BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vietnámi vírus bénítja a Nike-t

Árfolyamzuhanás volt a reakció a Nike vártnál gyengébb negyedéves gyorsjelentésére, de az esésben azt is közrejátszott, hogy a világ vezető sportfelszerelés-gyártója felkészületlenül, megfelelő árukészlet nélkül vág neki a karácsonyi szezonnak.

A Nike 12,25 milliárd dolláros bevételt ért el 2022-es üzleti évének augusztussal zárult első negyedévében, ez 16 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi időszakét, viszont 200 millió dollárral alacsonyabb a Refinitiv elemző konszenzusánál. A csütörtöki piaczárás után közzétett gyorsjelentésben 1,84 milliárd dolláros nyereségről adnak számot, amely a bázisidőszakét 23 százalékkal haladja meg. Az egy részvényre eső nyereség, azaz az EPS 1,16 dollárra jött ki, szemben az egy évvel korábbi 95 centtel, illetve a Wall Street 1,11 dollárról szóló várakozásával. A bruttó marzs az egy évvel korábbi 44,8 százalékról 46,5 százalékra javult. 

Fotó: dpa Picture-Alliance/AFP

A legdinamikusabb, 31 százalékos növekedést az Ázsiai-Csendes-óceáni régiót Latin-Amerikával egybefogó kereskedelmi egységükben érték el, ahol a Kína nélkül számított forgalom 1,46 milliárd dollárra bővült.  S ha már Kína: a hsziancsingi állítólagos rabszolgamunkával termelt gyapot felhasználása körüli botrány nem tett jót az eladásoknak, a cég termékei ellen hirdetett bojkott ugyan elülni látszik, de a Kínából származó 1,98 milliárd dolláros bevétel és az éves bázison egy százalékos gyarapodás aligha kerül fel a Nike dicsőségtablójára.

Európa, Közel-Kelet és Afrika területi egysége viszont 8 százalékos pluszt 3,31 milliárd dolláros forgalmat produkált.

A sportszergyártó számára kiemelten fontos hazai, azaz észak-amerikai piacon viszont 15 százalékos volt az előrelépés és a 4,88 milliárd dollár folyt be a kasszába. A Nike-hez tartozó Converse sportszermárkára sem lehetett különösebb panasz, bár 7 százalékkal 629 millió dollárra gyarapodott bevétel kiemelkedőnek éppenséggel nem mondható.

A cég a negyedév során 1.2 milliárd dollárt juttatott vissza részvényeseihez.

Az osztalék – amely immár folyamatosan tizenkilencedik éve emelkedik, 435 millió dollár volt, a bázisnál 13 százalékkal magasabb. A 2018 júniusában elindított, négy éves, 15 milliárd dollár összértékű részvény-visszavásárlási program keretében a tárgyidőszakban 742 millió dollárt költöttek el erre a célra, 4,8 millió részvényt bevonva ezzel a piacról. Túl jól azért nem állnak a programmal, hiszen a harmadik év leteltével is csak 54,8 millió részvényt „szereztek vissza”, 5,4 milliárd dollár értékben.  

A gyorsjelentésre a világ legnagyobb sportfelszerelés-gyártójának árfolyama 5 százalékkal gyengült piaczárás utáni kereskedésben. A Nike az elmúlt négy év egyik nagy nyerteseként megháromszorozta az árfolyamát, igaz idén már tempót váltott, a csak 14 százalékot szedett fel magára a kurzus.

Az árfolyamesés egyrészt a vártnál alacsonyabb forgalommal függ össze és azzal, hogy a befektetők nem látják elégségesnek a Nike felkészülését a közelgő karácsonyi szezonra. 

Készleteik az egy évvel korábbi szinten vannak, s a céget az ellátási zavarok súlyosan érintik.

Elég arra gondolni, hogy a járvány délkelet-ázsiai rohamos terjedése miatt két hónapra leállt a munka a Nike cipőinek mintegy felét gyártó vietnámi üzemeikben. Az sem vigasz, hogy a fő rivális Adidas is hasonlóképpen járt. Ennek fényében viszont már a júniusban hangoztatott, 2021 hátralévő részére szóló kincstári optimizmust is át kell értékelni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.