Hatalmas keresletet generált a koronavírus-járvány és főleg a vele járó zárlatok a jachtok iránt. Ezek a hajók azonban most sorra kerülnek vissza a piacra, mert a tulajdonosaiknak már nincsen rájuk szükségük, és most inkább utazgatni akarnak, nem a fedélzeten rostokolni.
A dolog nem lepte meg Paolo Casanit, a monacói székhelyű Camper & Nicholsons jachtgyártó vezérigazgatóját. „2021-ben az ágazat globálisan majdnem kétszer annyi jachtot értékesített, mint 2019-ben. Amikor ilyesmi történik, utána pár évvel később elkezdenek megjelenni a piacon” – nyilatkozta a CNBC-nek.
Ez ráadásul nem is jelenti azt, hogy csökkent volna az érdeklődés a jachtok iránt, éppen ellenkezőleg, az új építésűek iránti kereslet majdnem ugyanolyan nagy, mint a pandémia előtt, annak ellenére, hogy 2021 óta csökkennek az eladások.
Bár a piacra kerülő több jacht az árak minimális csökkenéséhez vezetett,
ezek a hajók még mindig meglehetősen drágák, mivel még mindig van némi szakadék a kereslet és a kínálat között.
Casani azonban arra számít, hogy az év folyamán további árcsökkenés várható a piacon.
Az ázsiai jachttulajdonosok egy része azonban nem szokik vissza a szárazföldre, ellenkezőleg, nagyobbra cseréli a hajóját. „Kimondottan élvezik a hajós életmódot, ezért még több luxust nyújtóra váltanak” – mondta Richard Allen, a hongkongi székhelyű Simpson Marine jachtgyártó operatív igazgatója.
Egyre gazdagodó népességének, a sok szigetországnak és az egész évben meleg időjárásnak köszönhetően egyébként is régóta Ázsiát tartják a globális jachtpiac növekedési motorjának. A bővülés azonban még elmarad a várttól, és ennek több oka is van, mint a kultúra, az életstílus és az infrastruktúra hiánya. „De még mindig úgy gondoljuk, hogy Ázsiában nagyon nagy a potenciál” – ért egyet a két vállalatvezető.
Különösen Indonézia, a Fülöp-szigetek és Vietnám esetében látnak nagy esélyt az előrelépésre.
Allen szerint azonban a régióban érvényesülő különböző és nehézkes szabályok és előírások akadályozzák a fejlődést. Példaként hozta fel, hogy országonként más-más méretű hajót vezethet valaki. „Meg kell könnyítenünk a hajók közlekedését a régión belül az előírások egységesítésével” – tette hozzá.
Problémát okoznak a külföldi hajózó személyzetre vonatkozó, bonyolult vízumkövetelmények, valamint a magas importadók is, amelyek egyes piacokon elérhetik a 40 százalékot is.
A Simpson Marine becslése szerint a tengeri szabadidős tevékenységek globális piaca 2027-re eléri a 46,5 milliárd dollárt, és a munkahelyteremtésen és a turizmuson keresztül ez leszivárog majd a helyi gazdaságba is.
A jachtipar több ezer és ezer embert foglalkoztat, akik hajókat építenek, működtetnek, szervizelnek. Ez egy nagyszerű iparág, amelyet felkarolhatnak a kormányok
– állítja Allen.
Az újfajta tulajdonosi modelleknek köszönhetően a jachtozás kevésbé költséges, ami új fogyasztókör előtt nyitja meg a piacot. Az egyik ilyen modell, amelyik különösen Ausztráliában népszerű, az osztott vagy szindikátusi tulajdon, amikor a tulajdonosok közösen birtokolnak egy hajót.
Egyre vonzóbb a rugalmas előfizetési modell is, amely már elterjedt a szórakozás számos formája esetében. „Hatalmas növekedést tapasztaltunk a hajós kluboknál” – mondta Allen. Ez egy kicsit olyan, mintha az ember egy edzőteremhez vagy egy golfklubhoz csatlakozna. Havi tagdíjat fizet, és a hét több napján használhatja a hajót. Ez a módszer különösen azok körében nagyon népszerű, akik nem akarnak bajlódni egy jacht birtoklásával járó összes vesződséggel.
Természetesen külön kategóriát képviselnek a szuperjachtok a szupergazdag tulajdonosaikkal, akik számára ez státusszimbólum és összehasonlítási alap. Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója a 40. születésnapjára lepte meg magát egy 300 millió dolláros megajachttal, amely mindössze 10 méterrel rövidebb, mint a másik milliárdos, Jeff Bezos 127 méter hosszú hajója, a Koru, amelyet az Amazon főnöke 500 millió dollárért vásárolt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.