Az egyik legjobb minőségű olajbogyót a világ legnagyobb termelője, Spanyolország nyújtja. Óriás volta ellenére azonban a spanyol olívaolaj-piac teljesen felfordult az utóbbi időszakban. A zöld aranyra akkora a világkereslet, hogy a termelők egyre többet exportálnak, s emiatt a belföldre szánt termékek ára megugrott. Ez azért lényeges, mert az olajfák terméséből készült olaj a spanyol konyha alapja, azaz a fogyasztói árának emelkedése a mindennapi életvitelt drágítja jelentősen.
Eddig jelentősen nem befolyásolta, és szerencsére attól sem kell tartani, hogy a klímaváltozás miatt eltűnhet a spanyol olajbogyó. Az olajfa rendkívül szívós növény, vannak, amelyek már több száz évesek. A terméshozamot azonban megfelelő öntözéssel biztos lehet növelni.
Átlagos körülmények közt egy olajfa 40 kilogramm bogyót terem, és habár a növénynek nincs szüksége sok vízre, szárazság idején a termésmennyisége mégis lecsökken, főképp, ha a májusi virágzása alatt hőség éri. Ráadásul a szüretelés technikája sem mindegy. Manapság ipari gépek rázzák le a bogyókat a fákról, ami egyszerű és gyors megoldás a gazdálkodóknak, ugyanakkor a növények károsodhatnak a durva módszertől.
A Nuestra Senora del Pilar szövetkezet, amely a világ legnagyobb ilyen termelői vállalkozása, a 2022–2023-as szezonban 24 millió kiló olajbogyót takarított be, ami az egyik legrosszabb adat a történelem során – írja a BBC.
Mivel idén és tavaly az időjárás nem kedvezett az olajfáknak, a kisebb terméshozam miatt az olajbogyó és az olívaolaj ára eleve megugrott. A globális kereslet azonban továbbra is magas. A profitmaximalizálás érdekében a spanyolok olívaültetvényeket telepítettek az Egyesült Államokba, és még a rivális termelő Olaszországnak is nagy mennyiségben szállítanak olajat. A spanyol olívaolaj fele pedig a tengerentúlra megy.
Az olaszok saját márkájuk alatt árulják a spanyol olajat, így sok fogyasztó azt hiszi, hogy az olaszok és nem a spanyolok a piacvezetők az olajbogyó-üzletágban. Ennek ellenére a spanyol mezőgazdászok nem akarják erősíteni a marketingjüket és értékesítési politikájukat – fejtette ki a DW-nek Antonio Canadilla, a Cooperativa San Sebastian-Aceites Umbrion szövetkezet elnök.
A fenti üzletpolitika így feljebb korbácsolja a hazai árakat.
Probléma továbbá, hogy a spanyol mezőgazdaság 80 százalékát elavult üzleti szerkezet jellemzi, és csak páran ellenőrzik az egész értékesítési láncot. Pedig azzal nemcsak magas árrést, hanem versenyképesebb árakat is szabhatnak.
Az elmúlt két évben a terméskiesések és az olívapiac szerkezeti problémái súlyosbították a spanyol inflációt, az addig mindennap hozzávalóként számontartott olívaolaj pedig luxuscikké vált Spanyolországban.
Ennek következtében az olívaolaj spanyol fogyasztása idén 38 százalékkal csökken
a Canadilla szövetkezet számítása szerint. A kormány ugyanakkor csak 10 százalékos visszaesést jelzett.
Rafael Pampillon, a madridi San Pablo CEU egyetem közgazdásza szerint spekuláció is feljebb tornászhatta az olívaolaj árát a spanyol piacon. A zöld arany Franciaországban és Portugáliában lényegesen olcsóbb.
A magas árak miatt pedig egyes élelmiszerláncok növelték az olcsóbb importot, főként Portugáliából.
A Nemzetközi Valutaalap adatai szerint az olaj világpiaci ára meredek emelkedésbe kezdett 2022-ben, az elmúlt egy évben pedig a duplájára drágult. A spanyol olaj ára hazánkban is megugrott.
Ezen valamelyest segíthet, hogy az idei horvát olajbogyó termésátlaga kifejezetten jó lett.
A szokásosnál sokkal kevesebb olívaolaj lesz az idén – drágulásra felkészülniAz aszály tönkretette a termést Spanyolországban, az olívaolaj a duplájára drágult. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.