A 45 ezer dokkmunkást képviselő International Longshoremen’s Association (ILA) előzetes megállapodást kötött a munkaadókkal, így péntekre véget ért az Egyesült Államok keleti és mexikói-öbölbeli térségében a kikötői sztrájk. Az egyezség értelmében január 15-ig kitolják a szeptember végén lejárt kollektív szerződés hatályát, így van idő tovább tárgyalni.
Az előzetes megállapodás szerint az ILA tagjainak bére 61,5 százalékkal emelkedik a következő hat évben,
ami azt jelenti, hogy az átlagbér óránként 63 dollárra (majdnem 23 ezer forintra) ugrik a jelenlegi 39 dollárról (valamivel több mint 14 ezer forintról).
A másik központi kérdésről, a kikötők automatizálásáról, azonban egyelőre nem tudtak dűlőre jutni egymással.
A sztrájk kedd hajnalban kezdődött, de néhány nap alatt éreztetni kezdte a hatását az egész amerikai ellátási láncon – emlékeztetett a CNBC. Több ezer konténert raktak ki az eredeti célállomásól távol, több milliárd dollár értékű áru várakozott a kikötők előtt behajózásra várva, és emelkedni kezdtek a szállítási költségek is.
Helyi idő szerint csütörtökön elkezdték felvenni a munkát a dokkmunkások. Bár a Reuters szerint a sztrájk hamarabb véget ért, mint ahogy a befektetők számítottak rá, a két és fél nap alatt felhalmozott hátralékot jó időbe telik majd ledolgozni.
Legalább 54 konténerszállító hajó torlódott fel a kikötők előtt, és folyamatosan érkeznek az újak.
A JPMorgan elemzése szerint a sztrájk naponta ötmilliárd dollárjába került az amerikai gazdaságnak.
Egyébként a sztrájk végének is jelentős gazdasági hatása volt, zuhant az ázsiai tőzsdéken a szállítmányozási cégek részvényeinek árfolyama. „A hajózási részvények korábban az amerikai dokkmunkások sztrájkja és a közel-keleti feszült helyzet miatt emelkedtek – mondta a brit hírügynökségnek Tony Huang, a Taishin Securities Investment Advisory elemzője. – Most a sztrájk véget ér, ami azt jelenti, hogy az áremelkedési tényező már nem játszik szerepet” – tette hozzá.
A japán Nippon Yusen részvényeinek ára kilenc, a Kawasaki Kisené 9,5, a Mitsui O.S.K. Linesé 7 százalékot esett az elmúlt 18 hónap legveszteségesebb kereskedési napján.
Az érintett kikötőkbe érkező konténerek fele a kiskereskedelmi hálózatok megrendelése, különösen a Walmart, az IKEA és a Home Depot támaszkodik ezekre a kikötőkre.
A keleti parti kikötőkön keresztül érkezik többek között a kávé, amelynek az ára máris emelkedni kezdett a fennakadások miatt. Az érintett kikötőkön keresztül bonyolódik le a tavaly 135,7 milliárd dollár értékű amerikai autó- és autóalkatrész-kereskedelem 34 százaléka is.
A marhahúsimportot is érzékenyen érintette a kikötői sztrájk, a nagykereskedők és az éttermek ugyanis a korlátozott hazai kínálat miatt egyre inkább függenek a behozataltól, hogy biztosítani tudják az amerikaiak napi betevő hamburgerét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.