BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megmentheti Európát az enyhe tél

Az elmúlt hetek enyhe időjárása mentőövet dobhat Európának nemcsak az idei, de akár a következő télre is biztosítható a gáz. A szakértő inkább a fémek elérhetőségére hívta fel a figyelmet.

Az elmúlt fél évben számtalanszor írtunk azokról az aggodalmakról, hogy az orosz–ukrán háború és az emiatt bevezetett szankciók következtében Európában nem lesz elég földgáz és olaj a fűtéshez. November 21-i állapot szerint az uniós tárolók csaknem 95 százalékos töltöttségen állnak.

Winter time in a warm central heated room, Old heavy duty radiator heats the room in best way, hideg, radiátor, infláció, gáz,
Fotó: Getty Images

A világ egyik legnagyobb nyersanyag-kereskedő cége, a svájci Trafigura Group elnök-vezérigazgatója úgy véli, hogy az elmúlt hetek enyhe időjárása megmentheti Európát a gázhiánytól. Ha Ukrajnán keresztül továbbra is érkezik gáz, és a tél is a megszokottan alakul, akkor az európai gáztárolókban lévő gáz kétharmadát használhatjuk fel. 

Ez azt jelenti, hogy nemcsak az idei télre, de akár a következőre is biztosított lehet a gázkészlet 

– mondta Jeremy Weir.

Azonban aggodalomra ad okot, hogy az orosz Gazprom jövő héttől kevesebb gázt küldhet Ukrajnán keresztül, mert állítása szerint Ukrajna megcsapolja a rajta áthaladó gázt. Natalia Gavrilita, Moldova miniszterelnöke szerdán úgy nyilatkozott, hogy nincsenek ilyen információi, bár nem lepődnének meg, ha az oroszok mégis csökkentenék a vezetékbe táplált gázmennyiséget. A kormányfő szerint

az oroszok korábban is használták zsarolásra az energiaszállításokat.

Maia Sandu elnök szerint országa nehéz télre számíthat, mivel az orosz–ukrán háború miatt az energiaellátás bizonytalan, és az árak is növekednek. Moldova teljesen az orosz gázimporttól függ.

Jeremy Weir arról is beszélt, hogy a kínain túl 

immár az európai és az amerikai kereslet is hajtja a fémek árait.

BIZ-AUTO-RIVIAN-PRODUCTION-TB, Workers lower an R1T truck body onto a chassis in the assembly line at the Rivian electric vehicle plant in Normal, Illinois, on April 11, 2022. (Brian Cassella/Chicago Tribune/Tribune News Service via Getty Images)
Fotó: Chicago Tribune / Getty Images

Ez jórészt az elektromos autók gyártásához szükséges nyersanyagok iránti növekvő kereslet számlájára írható. Az is a piac torzulásához vezethet, hogy a bányák és kohók többsége Kínában található. A hosszú távú ellátásbiztonság megteremtéséhez újabb fémbeszerzési forrásokat kell találni – hívta fel a figyelmet Jeremy Weir. 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.