Folytatólagosan tizenötödik hónapja csökkent szeptemberben az új haszongépjárművek regisztrációja az EU-ban. A szeptemberi csökkenés 6,6 százalékos az előző év azonos hónapjához képest – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adataiból.

19 September 2022, Lower Saxony, Hanover: An open truck stands on the MAN stand at the IAA Transportation international motor show for commercial vehicles at the Hanover trade fair center.
Fotó: Julian Stratenschulte / AFP

Az  ACEA szerint a múlt hónapban közel 134 ezer haszonjárművet adtak el az öreg kontinensen.

Idén az első három negyedévben az EU haszongépjármű-eladásai 17,6 százalékkal redukálódtak a tavalyi év azonos időszakához képest, szeptemberig közel 1,2 millió darabot értékesítettek. A négy legnagyobb (német, olasz, spanyol, francia) piac közül Spanyolországban történt a legmeredekebb visszaesés 23 százalékkal.

A fogyatkozás leginkább a 3,5 tonnás vagy annál könnyebb haszonjárműveket érintette: az új furgonok regisztrációja az első kilenc hónapban 21,2 százalékkal csökkent az egy évvel ezelőtti azonos periódushoz képest. A kategória eladásai idén szeptemberben 11,3 százalékkal estek vissza 2021 szeptemberéhez képest.

A 16 tonnánál nehezebb, valamint a 3,5 és 16 tonna közötti járművek esetében enyhe emelkedés figyelhető meg: az előbbieknél az első három negyedévben az új nehéz tehergépkocsik regisztrációja 4,6 százalékkal nőtt a tavalyi év január–szeptemberi időszakához képest, szeptemberben pedig 21 százalékkal növekedett az előző év azonos hónapjával összevetve.

A közepesen nehéz haszonjárművek esetében az értékesítés másfél százalékkal nőtt az első kilenc hónapban az előző év azonos időszakához, míg szeptemberben 18,3 százalékkal ugrottak meg az eladások 2021 szeptemberéhez képest. A 3,5 tonnás vagy annál nehezebb buszok értékesítése 4,8 százalékkal csökkent az első három negyedévben a tavalyi januári–szeptemberi periódushoz képest. 

Az évtized végére a legnagyobb autógyárak már több elektromos autót gyárthatnak, mint hagyományosat

A világ vezető autógyártói közel 1200 milliárd dollárt szánnak elkölteni 2030-ig elektromos járművek fejlesztése és gyártása, valamint az ehhez szükséges akkumulátorok és nyersanyagok beszerzése céljából.  Ez azt jelenti, hogy az erre szánt összeget egy év alatt több mint a duplájára növelik a cégek.