A holdújévi ünnepségek alatt felpörgött az utazási kedv Kínában, ami némi reményt adhat arra, hogy elkezdenek költekezni végre az emberek a világ második legnagyobb gazdaságában. A február 10-én kezdődött ünnepi szezon első hat napján hivatalos adatok szerint több mint 61 millió vonatjegyet értékesítettek, az elmúlt öt évben a legtöbbet, és 61 százalékkal többet, mint tavaly.
„Kezd éledezni a kínai fogyasztó” – mondta a Bloombergnek Frederic Neumann, a HSBC Ázsiával foglalkozó vezető közgazdásza, hangsúlyozva, hogy a mutatók meghaladják a várakozásokat. Emlékeztetett ugyanakkor arra is, hogy a 2023-as eredmény meghaladása nem volt nehéz, mivel akkor az ünnep előtt oldották fel a szigorú koronavírus-korlátozásokat, és sokan aggódtak is, hogy a holdújévi utazások ismét berobbantják a járványt.
Sokan már az ünnep előtti napokban útnak indultak meglátogatni a családjukat, a hatóságok pótlólagos személyvonatokat állítottak üzembe. A szállodai szobafoglalások a tavalyihoz képest több mint 60 százalékkal emelkedtek az utazási portálokon, Sanghajba a holdújévet megelőző napokban 8,8 millió turista látogatott, több mint 50 százalékkal meghaladva az előző évi adatot. Többen utaztak repülőn és közúton is.
Az utazási kedv élénkülése jó hír a gazdaság számára,
a növekedést ugyanis visszafogja az immár tartós ingatlanpiaci válság és a deflációs nyomás. Januárban tizennégy éve a legnagyobb mértékben, 0,8 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak éves szinten, ami még sürgetőbbé teszi az állami támogatások növelését, a fogyasztói bizalom erősítését.
Kérdés, hogy csak az ünnepi időszakra érvényes, vagy tartós lesz-e a javulás. Mindenesetre a Meituan vásárlási platformon a holdújévi ünnep nyolc napja alatt 36 százalékkal megugrott az átlagos napi fogyasztói költés az előző év azonos időszakához képest. Bár a cég jelentésében nem árulta el az összeget, annyit közölt, hogy meghaladta a koronavírus-járvány előtti, 2019-es szintet.
Az ünnepi időszak első öt napján erős növekedés volt tapasztalható az éttermi költésekben is, a Meituan oldalán a rendelések összvolumene 161 százalékkal haladta meg a tavalyit.
Az Ant Group adatai szerint
a kínai turisták külföldön is bőkezűbbek voltak most,
70 százalékkal többet költöttek ételre és italra, mint 2019-ben. A legnépszerűbb célállomás Hongkong, Japán, Thaiföld, Franciaország és Ausztrália volt az ünnep idején.
Az eredmény javította is a piaci hangulatot Hongkongban, ahol a tőzsde szerdán nyitott ki újra az ünnep után, és az ott jegyzett kínai vállalatokat nyomon követő mérőszám egymást követő két napon emelkedett 2 százalékkal a csütörtöki kereskedés végéig. A China Tourism Group Duty Free részvényeinek értéke 9, a Trip.com utazási platformé 4,7, a Meituané és a JD.com-é pedig 6-6 százalékkal nőtt.
Mozijegyre viszont a tavalyinál 2 százalékkal kevesebbet, az első négy napon 4,48 milliárd jüant költöttek a kínaiak. Ami nagyobb baj, hogy a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek iránti keresletet visszafogja a gyenge fogyasztói bizalom, a személyautó-eladások például decemberhez képest 26 százalékkal estek vissza januárban.
Bár a holdújévi ünnep „fő témája” az utazás, Gary Ng, a Natixis SA vezető közgazdásza szerint
bizonytalan, hogy ez teljes mértékben ellensúlyozni tudja-e az eltolódást a tartós fogyasztási cikkektől.
Szerinte az ünnepi többletkiadások nem tudják pótolni az olyan hagyományos, nagy értékű tételeket, mint például az autó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.