BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A középiskolások okosabban gazdálkodnak

A középiskolások csaknem háromnegyedére jellemző az, hogy zsebpénzzel gazdálkodnak, vagy valamilyen munkával már szert tettek önálló keresetre.

A középiskolások csaknem háromnegyedére jellemző az, hogy zsebpénzzel gazdálkodnak, vagy valamilyen munkával már szert tettek önálló keresetre. Majdnem minden második diáknak van bankkártyája vagy bankszámlája. Legtöbbjük (86 százalékuk) takarékoskodik, félretesz pénzt a nagyobb tervezett kiadásokra. Csak harmaduk tartja elfogadhatónak, hogy hitelből finanszírozza a tanulmányait, a többiek inkább szeretnék elkerülni ezt a helyzetet. De amiben szinte mindannyian egyetértenek – tíz gyerekből kilenc –, fontos az, hogy a pénzügyi ismeretek szerepeljenek az iskolák tanterveiben.

Ezek a reprezentatívnak még nem nevezhető, ugyanakkor figyelemre méltó tanulságokat hordozó megállapítások azokból a kérdőívekből származnak, amelyeket a Pénziránytű Alapítvány és a Diákhitel Központ Zrt. által szervezett pénzügyi projektnapon töltöttek ki a diákok. A rendezvénysorozatot Pénzre váltható tudás címmel május 29. és június 9. között tartották meg az ország hat pontján. A projektnapok célja a középiskolások pénzügyi tudatosságának fejlesztése volt, mégpedig interaktív és szórakoztató módszerek segítségével.

Egy-egy projektnap helyszíne bármely magyarországi középiskola lehetett, amelyik tagja a Pénziránytű Iskolahálózatnak, vagy a jelentkezési adatlap benyújtásával regisztrált a hálózatba. A helyszíneket 14 intézmény jelentkezése alapján választották ki. A rendezvénysorozatot – két interaktív tanórát és egy nyilvános pódiumbeszélgetést követően – egy diákoknak szervezett online kvízshow zárta. Az interaktív foglalkozások 20-25 fős csoportokban, a helyszínt adó intézmény felkészített szaktanárainak vezetésével zajlottak. A pódiumbeszélgetésen közismert vendégek (a Magyar Jégkorong Szövetség játékosai, Polgár Odett énekes és a Blahalouisiana együttes), valamint a részt vevő diákok képviselője cseréltek eszmét a pénzügyi tudatosság legfontosabb kérdéseiről. Eközben – mobiltelefonos applikáció segítségével – a pénzügyek kezelésével kapcsolatos, kompetenciáikat, attitűdjeiket, tudatosságukat vizsgáló kérdésekre is válaszoltak a diákok. A pénzügyi projektnap zárásaként egy pénzügyi ismereteket mérő, okostelefonnal kitölthető kvíz következett. A helyes válaszokat adó diákok iskolájuk számára maximum 300 ezer forint, pénzügyi nevelésre fordítható támogatást nyerhettek.

A projektnapokon és a felmérésben hat középiskolából összesen 536-an, 10–11. évfolyamos diákok vettek részt. A pódiumbeszélgetés alatt megválaszolt kérdések értékelése során három fontos kategóriát vizsgáltak meg: az önálló pénzkezelést, a pénzügyi tudatosságot, gondosságot és a hitelhez fűződő viszonyt. A felmérésből az is látszik, hogy jelentősek az eltérések. Az egri diákok csaknem dupla olyan arányban kapnak zsebpénzt, mint a ceglédiek. Az egriek az önálló munkával keresett pénz tekintetében is elöl járnak. Nem meglepő, hogy közülük van a legtöbbnek bankkártyája. A hitellel kapcsolatban a válaszadók többnyire meglehetősen tartózkodók, az orosházi és az ózdi diákok különösen elutasítják a diákhitel lehetőségét. Amiben viszont nagy az egyetértés a különböző régiókban élő és különböző profilú intézményekbe járó középiskolások között: a pénzügyi ismeretek iskolai oktatásának szükségességét 89 százalékuk fontosnak tartaná.

A tanulók pénzügyi ismereteiről az online kvíz kérdéseire adott válaszok alapján kaptunk képet. A kérdések a bankolás, a hitelfelvétel, a befektetés és a biztosítás témakörét járták körül. Egy kérdés a kalkulációs képességet is érintette: arra kérdeztek rá, hogy a tanulók ismerik-e és megfelelően értékelik-e a kamatos kamatot. A tanulók a kvíz előtt részt vettek két pénzügyi tervezésről szóló tanórán, ami minden bizonnyal pozitívan befolyásolta a végső eredményeket. Fontos tudni azt is, hogy a válaszokat a diákok nem egymástól függetlenül jelölték be, a csoportjukban lévő „véleményvezérek” is befolyásolhatták őket.

Az eredmények összességében azt mutatják, hogy a gyerekek olyan ismeretek tekintetében teljesítenek kevésbé jól, amelyekkel még sohasem találkoztak. Több kérdéssel kapcsolatban ugyanakkor a középiskolások meglehetősen tájékozottaknak mutatkoztak. Az őket érintő kérdésekre tudták a legjobban a válaszokat. Jól ismerték a diákhitel-konstrukciókat és olyan, a pénzügyek kezeléséhez elengedhetetlen fogalmakat, mint a különböző befektetések futamideje, a THM vagy a biztosítások. A kalkulációs feladatot azonban sajnos csak a megkérdezettek 47 százaléka tudta jól megoldani. Ez arra hívja fel a figyelmet, hogy a megfelelő pénzügyi tudatosság eléréséhez nem elég csupán az ismeretek átadása, figyelmet kell fordítani az ehhez kapcsolódó kalkulációs képességek kialakítására és megszilárdítására is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.