításra tehetnének szert, ha a második negyedévre hoznák előre a maguk keresletét, és a régió nagy méretű mezőgazdasági vállalkozóival folytatott beszélgetések alapján a szakértő meg van győződve róla, hogy nem a raktározási képességekkel van a probléma. a jelenlegi rendszer, amelyből rengeteg közvetítő szedi le a sápot, a 80-as évek just-in-time filozófiájában ragadt.
Mind azt hiszik, hogy okos dolog későn vásárolni
– mondta.
Ráadásul a kormányzati tenderek is rendkívül rugalmatlanok, kilenc hónappal a szállítás előtt már rögzítik velük az árakat, ami hatalmas árazási kockázat elé állítja a vevőket. Az ilyen kockázat ellen rengeteg árupiaci termék esetében határidős piacok felállításával védekeznek, a műtrágyára viszont ilyen lehetőséget nem teremtettek. Ha azt a módszert választják, hogy a kormány vásárol drágán, majd ingyen adja tovább a termelőknek, akkor az adófizetők állják a terhet – állította a szakember.
Mindezek a veszélyek idén különösen kiütköznek. Az árak felszöktek, és hiába tárgyalta újra sok afrikai ellátó a korábbi feltételeket, teljesíteni a drágulás miatt nem voltak képesek
A kísértés ügyvédeket fogadni, és megváltoztatni a telefonszámodat
– tette hozzá Prince.
Az átláthatatlan kormányzati tenderek egyik példájaként a szakértő Zambiát nevezte meg, ahol a jelentkezőket gyakran arra kötelezik, hogy a terméket beszállítások az országba, mielőtt még ajánlatot tehettek volna. Akik a tenderen veszítenek, azok számára szinte lehetetlen a termék újraexportálása, és megesik, hogy kénytelenek diszkont áron eladni a terméket olyan nyertes pályázóknak, akiket nem köteleztek az előszállításra. A kormányzati beavatkozás Afrikában még azt is megnehezíti, hogy a termelők olyan műtrágyához jussanak, amire szükségük van az „eszi, nem eszi, nem kap mást” megközelítés helyett.
A műtrágyák politikai fontossága Afrika déli részében akkora, hogy nem reális arra számítani, hogy a folyamatot a magánszektorra hagyják
– mondta Prince, ellenpéldaként Indiát idézve. Ott erre szakosodott ügynökségek intézik a beszerzést, gyors tendereztetéssel és hat hónapos szállítási időszakokkal. Csak az említett problémákat kiküszöbölve válna lehetővé, hogy az afrikai farmerek nagyjából ugyanolyan áron juthassanak műtrágyához, mint a társaik a világ többi részében, és ne magasabbért – összegzett a szakértő.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.