Az egyik legnagyobb figyelemmel kísért esemény a részvénypiacon az Airbnb tőzsdei bevezetése, amely már ez év elején felmerült, de a hivatalos dokumentációt ezen a héten adta be a szállásközvetítéssel foglalkozó cég. Talán nem is meglepő, hogy a kialakult helyzetben halogatták a döntést, sőt inkább a mostani lépésük tekinthető váratlannak. Habár a vakcinagyártók kedvező riportjai adnak némi reményt arra, hogy előbb-utóbb visszatérhetünk a normális életünkhöz, de még mindig bátorság lenne megbecsülni, hogy a korábbi utazási szokásainkat mikor indíthatjuk újra. Ennek ellenére
az Airbnb elindította az eljárást, amelyben közel hárommilliárd dollárnyi részvényt szeretne értékesíteni. A cég, amelynek értékét tavaly még 31 milliárdra becsülték, ennek 30-35 százalékát elveszíthette a koronavírus-járvány miatt, de így is vonzó befektetés lehet azoknak, akik hosszú távon gondolkodnak.
Még talán az Airbnb tőzsdére lépésénél is izgalmasabb azonban a DoorDash nevű cég IPO-ja, amely épp a héten tette közzé az első kilenc hónapra vonatkozó pénzügyi mutatóit. A szeptember 30-ig terjedő időszakban a vállalat 1,9 milliárd dolláros árbevételre tett szert, ami csaknem háromszorosa az egy évvel korábbi hasonló időszak bevételeinek. Ez persze nem annyira meglepő, hogyha megnézzük a cég fő tevékenységét.
A DoorDash egy applikációt fejlesztett, amely a házhoz rendeléseket fogja össze különböző éttermek számára. Magyarországon leginkább a NetPincérhez lehetne hasonlítani azzal a különbséggel, hogy csak applikáción keresztül működik a rendszer, és a kiszállítók nem tényleges alkalmazottak, hanem az Uber működéséhez hasonlóan regisztrált alkalmi munkások.
Természetesen felmerülhet a kérdés, hogy ezzel a működéssel milyen munkajogi szabályokat sért a cég, de miután néhány hete az Uber megnyert egy pert ebben a témában Kalifornia államban, a hasonló cégek lehetőségei is javultak.
A DoorDashnek a szeptember 30-i jelentés szerint 18 millió ügyfele van, és ezek közül több mint ötmillió választotta azt a különleges újítást, amelynek alapján havi tíz dollárért korlátlan mennyiségű ételrendelést kérhetnek ingyenes kiszállítással.
Ez mindenképpen jó modellnek tűnik, hiszen a vásárlókat többszöri vásárlásra ösztönzi, miközben a közvetítő az éttermektől is jókora százalékot kér a szolgáltatásaiért.
A legfontosabb mégis talán az a becslés, amely szerint
a vállalat értéke 16 milliárd dollár lehet, miközben egy évvel ezelőtt alig 2,5 milliárdra rúgott.
Nem kérdés, hogy a vállalat növekedése töretlen, és ez a lendület a következő hónapokban is megmaradhat, ami mindenképpen vonzóvá teszi. Mindez igaz, annak ellenére, hogy a DoorDash veszteséges volt az első kilenc hónapban, azonban a 149 millió dolláros mínusz jelentősen elmaradt az egy évvel korábbi 533 milliós veszteségtől. A frissen bevont tőkével és a reflektorfénybe kerüléssel olyan előnyöket szerezhet a cég, hogy az átlendítheti a profitabilitás küszöbén.
Kétségtelen, hogy a vírushelyzet múlásával csökkenhet az iparág bevételi képessége, ugyanakkor azok az alapok, amelyeket most kiépített a DoorDash – és amelyeknek a tőzsdei bevezetés újabb lendületet adhat – lehetővé teszik, hogy csökkenő forgalom mellett is tetemes profitot tudjon termelni. Mindazonáltal, ha a bevezetés nagyon sikeres lesz, amire jelen pillanatban jó esély mutatkozik, akkor az első nagyobb lendületet követően érdemes lehet profitot realizálni, mert a valós árazást akár nagymértékben meghaladhatja a bevezetés miatti kiemelt figyelem és a pandémia okozta piaci helyzet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.