A francia tüntetők kora reggel a délnyugat-franciaországi Toulouse közelében egy autópályát, míg nyugaton, Rennesben egy buszpályaudvart zártak le, néhány iskola pedig nem nyitott ki. Közben a francia kormány megújította azt a lefoglalási parancsot, amely szerint néhány alkalmazottnak vissza kell térnie a dél-franciaországi Fos-sur-Mer üzemanyagraktárba, hogy biztosítsa a régió benzinellátását.
A mai sztrájkban a tömegközlekedés, az iskolák és a finomítók is érintettek lesznek.
A Bloomberg szerint az SNCF vasúttársaság súlyos fennakadásokkal számol: várhatóan a nagysebességű járatok fele nem fog közlekedni. A párizsi metróvállalat, az RATP közölte: a legtöbb vonalon csökkenteni fogják a járatok számát. A francia polgári légiközlekedési hatóság (DGAC) arra kérte a légitársaságokat, hogy több repülőtéren hosszabbítsák meg a járatritkításokat, ami a Párizs-Orly repülőtéren 30 százalékos, Marseille-Provence, Toulouse-Blagnac és Lyon-Saint Exupéry légikikötőkben pedig 20 százalékos kapacitáscsökkenést eredményezett.
A francia sajtó szerint a benzinkutak mintegy 10 százaléka kifogyott legalább egyfajta üzemanyagból. A városi tisztviselők szerint több mint 10 ezer tonna szemét halmozódott fel Párizs utcáin. Mindössze 100 kukásautó van szolgálatban, összehasonlításképpen: normál esetben 250 teherautó rója az utakat. A párizsi szemétszedők szerint jövő hétfőig folytatják a sztrájkot, így a francia főváros lakói egy ideig még képtelenek elviselni a járdákon halmozódó hulladékot.
Franciaországban a múlt héten fogadták el azt a törvényt, aminek értelmében 64 évre emelkedik a nyugdíjkorhatár a jelenlegi 62 évről. A szenátus megszavazta a törvényjavaslatot, de a nemzetgyűlés alsóházában nem sikerült biztosítani a többséget, azonban a kormány az alkotmány 49,3 cikkelye adta joggal élve szavazás nélkül fogadta el a törvényt. Válaszul a tüntetők a múlt héten szeméttel borították be és lángra lobbantották Párizs utcáit, míg a parlamentben Macron ellenzéke két irányból is bizalmatlansági indítványt nyújtott be ellene, amelyek a francia nemzetgyűlésben később elbuktak.
Ugyanakkor gazdasági szempontból érthető a francia elnök lépése: a nyugdíjkorhatár emelésével ideiglenesen pénzügyi és demográfiai problémákat oldhat meg, bár a francia társdalalom többsége ellenzi az államfő lépését. Macron a tiltakozások ellenére tegnap közölte: a vitatott nyugdíjreformnak még az év vége előtt hatályba kell lépnie, mert ez elengedhetetlen az ország érdekében. A politikus azt is mondta, hogy nem akarja magát újraválasztatni, a rövid távú népszerűség és az ország általános érdeke közül ő utóbbit választja.
Egyre durvább a vita Berlin és Párizs közt az autókról és az atomerőművekrőlAz Európai Unió vezetői csütörtökön Brüsszelben találkoznak, hogy a gazdasági versenyképességről és az Ukrajnának küldött munícióról tárgyaljanak, ám a Németország és Franciaország közti, a belső égésű motorok tilalma, valamint az atomenergia besorolása miatt kialakult ellentét az egész konferenciát felboríthatja. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.