Az elmúlt napokban nagy vihart kavart a Magyar Nemzeti Bank azon tanulmánya, amely arról adott hírt, hogy nemzetközi összehasonlításban a magyarországi bankszámladíjak rendkívül magasak. A számlakonstrukciókat áttekintve viszont jól látszik, hogy nem pusztán a pénzintézeti körben kell keresni a megoldást, a banki ügyfelek pénzügyi tudatosságát is emelni kell. A Money.hu kalkulátorát használva ugyanis kiderült, hogy a bankok döntő része több olyan számlát is kínál az ügyfeleknek, amelynél a költségek moderáltak. Példánkban az MNB által átlagos jövedelmi profilúként jellemzett ügyféllel, a jegybank által felvázolt bankolási szokásaival számolva azt látjuk, hogy a megvizsgált 21 bank közül 14 bank és takarékszövetkezet 28 terméke olcsóbb, mint az MNB-tanulmányban az erre az ügyfélkörre kiszámolt 17 940 forintos átlagos éves költség. Sőt a legjobb ajánlatokat áttekintve hét bank 15 számlaszolgáltatásánál az ügyfelek annál a 14 448 forintnál is kevesebbet fizetnének, mint amit az MNB az alacsony jövedelmi profillal rendelkező – minimális banki szolgáltatást igénybe vevő – ügyfelek költségeként mutatott ki.
A tudatos ügyfél számára azonban számos spórolási lehetőség adódik.
Ha a pénzügyeinket a fióki ügyintézésről és a postai számlakivonatról lemondva, elektronikusan intézzük, akkor a harminc legjobb banki ajánlat legmagasabb éves díja is több mint 300 forinttal marad el dombornyomott kártya használata mellett is az alacsony profilú ügyfelekre megállapított jegybanki értéktől, a 11 432 forintos éves díj pedig a kétharmada annak, amennyire az MNB az átlagos jövedelmi körbe tartozó ügyfelek bankolási költségeit mérte.
Ha megelégszünk az adott számlához igényelhető legolcsóbb (elektronikus környezetben működő) bankkártyával, akkor a Money.hu szerint a harminc legjobb ajánlat legolcsóbbjának éves díja nulla forint, de a legdrágább konstrukcióra is maximum 9984 forintot kell áldozni. Az elektronikus szolgáltatást választók esetében ráadásul a termék-összehasonlító portál adatsora szerint minden pénzintézetnek van olcsóbb konstrukciója, mint a tanulmányban kimutatott átlagos összeg.
Természetesen a bankoknak is van feladatuk – számos olyan költség terheli ugyanis a számlaszolgáltatásokat, amelyek létalapja ma már megkérdőjelezhető. A mobilhívások fénykorában még teljesen érthető volt, hogy az sms-kontroll kapcsán küldött sms-üzenetek után a bankok üzenetenként 10-20 forintos díjat számolnak fel, ám ma, amikor elterjedtek a csomagszolgáltatások a mobilszolgáltatóknál, kérdéses, hogy nem lehetne-e elfeledni vagy csökkenteni ezt a bennégett költséget.
A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.