Kedden teszi közzé gyorsjelentését a világ legnagyobb autógyártója, a Toyota Motors. A várakozások szerint szerény nyereséggel zárta a negyedévet, ám hiába a rekordgyenge jen, az alapanyagok és az alkatrészek ára elviszi a profit jelentős részét.
A Toyota a múlt héten jelentette be, hogy a szeptemberrel véget ért három hónapban globális termelése 30 százalékkal emelkedett, ugyanakkor figyelmeztetett is arra, hogy a következő hónapokban a félvezetők és más alkatrészek hiánya visszafoghatja a gyártást. Elemzők felhívják a figyelmet, hogy
ez a probléma túl régóta sújtja az autógyárat.
Az elmúlt időszakban globálisan javult a félvezető-ellátottsági helyzet, ezért félő, hogy a kedden, a gyorsjelentés közzétételekor kiderül: valami más ok is meghúzódhat a korábbi figyelmeztetésnek hátterében.
A cég még októberben közölte, hogy nem tudja legyártani az idei évre tervezett 9,7 millió járművet,
a csiphiány már oda vezetett, hogy egyes modelleket hagyományos slusszkulccsal kénytelenek szállítani.
Az elemzői várakozások szerint a Toyota üzemi eredménye a július–szeptemberi időszakban 3 százalékkal, 772,22 milliárd jenre (5,3 milliárd dollárra) emelkedett, ami a tavaly decemberrel zárult negyedév óta a legmagasabb érték – három nyereség nélküli negyedévet volt kénytelen elkönyvelni a cég. A második negyedben az üzemi eredmény 42 százalékkal, a várakozásoknál sokkal nagyobb mértékben zuhant.
A jen az idén 30 százalékkal gyengült a dollárral szemben, ez nagyon kedvezően hatott a Toyota tengerentúli eladásaira. Az első negyedév után a vállalat korábbi 130 jenes éves előrejelzését 115 jenre csökkentette. A japán deviza azonban a feltételezett jegybanki intervenciók ellenére rendületlenül esik, a 145–150-es sávban ingadozik a zöldhasúval szemben. Azonban még ez is kevés ahhoz, hogy ellensúlyozza a megemelkedő alapanyagárakat. A cég augusztusi becslései szerint ezek 17 százalékkal lesznek magasabbak az idén, mint egy évvel korábban.
A japán autóipar – a Toyotán kívül a Nissan és a Honda is – meglehetősen nagy lemaradásban van az elektromos modellek fejlesztése terén.
A Toyota 38 milliárd dolláros villanyautó-programot jelentett be, ez azonban igencsak döcögősen indult,
a bZ4X nevű városi terepjáró (e-SUV) forgalmazását le kellett állítani, mert súlyos közlekedésbiztonsági problémák adódtak; a kerékcsavarok hirtelen irányváltásnál vagy fékezésnél kilazulhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.