BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A luxus piacát nem zavarja a recesszió

Óriási megtakarítások halmozódtak fel a járvány alatt, és egyre fiatalabbak a vásárlók, akik közül a legtöbbet költők a forgalom közel felét adják.

A recesszióval kapcsolatos félelmek ellenére is legalább 3-8 százalékkal bővülhet a luxuscikkek 353 milliárd eurós piaca a Bain & Co. és az Altagamma kutatása szerint. A szektor forgalma 2021 és 2022 között 15 százalékkal bővült állandó váltási árfolyamot feltételezve, a magas infláció és a kínai lezárások ellenére. Azonban a növekedés 60 százalékát az áremelések hajtották.

ILLUMINATIONS DE NOEL, RUE SAINT HONORE, PARIS, FRANCE
Fotó: Only France via AFP

A szektor vezetői is óvatos optimizmusnak adtak hangot a legutóbbi negyedéves jelentések során, ami nem is csoda, hiszen az LVMH forgalma 19, a Gucci-tulajdonos Kering és a Hermes forgalma pedig 14 százalékkal volt magasabb az egy évvel korábbinál.

A gazdasági visszaesés még nem valósult meg teljes lendülettel… már ha valaha bekövetkezik

– fogalmazott Jean Jacques Guiony, az LVMH pénzügyi igazgatója a múlt hónapban. A Bain & Co. elemzője, Claudia D’Arpizio pedig azt emelte ki, hogy a luxusmárkák, bár 2008–2009-ben nem bizonyultak válságállónak, mára jobban bírhatják a gazdasági zavarok viharait. Ugyanis az eladások egyre inkább az ultragazdagok körébe összpontosulnak, akiknek az elkölthető jövedelme aligha érzi meg a válságot. A felső 2 százalék felel a forgalom 40 százalékáért, míg ez 2009-ben csak 35 százalékot tett ki D’Arpizio szerint.

A Financial Timesnak nyilatkozó elemző szerint a járványt követően még mindig maradt lendület a szektorban, ami ellensúlyozza a globális gazdaságba vetett bizalom elpárolgását. A koronavírushoz köthető lezárások eredményeként világszerte mintegy 3 ezermilliárd eurónyi megtakarítás keletkezett, ami bátorította a luxuscikkek vásárlását, ráadásul 

szemben 2008–2009-cel, a fogyasztók nem is szégyellik közszemlére tenni legutóbbi vásárlásuk tárgyát.

Ráadásul a kínai luxuspiac még mindig nem tért magához a járványt követően, így ha Peking lazít a zéró-Covid-politikáján, szinte biztos, hogy a globális kereslet a becslés felső részének megfelelő mértékben bővül majd. A múlt héten történt is némi lazítás a karanténkövetelményekkel kapcsolatban, igaz, az ázsiai ország továbbra is elkötelezett a zéró-Covid mellett.

A luxusipar tovább terjeszkedhet a Bain előrejelzése szerint 2023 után is, így a forgalom 2022 és 2030 között 60 százalékkal nőhet. Noha még egy Kína nem lesz, egyre többen gazdagodnak meg Indiában, Dél-Koreában vagy épp Mexikóban, ami évente tízmillióval növelheti a luxuscikkek vásárlóinak táborát. A fiatalok is egyre nagyobb teret nyernek, az 1997–2012 között született generáció a szektor forgalmának harmadát vásárolhatja meg 2030-ra.

A Z generációnak nevezett csoport korábban kezdi a luxusáruk vásárlását – már 15 évesen a korábbi 18-20 évvel szemben –, ráadásul kevésbé ellenséges a szülői házban látott márkákkal, mint elődei.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.