Az olajat a múlt héten 29 havi csúcson adták-vették azon aggodalom hatására, hogy a Líbiában zajló események visszafoghatják a közel-keleti szállításokat. Az amerikai vállalatvezetők most arra várnak, hogy kiderüljön, meddig emelkednek az árak és mennyi ideig.
"Bármikor, amikor az olaj ára egyik napról a másikra drámaian felmegy, igen nehéz megfelelően tervezni" – véli Samuel Allen, a világ legnagyobb mezőgazdasági gépgyártójának, a Deere and Co.-nak elnök-vezérigazgatója."Emiatt óvatosabbak és elővigyázatosabbak lettünk a kilátások megítélésében, de még mindig a terveink megvalósítására törekszünk."
"A vállalati terveket akkor kell átírni, amikor az olaj ára eléri a 110 dollárt hordónként" – mondta a Bloombergnek Chris Low, az FTN Financial szakértője New Yorkban. Ez az ár ugyanis már ellensúlyozná azt az adócsökkentésből származó előnyt, amelyet a Kongresszus decemberben hagyott jóvá, és elkezdené lassítani a gazdaságot. Low szerint amíg a fogyasztók hajlandók kicsivel többet fizetni, a hatás valójában még nem lesz jelentős. A jelenlegi helyzetben azonban valószínűtlen, hogy az olajár emelkedése lassul, így Low úgy látja, a cégek gyorsan kifutnak az időből, és elkezdhetik átírni az éves terveiket.
Miközben az amerikai feldolgozóipari cégek, mint a Deere is, azt mérlegelik, hogy az árak alakulása hogyan hat ki üzletkötéseikre, a fogyasztási cikkeket gyártó, forgalmazó cégek máris alkalmazkodnak. Az amerikai légitársaságok 2001-ben már hat menetdíjemelést léptettek életbe, a General Motors pedig szűkíti az autókészletét arra az esetre, ha a vevők visszafogják a keresletet a magas benzinárak miatt, úgy, ahogyan az 2008-ban történt.
Valójában a mérleg nyelvét a 125 dolláros olajár billentené el, mert a benzin árát gallononként 4 dollárra nyomná fel - jelezte Carl Riccadonna, a Deutsche Bank Securities Inc. vezető közgazdásza New Yorkban. (Március 5-én az átlagos kiskereskedelmi benzinár 3,5 dollár volt gallonkénként) "Ez lenne az a szint, amelynél már elkezdjük jelentősen csökkenteni gazdasági prognózisainkat" - hangoztatta Riccadonna. A Bloomberg idézte az AAA autóipari szövetség adatait arról, hogy március 5-ig egyes szövetségi államokban a dízel ára már megközelítette a gallononkénti 4 dollárt, Kaliforniában az átlagár már 3,89 dollár volt., a növekedés 11 százalékos volt az egy hónappal korábbi szintet.
Az elemzők egy része úgy látja: jelenleg a puszta félelem hajtja egyre magasabbra az olajárat és nem tartják elképzelhetetlennek, hogy az árfolyam hamarosan 120 dollárra emelkedik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.