A recesszióval kapcsolatos félelmek ellenére is legalább 3-8 százalékkal bővülhet a luxuscikkek 353 milliárd eurós piaca a Bain & Co. és az Altagamma kutatása szerint. A szektor forgalma 2021 és 2022 között 15 százalékkal bővült állandó váltási árfolyamot feltételezve, a magas infláció és a kínai lezárások ellenére. Azonban a növekedés 60 százalékát az áremelések hajtották.
A szektor vezetői is óvatos optimizmusnak adtak hangot a legutóbbi negyedéves jelentések során, ami nem is csoda, hiszen az LVMH forgalma 19, a Gucci-tulajdonos Kering és a Hermes forgalma pedig 14 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.
A gazdasági visszaesés még nem valósult meg teljes lendülettel… már ha valaha bekövetkezik
– fogalmazott Jean Jacques Guiony, az LVMH pénzügyi igazgatója a múlt hónapban. A Bain & Co. elemzője, Claudia D’Arpizio pedig azt emelte ki, hogy a luxusmárkák, bár 2008–2009-ben nem bizonyultak válságállónak, mára jobban bírhatják a gazdasági zavarok viharait. Ugyanis az eladások egyre inkább az ultragazdagok körébe összpontosulnak, akiknek az elkölthető jövedelme aligha érzi meg a válságot. A felső 2 százalék felel a forgalom 40 százalékáért, míg ez 2009-ben csak 35 százalékot tett ki D’Arpizio szerint.
A Financial Timesnak nyilatkozó elemző szerint a járványt követően még mindig maradt lendület a szektorban, ami ellensúlyozza a globális gazdaságba vetett bizalom elpárolgását. A koronavírushoz köthető lezárások eredményeként világszerte mintegy 3 ezermilliárd eurónyi megtakarítás keletkezett, ami bátorította a luxuscikkek vásárlását, ráadásul
szemben 2008–2009-cel, a fogyasztók nem is szégyellik közszemlére tenni legutóbbi vásárlásuk tárgyát.
Ráadásul a kínai luxuspiac még mindig nem tért magához a járványt követően, így ha Peking lazít a zéró-Covid-politikáján, szinte biztos, hogy a globális kereslet a becslés felső részének megfelelő mértékben bővül majd. A múlt héten történt is némi lazítás a karanténkövetelményekkel kapcsolatban, igaz, az ázsiai ország továbbra is elkötelezett a zéró-Covid mellett.
A luxusipar tovább terjeszkedhet a Bain előrejelzése szerint 2023 után is, így a forgalom 2022 és 2030 között 60 százalékkal nőhet. Noha még egy Kína nem lesz, egyre többen gazdagodnak meg Indiában, Dél-Koreában vagy épp Mexikóban, ami évente tízmillióval növelheti a luxuscikkek vásárlóinak táborát. A fiatalok is egyre nagyobb teret nyernek, az 1997–2012 között született generáció a szektor forgalmának harmadát vásárolhatja meg 2030-ra.
A Z generációnak nevezett csoport korábban kezdi a luxusáruk vásárlását – már 15 évesen a korábbi 18-20 évvel szemben –, ráadásul kevésbé ellenséges a szülői házban látott márkákkal, mint elődei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.