BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az adriai kikötők a vörös-tengeri válság legnagyobb vesztesei

Az Afrikát megkerülő hajóknak jobban megéri Nyugat-Európában kirakodniuk, ezért a jelentősen visszaeshet a vörös-tengeri válság miatt az adriai teherkikötők forgalma. Jó hír viszont, hogy a gázellátás nincs veszélyben.

A jemeni húszi lázadók támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett egyre több teherhajó Afrikát megkerülve jut el Európába. A konténerszállítók egy része ráadásul költségcsökkentési okokból az eredeti céljuk helyett inkább a nyugat-európai kikötők felé veszik az irányt. A kialakult helyzet az adriai kikötőket érinti a legérzékenyebben. 

(FILES) The "CMA CGM Palais Royal", the world's largest container's ship powered by natural gas, sails in the bay of Marseille, southern France, on December 14, 2023. Ships belonging to CMA-CGM have returned to the Red Sea following attacks by Houthi rebels in Yemen, and those belonging to Maersk will do the same, the two shipping giants said on December 27, 2023. (Photo by Christophe SIMON / AFP)
A tengerjáró hajók kerülőútra kényszerülnek.
Fotó:  Christophe Simon / AFP

A fiumei konténerterminál üzemeltetői szerint egyelőre még érkeznek hozzájuk hajók, de már több szállítmányozó cég is lemondta a foglalásait. Hasonló problémákkal néz szembe a legnagyobb szlovén kikötő, Koper is, amelynek forgalma szintén megcsappanni látszik. A Poslovni.hr hírportál szerint a mostani helyzetben az említett kikötők földrajzi előnye hátránnyá vált. 

A Szuezi-csatorna irányából ugyanis az Adrián át könnyen elérhető Kelet-Közép-Európa, de az Afrikát a Jóreménység fokánál megkerülő hajóknak már nem éri meg bejönni a horvát és a szlovén kikötőkig. 

A nyugat-európai dokkokból ugyanis vasúton gyorsabban és olcsóbban le tudják szállítani a rakományukat, mint ha még további öt napot hajóznának Fiuméig vagy Koperig. 

Ez azért is komoly probléma mert mindkét létesítmény főleg az ázsiai kereskedelemre alapozza a működését. A kialakult helyzet miatt az olasz kikötők is nehéz helyzetbe kerültek, azért a kormányuk készen áll akár katonákat is küldeni a lázadók ellen. Bár földrajzi elhelyezkedésük hasonló, a görög és a török kikötőket a szerényebb vasúti összeköttetésük miatt a probléma nem érinti. 

A gázszállítás nincs veszélyben 

A konténerek mellett jelentős mennyiségű kőolaj és – a Krk szigeti LNG terminál megépítése óta – rengeteg cseppfolyós gáz is érkezik Ázsiából Európába az Adrián keresztül. Ezek a szállítmányok a jövőben is a Balkánon keresztül jutnak el a felhasználókhoz, mert a szárazföldi szállításuk sokkal bonyolultabb és drágább lenne. A krki LNG terminál egyik legnagyobb beszállítója, Katar ráadásul a terrorveszély ellenére még mindig a Szuezi-csatornán keresztül szállítja a gázt Európába, bár rövidebb időre már ők is felfüggesztették a szállításokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.