BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Toyota: végre profit, de mi lesz a villanyautókkal?

A várakozások szerint szolid nyereségről számol be holnap a Toyota, az elektromosautó-programot azonban továbbra is erős kétségek kísérik.

Kedden teszi közzé gyorsjelentését a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota Motors. A várakozások szerint szerény nyereséggel zárta a negyedévet, ám hiába a rekordgyenge jen, az alapanyagok és az alkatrészek ára elviszi a profit jelentős részét.

Fotó: Philip Fong / AFP

A Toyota a múlt héten jelentette be, hogy a szeptemberrel véget ért három hónapban globális termelése 30 százalékkal emelkedett, ugyanakkor figyelmeztetett is arra, hogy a következő hónapokban a félvezetők és más alkatrészek hiánya visszafoghatja a gyártást. Elemzők felhívják a figyelmet, hogy 

ez a probléma túl régóta sújtja az autógyárat.

Az elmúlt időszakban globálisan javult a félvezető-ellátottsági helyzet, ezért félő, hogy a kedden, a gyorsjelentés közzétételekor kiderül: valami más ok is meghúzódhat a korábbi figyelmeztetésnek hátterében. 

A cég még októberben közölte, hogy nem tudja legyártani az idei évre tervezett 9,7 millió járművet,

a csiphiány már oda vezetett, hogy egyes modelleket hagyományos slusszkulccsal kénytelenek szállítani.

Az elemzői várakozások szerint a Toyota üzemi eredménye a július–szeptemberi időszakban 3 százalékkal, 772,22 milliárd jenre (5,3 milliárd dollárra) emelkedett, ami a tavaly decemberrel zárult negyedév óta a legmagasabb érték – három nyereség nélküli negyedévet volt kénytelen elkönyvelni a cég. A második negyedben az üzemi eredmény 42 százalékkal, a várakozásoknál sokkal nagyobb mértékben zuhant.

A Toyota árfolyama a tokiói tőzsdén (jen)

A jen az idén 30 százalékkal gyengült a dollárral szemben, ez nagyon kedvezően hatott a Toyota tengerentúli eladásaira. Az első negyedév után a vállalat korábbi 130 jenes éves előrejelzését 115 jenre csökkentette. A japán deviza azonban a feltételezett jegybanki intervenciók ellenére rendületlenül esik, a 145–150-es sávban ingadozik a zöldhasúval szemben. Azonban még ez is kevés ahhoz, hogy ellensúlyozza a megemelkedő alapanyagárakat. A cég augusztusi becslései szerint ezek 17 százalékkal lesznek magasabbak az idén, mint egy évvel korábban.

A dollár-jen árfolyam

A japán autóipar – a Toyotán kívül a Nissan és a Honda is – meglehetősen nagy lemaradásban van az elektromos modellek fejlesztése terén. 

A Toyota 38 milliárd dolláros villanyautó-programot jelentett be, ez azonban igencsak döcögősen indult,

a bZ4X nevű városi terepjáró (e-SUV) forgalmazását le kellett állítani, mert súlyos közlekedésbiztonsági problémák adódtak; a kerékcsavarok hirtelen irányváltásnál vagy fékezésnél kilazulhatnak.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.