A Lego, a világ egyik legismertebb játékgyártója, az egyre szélesebb játékkínálatával, filmjeivel és világszerte nyíló vidámparkjaival, valamint a növekvő bevételeivel nagy ambíciókkal tekint a jövőbe.
A Lego 1932-ben indult világhódító útjára, amikor egy dán asztalosmester, Ole Kirk Christiansen megalapította vállalkozását. Fából készült játékokat gyártottak, és csak az 50-es években váltottak műanyag építőelemekre. A játékokat többek között az teszi egyedivé, hogy az építőelemei kompatibilisek a későbbi évtizedekben gyártott elemekkel is. Így ha valakinek van például a 60-as évekből legója, azt a mai változatokkal is könnyűszerrel összeépítheti.
Innovációival és ötleteivel Európa egyik legnagyobb vállalati sikertörténetét mondhatja a magáénak az elmúlt évtizedben, olyan játékgyártókat megelőzve, mint a szintén népszerű Hasbro vagy a Mattel.
Kjeld Kirk Kristiansen, aki közel 50 évig volt a cég vezérigazgatója, nemrég továbbadta a stafétabotot a fiának, Thomas Kristiansennek, akinek célja, hogy a globális játékpiacaon is felzárkózzon a nagy játékosok közé.
Nem lesz könnyű dolga, hiszen
napjainkban a gyerekeket egyre inkább beszippantja a digitális világ,
a szórakozást is többnyire ott keresik. Ennek megfelelően a Lego is alkalmazkodik az új trendekhez, és termékeivel filmekben, televíziós műsorokban és különféle alkalmazásokban jelennek meg ma már.
A játékgyártó sikertörténete azonban nem volt töretlen. A vállalat a kétezres évek elején letért a legókockákkal kikövezett, simának tűnő útról. A túlzásba vitt innováció és ötletelés során elkövetett egy sor baklövést is, ami majdnem csődbe vitte a céget.
Nem volt éppen pozitív fogadtatása a városi témájú Jack Stone játékszériának, amelynek elemei meglehetősen egyszerűek és unalmasak voltak.
Még a legórajongók is inkább a boltok polcain hagyták a másik gyöngyszemet, a Lego Avatart, amely mindössze két készlet gyártását érte meg. A Lego Scala egy Barbie-utánzat volt. A játékbabákhoz legóruhákat, kiegészítőket kínáltak, de ezek nem voltak kompatibilisek más legó-építőelemekkel. Az évek során azonban sikerült a rossz döntéseket maguk mögött hagyniuk, amit a gyártó tavalyi 9,1 milliárd dolláros árbevétele is bizonyít. Ez majdnem duplája a Hasbro és a Mattel 2022-es bevételének.
A cég időben felismerte, hogy az innovációs kísérletek nem szabhatnak gátat a növekedésnek, a kudarcok szerves részei a fejlődésnek. Ahhoz, hogy hosszú távon is stabilizálni tudják nyereségüket, valamint piaci helyzetüket, a beruházásokat a
digitális játékokkal kell erősíteniük,
illetve a fenntarthatósági szempontokat kell szem előtt tartaniuk. Egyre inkább a megújuló energiaforrások, a „zöldebb műanyag” felé vették volna az irányt, közben azonban kiderült, hogy ezek gyártása magasabb szén-dioxid-kibocsátással jár, így felhagytak az olajmentes alkatrészek gyártásával.
Az új tulajdonos, Thomas Christiansen már most az utánpótláson gondolkozik, ezért létrehozott egy Lego-iskolát, azzal a célzattal, hogy megismertesse a gyerekekkel a cég értékeit. Ezenkívül a Lego új gyárakat épít Vietnámban és az Egyesült Államokban, továbbá még ötletesebb, kreatívabb játékok gyártásába kezd, és a legóélményt a 21. századi elvárásoknak megfelelően a metaverzumba is továbbviszi.
Christiansen szerint a Lego meg sem áll a világ vezető szórakoztatóipari vállalata, a Disney sikeréig.
A Lego a világszerte kedvelt építőkockákon túl filmjeivel, vidámparkjaival, digitális játékaival igyekszik elkápráztatni a rajongókat. A Dániában lévő billbundi irodából induló játékgyártó ma már számos Legoland vidámparkkal rendelkezik a világ különböző pontjain. Többek között Floridában, New Yorkban, Japánban, Németországban és Dubaiban is vannak parkjai.
A dán multi 15 éve van jelen Magyarországon, szeptember végén jelentették be, hogy nyíregyházi üzemüket 30 ezer négyzetméterrel bővítik, gyártó-, csomagoló- és raktárterületeket, adminisztratív épületeket létesítenek. Az új csarnokok építése 2024-ben kezdődik, és a beruházással csaknem harmadával nő az itt gyártott legókészletek mennyisége.
Korábban a Világgazdaság megírta, hogy
a Lego a befektetési aranyhoz, a részvényekhez és a kötvényekhez képest is felülteljesítő.
A régi készletek mennyisége viszonylag korlátozott a másodlagos piacon, míg a múlt század hatvanas évei óta népszerű márka rajongótábora hatalmas, s a felnőttek is imádnak nosztalgiázni. Egyes ritka legószettek akár egymillió forintot is érnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.