1940 októberében Francisco Franco, Spanyolország vezetője meghívta Heinrich Himmler náci német politikust a madridi Las Ventas bikaviadalra. A hírek szerint Himmler, a Harmadik Birodalom második embere – az összes biztonsági és rendőrségi erőt ő irányította, beleértve a Gestapót is – állatbarát volt, és annyira megdöbbent a látvány kegyetlenségén, hogy majdnem elájult.
A bikaviadalok akkoriban a virágkorukat élték, de most, amikor megállíthatatlan hanyatlásba kezdtek, felmerül a kérdés, hogy mit kezdjen az ország az 1700 bikaviadal-arénával, amelyek többsége a városközpontokban található.
A bikaviadalok száma 2009-ben még 648 volt, tíz évvel később azonban már csak 349 rendezvényt tartottak országszerte, így számos épület üresen maradt.
A bikafuttatást is súlyosan érintette a járvány. A Mundotoro szakmai weboldal felmérése szerint az elkövetkező két évben várhatóan csupán 261 helyen léphetnek porondra a torreádorok, szemben a 2007-es kilencszázzal.
A 2018–2019-es időszakban,
a Covid–19-járvány előtti utolsó teljes szezonban 2,34 millióan fizettek azért, hogy nézhessék a bikaviadalokat,
míg a profi futballmérkőzéseken 15 millióan vettek részt.
Igaz, hogy csökkenőben van a kereslet, de a legfrissebb felmérés szerint Spanyolországban legalább nyolcmillió ember továbbra is érdeklődik a bikaviadalok iránt
– nyilatkozta Vicente Royuela, a Barcelonai Egyetem közgazdásza a The Guardian magazinnak.
A visszaesés egyik oka, hogy kevesebben élnek vidéken, és nincsenek kapcsolataik az állatokkal. Továbbá a jegyek is drágák, sok fiatal pedig állatvédelmi szempontok miatt ellenzi a viadalokat.
Noha sok bikaviadal-aréna használaton kívülre került és leromlott az állapota, néhányat sikerült újrahasznosítani. Az 1962-ben megnyílt benidormi bikaviadal-arénát 8,6 millió euró értékben alakítják át kulturális komplexummá, amelyben helyet kap egy könyvtár, különböző próbastúdiók, egy ifjúsági központ és gyülekezési hely a különböző egyesületeknek.
Eközben a Kanári-szigeteken – ahol 1991 óta tiltják a viadalokat – többéves vita után végre új életet kaphat az ottani aréna is, éjszakai kluboknak és apartmanoknak adhat majd otthont. A másik sikertörténet a barceloncai Las Arenas bikaviadal-aréna, amely 1900-ban nyílt meg, de az utolsó, 1977-es bikaviadal óta nincs használatban.
Miután a helyi tanács nem tudta új életre kelteni az épületet, eladták, és 2011-ben újra megnyitották bevásárló- és szabadidőközpontként, amelyet Richard Rogers brit építész tervezett katalán partnerével, Alonso Balaguer építésszel. Mivel az aréna műemlékvédelem alatt van, a teljes homlokzatot meg kellett őrizni.
A befejezése hat évbe telt, ezalatt a költségvetés megduplázódott, és végül kétszázmillió euróba került a felújítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.