BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Diverse aircraft landing

A Lufthansa szemet vetett a portugál légitársaságra

Portugália már egy ideje szeretne megszabadulni a TAP állami légitársaság egy részétől: a cég iránt Európa három legnagyobb légi közlekedési csoportja is érdeklődik, köztük a Lufthansa. Az európai légitársaságok szerint a felvásárlásokra azért van szükség, hogy az ágazat megbirkózzon a megugró működési költségekkel.

A Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr a portugál pénzügyminiszterrel, valamint az infrastrukturális és lakásügyekért felelős tárcavezetővel egyeztetett Lisszabonban. Források szerint a cégvezér az állami tulajdonú TAP légitársaság privatizációjáról tárgyalt a két politikussal.

Diverse aircraft landing
A jövőben részben a Lufthansa kezébe kerülhet a TAP / Fotó: AFP

A bennfentesek a Reutersnek elárulták: a Lufthansa 19,9 százalékos részesedést szerezne a TAP-ban, így nem érné el azt a 20 százalékos küszöböt, amelyhez az Európai Bizottság, az EU trösztellenes szabályozó hatóságának jóváhagyására lenne szükség. A mediterrán ország az év végéig szeretné előmozdítani a teljes mértékben állami tulajdonban lévő légitársaság értékesítését.

A TAP legalább 51 százalékának eladását a korábbi, balközép kormányzat 2023 szeptemberében hagyta jóvá, de az év elején tartott általános választások előtt nem volt ideje végrehajtani. Az új, jobbközép kabinet áprilisban vette át a hatalmat, és egyelőre keveset árult el azzal kapcsolatban, hogyan tervezi a vállalat értékesítését.

Júliusban Portugália infrastrukturális minisztere azt mondta, hogy minél előbb privatizálni szeretné a céget, hogy kihasználja a légitársaság iránti piaci érdeklődést, de részleteket nem árult el. A TAP főleg a Brazíliába, a portugál nyelvű afrikai országokba és az Egyesült Államokba irányuló járatai miatt számít értékes skalpnak. 

A portugál kormány és a Lufthansa nem kommentálta a tárgyalásokról szóló értesüléseket.

Koncentrálódik az európai légi közlekedési piac

A jövőben koncentráltabb lehet az eddig széttöredezett európai légi közlekedési piac, mivel a veszteségesen működő, vergődő nemzeti és regionális légitársaságokat sorra felvásárolhatják a nagyobb szereplők. Korábban számos ország látta úgy, hogy mindenképp szükség van saját szolgáltatóra, azonban a nemzeti és regionális vállalatok képtelenek felvenni a versenyt az iparág meghatározó szereplőivel. 

Például a fapados légitársaság, a Norwegian Air tavaly bekebelezte a kizárólag norvég piacra koncentráló Wideroe-t. A Lufthansa megszerezte a becsődölt Alitalia romjain létrehozott olasz ITA Airways 41 százalékát, és jelezte, hogy rövid határidőn belül 90 százalékosra növelné a részvénypakettjét.

Érdemes megemlíteni, hogy a százezer főt foglalkoztató Lufthansa csoporthoz csatlakozó, 4600-as létszámú ITA Airways a németek negyedik megmentettje lesz. A csoport nem fapados ágához a Lufthansa, az ITA Airways, a Swiss, az Austrian Airlines és a Brussels Airways tartozik.  A legnagyobb, még megmaradt falat 

a portugál TAP állami légitársaság és a spanyol Air Europa az európai piacon. 

A szakértők úgy vélik, hogy az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog válni. A Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta nagy csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair, a Wizz Air és a Norwegian.

Az európai légitársaságok szerint a felvásárlásokra azért van szükség, hogy az ágazat megbirkózzon a megugró működési költségekkel. Brüsszel viszont amiatt aggódik, hogy Európa három legnagyobb csoportja túlságosan dominánssá válik, ezért az utasok érdekeire és a versenyre hivatkozva az Európai Bizottság csak lassan bírálja el a légitársaságok közti felvásárlási ügyleteket.

Az IAG a múlt hónapban emiatt elvetette a spanyol rivális Air Europa felvásárlására irányuló tervét. Ellenben a skandináv légitársaság, a Scandinavian Airlines (SAS) részben az Air France-KLM kezébe került, így a SAS végleg lezárhatta a csődeljárást. Érdemes megemlíteni, hogy ez a folyamat az Egyesült Államokban már lejátszódott: a nagy légitársaságok 86 százalékos részesedéssel rendelkeznek az amerikai piacon.

Ezrével rendelik a repülőket a kínaiak - A Boeing hoppon maradhat

Öt új repülőből egy biztosan Kínában landol majd a következő két évtizedben – legalábbis a Boeing friss prognózisa szerint. Kína a belföldi és külföldi turizmus fellendüléséhez igényel csaknem kilencezer új repülőgépet. Nagy kérdés, hogy a feszült kínai–amerikai viszony miatt ebből mennyit rendelnek majd a Boeingtól.

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.