A jegybanki határozat nyomán a Sberbank köteles visszafizetni a fogyasztókra terhelt, összesen mintegy 14 millió forint késedelmi kamatkülönbözetet, s erről levélben is tájékoztatni az érintett ügyfeleket.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatot végzett a Sberbank Magyarország Zrt.-nél (Sberbank) annak megállapítására, hogy a hitelintézet miként tesz eleget a fogyasztóknak történő hitel- és pénzkölcsön-nyújtása során a késedelmi kamat maximum mértékre vonatkozó jogszabályi rendelkezéseknek.
A fogyasztóknak nyújtott hitelről szóló törvény vonatkozó előírásai szerint 2015. február 1-től a fogyasztó késedelmes teljesítése esetén a késedelem időtartamára a hitelező legfeljebb olyan mértékű késedelmi kamatot számíthat fel, amely nem haladja meg a hitelszerződésben kikötött ügyleti kamat másfélszeresének 3 százalékponttal növelt mértékét.
A jegybanki eljárás a 2015. február 1. és 2016. szeptember 20. közötti időszakban történt késedelmi kamatszámításokat tekintette át. A vizsgálati megállapítások szerint a Sberbank a vizsgált időszakban mintegy 5 ezer fogyasztói kölcsönszerződésnél a jogszabályi maximumnál magasabb mértékű késedelmi kamatot fizettetett meg ügyfeleivel, összesen 13,8 millió forint összegben. A Sberbank így a jogszabály által meg nem engedett árazást alkalmazott, mellyel indokolatlan többletterhet rótt a fogyasztókra, megsértve ezzel vagyoni érdekeit.
Mindezek miatt az MNB ma közzétett határozatában kötelezte a Sberbankot, hogy a döntés kézhezvételét követő 30 napon belül a jogtalanul beszedett késedelmi kamatkülönbözetet fizesse vissza ügyfeleinek, s annak összegéről, illetve a késedelmi kamat jogszabályoknak megfelelő mértékéről az érintett fogyasztókat levélben is tájékoztassa. Az MNB felhívta továbbá a bankot a fogyasztói kölcsönszerződésekhez kapc olódó késedelmi kamat mértékére vonatkozó jogszabályi rendelkezések mindenkori betartására, s emellett 8,5 millió forint bírságot szabott ki számára.
A bírságösszeg meghatározásakor súlyosító körülménynek számított, hogy a jogsértő gyakorlat mintegy 5 ezer ügyfélszerződést érintett, enyhítő körülmény volt ugyanakkor, hogy a bank együttműködő magatartást tanúsított, és a fogyasztókat ért anyagi hátrány gyors és teljes körű megszüntetése érdekében már az eljárás folyamán intézkedési tervet dolgozott ki.
A Sberbank Magyarország Zrt. állásfoglalása
A Sberbank Magyarország Zrt. a 2017. február 14-én megjelent MNB-határozattal kapcsolatban az alábbiakat teszi közzé: a kifogásolt fogyasztói szerződésben érintett ügyfelek értesítése és a kamatkülönbözet visszatérítése már megtörtént. Emellett a hitelintézet már a Magyar Nemzeti Bank vizsgálata során olyan módon változtatott saját belső folyamatain, hogy a mostanihoz hasonló eset a jövőben ne történhessen meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.