Augusztus 29-én egy interjút hozott nyilvánosságra a német Welt online portál, amelyet Robin Brooks amerikai közgazdásszal készített. Brooks ebben rámutatott, hogy a Nyugat által Oroszország ellen meghozott szankciókat harmadik országokon keresztül kerülik meg. A luxusautónak számító Mercedes S-osztályú limuzinokat például kerülő úton, Kirgizisztánon keresztül tudják megvásárolni az oroszok.
Az amerikai közgazdász szerint kétféle árutípus jut el harmadik országokon keresztül Oroszországba. Az egyik a háborúhoz szükséges áruk és technológiák, a másik pedig az autók, illetve az okostelefonok, amelyeket Nyugaton gyártanak, és külföldön, különösen a minőségük miatt, népszerűnek számítanak. Érdekesség, hogy Brooks az utóbbiak estében tapasztal nagyobb problémákat. Ezeket vagy Georgiába, vagy Kazahsztánba exportálják, majd az ottani vállalatok szállítják be őket Oroszországba.
Mint ismert, az EU júniusban fogadta el a 11. szankciós csomagot , amelynek célja éppen az Oroszországba irányuló, harmadik országokon keresztül történő nyugati export leállítása volt.
Az elfogadott csomag értelmében Brüsszel kivételes esetben akár szankciókat is meghozhat azok ellen az országok ellen, amelyek nem tudják indokolni, hogy egy bizonyos áruval folytatott kereskedelmük milyen okból nőtt meg. Ennek a monitorozására azonban az egyes vállalatok nem képesek, hanem csak maga az állam
– mutatott rá az interjúban Brooks. Szerinte, ha ilyen anomáliákat fedeznek fel, akkor közvetlenül az érintett céggel kéne tudatni: eljárásukkal áthágják a nyugati szankciókat.
Az amerikai közgazdásznak azonban van egy más ötlete is, amellyel nyomás alá lehetne helyezni Oroszországot. Ez pedig
a 2022 decemberében elfogadott uniós, illetve nyugati olajársapka további csökkentése.
Mint ismert, az olajársapka többek között amiatt lett olyan magas áron szabályozva, mivel néhány uniós tagállam, mint Görögország, Ciprus vagy Málta, nem egyezett bele, hogy alacsonyabbra szablyák.
Brooks rámutat: ezen ráadásul a görögök nyerészkednek is, hiszen tankerflottájukat orosz kikötőkbe helyezték át, hogy onnan olajat szállítsanak többek között Ázsiába. Ráadásul Görögország az idősebb tankerhajóit el is adta az oroszoknak – azok ugyanis nem szerepelnek a nyugati szankciós listán.
Brooks az interjúban megoldásként elmondta, az EU-nak figyelmen kívül kéne hagynia a görög érdekeket, szankciós listára kéne tenni a tankerhajók exportját, és akkor valóban el tudnák zárni Vlagyimir Putyin pénzcsapjait.
Szankciószegő üzletembert fogtak a német hatóságokAz orosz származású német üzletember Litvánián és Dubajon keresztül boltolt az orosz dróngyártóval. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.