BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Pernod Ricard full-year profit up on U.S. growth

Brandyt öntenek a tűzre: fortyog az EU és Kína közti vámvita

A csapás-ellencsapás jegyében zajlik a kínai villanyautó-exportra kirótt büntetővámokkal július elején elstartolt kereskedelmi adok-kapok az EU és a távol-keleti nagyhatalom között. Pekingben most a gyanúsan olcsó francia brandyt „kóstolgatják” bőszen.

Furcsa egybeeséseket produkál az élet. Azon a napon, amikor hatályba léptek a kínai elektromos autókra vonatkozó, 17,4-től 37,6 százalékig terjedő uniós büntetővámok, Kínában kipostázták az európai brandyimport ügyében indított vizsgálat első meghallgatásának meghívóit. 

Brandy kóstoltatás
Brandykóstoltatás Kínában. Nagyon rákaptak a francia ízekre / Fotó: AFP

Az ok-okozati összefüggést nem nehéz felismerni, a kínai–EU-vámháború hadüzenetekkel már megindult ugyan, de még az idén békekötéssel le is lehet zárni, ha megvan a jó szándék mindkét részről. A július 4-től élő uniós büntetővámokról a végleges döntést novemberig hozzák meg, addig csak adminisztrálják a pluszterhet, fizetni csak akkor kell, ha a vámok életben is maradnak. 

Kiszorítják a kínai brandyt a piacról?

Így vannak ezzel a kínaiak is, akiknek a főként Franciaországból érkező brandy túl alacsony ára lett gyanús, s amire a Kínai Szeszesital-gyártók Szövetsége hívta fel a kereskedelmi minisztérium illetékeseinek figyelmét, hozzátéve, hogy az importbrandy hirtelen 15,9 százalékos árcsökkentése piacszerzési praktikára utalhat, ezzel a dömpingárral viszont károkat okoztak a becsületesen dolgozó helyi szeszgyártóknak. 

A tény megállapításán túl ennek a kárnak a mértékét kellene feltárnia a még januárban belengetett vizsgálatnak, 

amely különös figyelmet szentel a francia konyaknak, azaz a Cognac tartományban készített különleges brandyféleségnek. A szaktárca közölte, hogy vizsgálata a 2022. október 1. és 2023. szeptember 30. között 52 gallonos (197 liter) tartályokban behozott brandykre terjed ki, s azt jövő január elejéig kell lezárniuk, de ha „új körülmény” merülne fel, akkor még rátehetnek fél évet a kutakodásra. 

 

Az már a határidők meghúzásából is kitetszik, hogy erősen válaszreakció-jellege van a brandyzésnek. Tegyük hozzá, hogy valóban nem kis tételről van szó, hiszen a például 

  • a Rémy Cointreau, 
  • az LVMH, 
  • a Diageo 
  • és a Pernod Ricard 

számára a kínai piac valóságos kincsesbánya, konyakeladásaik igen jelentős hányada ide irányult az utóbbi időben.

A hivatalos vámstatisztika szerint Kína 2023-ban 43,31 millió liter (11,4 millió gallon) brandyt importált, ennek 96,2 százalékát Franciaországból.

Kína júniusban dömpingellenes vizsgálatot indított egyes, az EU-ból importált sertéshústermékek ügyében is, gyanújuk szerint állami támogatással, dömpingáron, nagy mennyiségben exportálták Kínába az uniós húst, elsősorban Spanyolországból.

A Trivium China piackutató értékelése szerint a kipécézett termékek nem véletlenül az agráriumból érkeztek, hiszen ez az a szektor, amelynek érdekérvényesítő képessége az unióban erős és látványos, emlékezhetünk az idei brüsszeli gazdatüntetésekre, amelyek visszakozásra kényszerítették a brüsszeli politikusokat. 

Milk producers demand fair pricing in Brussels
Májusi gazdatüntetés Brüsszelben. Elérik, amit akarnak / Fotó: Anadolu via AFP

Peking általuk kisebb erőfeszítéssel nagyobb nyomást tud kifejteni a döntéshozói szintre. A fogat fogért jegyében pedig a nagy lökettérfogatú motorral szerelt európai autókra vetnének ki 25 százalékos extra vámot, ezt pedzegetik újabban. Ezzel elsősorban a nagy német luxusautó-márkákat hoznák nehezebb helyzetbe a kínai piacon – írja a South China Morning Post. A Trivium szerint 

Kínának semmiképp sem áll érdekében egy kereskedelmi háború elindítása, 

de nagyhatalomként saját gazdasági érdekeit, iparát kötelező megvédenie – mindenki ezt tenné a helyében. Mindkét fél alapvető érdeke, hogy tárgyalóasztal mellett jussanak kompromisszumra a vitatott kérdésekben.

Büntetővám: most átmenne a kínai villanyautók megsarcolása

Erősen megosztott az EU az állami támogatást élvező kínai autóexport kezelésének kérdésében – derült ki egy nem kötelező érvényű titkos szavazásból. A többség ugyan a büntetővámok kivetését forszírozza, de tizenegy tagállam számára nem elég a rendelkezésre álló információ a megalapozott döntéshez.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.