Furcsa egybeeséseket produkál az élet. Azon a napon, amikor hatályba léptek a kínai elektromos autókra vonatkozó, 17,4-től 37,6 százalékig terjedő uniós büntetővámok, Kínában kipostázták az európai brandyimport ügyében indított vizsgálat első meghallgatásának meghívóit.
Az ok-okozati összefüggést nem nehéz felismerni, a kínai–EU-vámháború hadüzenetekkel már megindult ugyan, de még az idén békekötéssel le is lehet zárni, ha megvan a jó szándék mindkét részről. A július 4-től élő uniós büntetővámokról a végleges döntést novemberig hozzák meg, addig csak adminisztrálják a pluszterhet, fizetni csak akkor kell, ha a vámok életben is maradnak.
Így vannak ezzel a kínaiak is, akiknek a főként Franciaországból érkező brandy túl alacsony ára lett gyanús, s amire a Kínai Szeszesital-gyártók Szövetsége hívta fel a kereskedelmi minisztérium illetékeseinek figyelmét, hozzátéve, hogy az importbrandy hirtelen 15,9 százalékos árcsökkentése piacszerzési praktikára utalhat, ezzel a dömpingárral viszont károkat okoztak a becsületesen dolgozó helyi szeszgyártóknak.
A tény megállapításán túl ennek a kárnak a mértékét kellene feltárnia a még januárban belengetett vizsgálatnak,
amely különös figyelmet szentel a francia konyaknak, azaz a Cognac tartományban készített különleges brandyféleségnek. A szaktárca közölte, hogy vizsgálata a 2022. október 1. és 2023. szeptember 30. között 52 gallonos (197 liter) tartályokban behozott brandykre terjed ki, s azt jövő január elejéig kell lezárniuk, de ha „új körülmény” merülne fel, akkor még rátehetnek fél évet a kutakodásra.
Az már a határidők meghúzásából is kitetszik, hogy erősen válaszreakció-jellege van a brandyzésnek. Tegyük hozzá, hogy valóban nem kis tételről van szó, hiszen a például
számára a kínai piac valóságos kincsesbánya, konyakeladásaik igen jelentős hányada ide irányult az utóbbi időben.
A hivatalos vámstatisztika szerint Kína 2023-ban 43,31 millió liter (11,4 millió gallon) brandyt importált, ennek 96,2 százalékát Franciaországból.
Kína júniusban dömpingellenes vizsgálatot indított egyes, az EU-ból importált sertéshústermékek ügyében is, gyanújuk szerint állami támogatással, dömpingáron, nagy mennyiségben exportálták Kínába az uniós húst, elsősorban Spanyolországból.
A Trivium China piackutató értékelése szerint a kipécézett termékek nem véletlenül az agráriumból érkeztek, hiszen ez az a szektor, amelynek érdekérvényesítő képessége az unióban erős és látványos, emlékezhetünk az idei brüsszeli gazdatüntetésekre, amelyek visszakozásra kényszerítették a brüsszeli politikusokat.
Peking általuk kisebb erőfeszítéssel nagyobb nyomást tud kifejteni a döntéshozói szintre. A fogat fogért jegyében pedig a nagy lökettérfogatú motorral szerelt európai autókra vetnének ki 25 százalékos extra vámot, ezt pedzegetik újabban. Ezzel elsősorban a nagy német luxusautó-márkákat hoznák nehezebb helyzetbe a kínai piacon – írja a South China Morning Post. A Trivium szerint
Kínának semmiképp sem áll érdekében egy kereskedelmi háború elindítása,
de nagyhatalomként saját gazdasági érdekeit, iparát kötelező megvédenie – mindenki ezt tenné a helyében. Mindkét fél alapvető érdeke, hogy tárgyalóasztal mellett jussanak kompromisszumra a vitatott kérdésekben.
Büntetővám: most átmenne a kínai villanyautók megsarcolásaErősen megosztott az EU az állami támogatást élvező kínai autóexport kezelésének kérdésében – derült ki egy nem kötelező érvényű titkos szavazásból. A többség ugyan a büntetővámok kivetését forszírozza, de tizenegy tagállam számára nem elég a rendelkezésre álló információ a megalapozott döntéshez. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.