Kizárólag idő kérdése volt, hogy mikor jelennek meg a megugró költségek és az ellátási lánc problémái a vállalati eredménysorokon a vörös-tengeri krízis miatt. Mára kijelenthetjük, hogy a helyzet kezd égető lenni, az érintett cégek sorra figyelmeztetnek.
Elsőként érintett az autóipar, a Tesla kéthetes termelési leállítást tervez egy német gyárban a szállítási késések miatt, míg a svéd Volvocar AB háromnapos leállást jelentett be belga gyárában. Az esztergomi Suzuki szintén egyhetes leállást jelentett be, már az elsők között. Széles körben emelkedhet az infláció is, a brit Tesco, Marks & Spencer és Next Plc kiskereskedő egyaránt erre figyelmeztet.
A leállásokat az indokolja, hogy legalább 2300 konténerszállító kerüli meg Afrikát, hogy ne kelljen használnia a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát, ugyanis csak így tudnak biztonságos vizeken célba érni. Ennek azonban komoly ára van, a hajósok költségei 10-30 százalékkal emelkedtek meg, a menetidő pedig 10-12 nappal hosszabb. Ez az élelmiszereknél, romlandó áruknál okozza a legnagyobb problémát, és a társaságoknak nagyobb készlettel kell dolgozniuk, mint eddig, ugyanis ritkábban kaphatnak alapanyagot Ázsiából.
A jegybankárok is megkongatták a vészharangot,
elképzelhető, hogy a kamatcsökkentés lassabb ütemű lesz a vártnál, ha az infláció magasabb marad (a költségek emelkedése miatt).
Emellett a fuvarbiztosítások díjai is nőttek, a folyamatokat látva sok cég tervezi újra eredménycéljait.
A Bloomberg szerint az elmúlt három hónapban 5 százalékkal csökkenhettek a globális autóipari bevételek, ugyanakkor a szállítmányozók a vörös-tengeri helyzet egyértelmű nyertesei.
A Maersk konténeres cég részvényének árfolyama 13 ezer dán korona körül áll, nagyjából azon a szinten, mint a hónap elején. Eközben a konténerbérlés ára egyes viszonylatokon 300 százalékot is emelkedett.
A megváltozott helyzetre az elemzők is reagáltak: Thomas Brenier, a párizsi Lazard Freres Gestion egyik vezetője szerint most el kell fordulni az autógyártóktól, ugyanis
ez az egyik első terület, amely megszenvedheti a válságot a kifeszített ellátási láncai miatt.
Emellett a kiskereskedelmi cégeket is érdemes elkerülni, ugyanis a kereskedelemben áruhiány fenyeget. Úgy véli, számtalan profitwarning lát majd napvilágot heteken belül.
Ugyan kedvező eredmények jöhetnek az említett szektorokból, de a költségek kilövése bizonyosan emeli majd az inflációt is – állapítja meg a Bloomberg. Ugyanakkor valószínűsíthetően
jócskán megnő a hajózási társaságok vagyona, azaz egyfajta győztes lehet a Maersk vagy éppen a Hapag-Lloyd AG Európában.
A tengerentúlon a ZIM Integrated Shipping és a japán Mitsui OSK Lines bevételei ugorhatnak meg.
A Maersk éve kiemelkedő lehet, ugyanis a Bank of America a közelmúltban megduplázta a dán cég bevételére vonatkozó becslését, a Goldman Sachs szerint az osztalék mértékében is megmutatkozik majd a szabad cash-flow brutális növekedése.
A légi áruszállítás nyerő lehet
– mondta David Vernon, a Sanford-Bernstein and Co. egyik vezetője. Igazi nyertes lehet tehát a FedEx, a United Parcel Service és a DHL csoport.
Richard Chamberlain, az RBC Capital Markets elemzője szerint az Associated British Foods Plc tulajdonában lévő
Primark és a Hennes & Mauritz AB erősen kitett a tengeri szállítmányozás felé,
ugyanis Ázsiában gyártatja termékeit, ám például a Zarát birtokló Inditex főként a közeli országokból tölti fel árukészletét. A bútorgyártók között a francia Maisons du Monde lehet a legnagyobb vesztes, ugyanis áruinak háromnegyedét Ázsiában szerzi be, és 90 százalékukat hajóztatja. A Bernstein szerint az igazi globális márkákat, az Adidast és a Nike-t is érinti a hajózási zárlat.
Minden gond ellenére a legtöbb vélemény szerint nem jönnek vissza a Covid-korszak problémái. John Murphy, a BofA elemzője arra emlékeztetett, hogy most a szállítási költségek majd 60 százalékkal alacsonyabbak a járvány idején tapasztaltnál. A járműárak viszont a vártnál magasabb szinten ragadhatnak.
Egyelőre nem reagált hisztérikusan az olajpiac, de a helyzet ingatag,
a fekete arany ára is felfelé indulhat, ha az elhúzódó konfliktus kínálati hiányt okoz. Tény, hogy a hajókövetési adatok szerint negyedével csökkent a Bab el-Mandeb-szoroson átmenő olajat vagy olajszármazékot szállító hajók aránya az idei évben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.