BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Uber lesz az új Amazon?

Az Uber fennállása óta tavaly termelt először tiszta profitot, ezen felbátorodva a cég már nagy terveket sző. A fuvarozóvállalat Uber Direct nevű alkalmazása versenyre kelne az Amazonnal az online kiskereskedelemben.

Az Uber nem kisebb célt tűzött ki magának, mint hogy felvegye a versenyt az Amazonnal az online kiskereskedelemben. Bár a cég a világ egyik legértékesebb technológiai vállalata lett, sokáig nem tudott tartós profitot elérni, először 2023-ban jelentett 1,1 milliárd dolláros éves profitot, ezek után pedig felmerült a nagyszabású terjeszkedés ötlete.

uber taxi, amazon
Az Uber lesz az új Amazon? / Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Dara Khosrowshahi vezérigazgató a cég profitját a költségek csökkentésével és a kísérleti projektek, például az önvezető autók eladásával érte el. Az Uber azonban új ügyfelek bevonásával próbál tovább növekedni azzal, hogy a felhasználók nemcsak autókat, hanem 

  • repülőjegyeket, 
  • vonatjegyeket 
  • és élelmiszereket 

is foglalhatnak az Uber Eats alkalmazáson keresztül.

Az Uber célja, hogy szuperalkalmazássá váljon, hasonlóan a kínai WeChathez, és három fő platformot fejleszt: az Ubert, az Uber Eatst és az Uber Drivert. Azonban erős versenytársakkal néz szembe, mint a Lyft, a DoorDash és az Amazon. A vállalat technológiai megoldásaival a helyi kereskedelmet próbálja támogatni, és reméli, hogy idővel felülmúlhatja az Amazon dominanciáját – írja a Financial Times.

Az Uber összefogott a Google anyacégével

Közel 7 százalékot emelkedtek az Uber részvényei szeptember közepén arra a hírre, hogy a fuvarmegosztó cég új partnerségre lépett az Alphabet tulajdonában lévő, önvezető autókat gyártó Waymóval. Már jövőre fizetős fuvarokat kínálnak Atlantában és a texasi Austinban.

Az Uber társalapítója, Travis Kalanick korábban dollármilliókat áldozott az önvezető autók fejlesztésére. Ám a pandémia óta az Uber és a Lyft félretette ezt az ambíciót, mondván, olyan platformokká válnak, amelyeken a mások által kifejlesztett technológia működik.

Az Uber gyorsan növekvő hirdetési üzletága is jelentős bevételi forrássá vált, miközben folyamatosan bővíti tagi programját, az Uber One-t, amely különböző kedvezményeket kínál az előfizetőknek. 

Az Uber Direct platformmal a cég különböző márkák termékeit szállítja házhoz, és szorosabb versenyben áll az Amazonnal.

Az Uber tovább terjeszkedik, új partnerségeket köt elektromosjármű-gyártókkal és autonóm vezetési cégekkel, és tervezi az autonóm autószolgáltatások bevezetését is az Egyesült Államokban 2025-re. Az önvezető autók hosszú távon hatalmas nyereséget hozhatnak, bár a technológia széles körű elterjedése még évekre van.

A cég működési profitja javult, de a sofőrök bérhelyzetét továbbra is viták övezik. Több országban jogi harcok folynak, hogy a sofőröknek biztosítsák a minimálbért és munkavállalói jogokat. Az Uber ezekre a kihívásokra is válaszokat keres, miközben a globális terjeszkedés és innováció révén szeretné fenntartani növekedését.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.