Mint arról beszámoltunk , a Tesla negyedik negyedéves gyorsjelentése is halmozta a rekordokat, ám ez az elemzői konferenciabeszélgetést megelőzően langyos piaci reakciót váltott ki, alig egy százalékkal emelkedett a villanyautó-gyártó árfolyama az amerikai tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben. Pár órával később azonban alaposan megváltozott a helyzet és a kurzus már 5,5 százalékos pluszban járt, miután Elon Musk színre lépett és a megnyugtató válaszokkal szolgált az elemzői-befektetői aggodalmakra, amelyek elsősorban a cég profittermelő képességének romlását érintették.
A 30,6 százalékról kétéves mélypontra, 25,9 százalékra esett üzemi haszonkulcs ugyanis már bántóan alacsony a Tesla szintjén. A Tesla a költségeket kézben tudta ugyan tartani, a kereslet csökkenése ellen viszont változtatnia kellett az árpolitikáján. A cég a legfontosabb piacain korábban nem látott árkedvezményekkel kezdte árulni autóit az év vége felé, rendesen ki is akadtak ezen a magukat becsapottnak érző vásárlók, akik korábban vették meg az autójukat. A taktika bevált, a kereslet ismét felpörgött, ám hogy ez mennyire stabilizálódhat magas szinten, arról Musk beszélt az elemzői konferencián.
Agresszív árcsökkentéseinkkel felpörgettük a lanyhuló keresletet az elektromos járműveink iránt, egyúttal cáfolatot adva arra, hogy a gazdasági visszaesés elveszi az emberek kedvét az autóvásárlástól
– hangoztatta az alapító-vezérigazgató. A januárban meglépett újabb erőteljes árcsökkentés hatásairól szólva kifejtette, hogy az az eredményességet nem érinti, mivel cége a fokozódó versenyben is képes lesz költségeinek további csökkentésére. Ebben a legnagyobb tartalékai kétségtelenül a Teslának vannak, az egy járműre eső profitját megirigyelhetik a többiek.
A cég a lezárt negyedévben 9100 dolláros profitot zsebelt be mind a 405 ezer eladott autóján, úgyhogy finanszírozási problémákra nem hivatkozhat. Összehasonlításul: a Toyota egy autóra eső átlagos profitja legutóbb a hetede volt a Tesláénak.
A Tesla közölte, hogy autóipari haszonkulcsa az idén is 20 százalék fölött marad,
jóllehet az akkumulátorgyártás felfuttatásának költségei, a berlini és texasi új gyárak, valamint a magasabb nyersanyag-, alapanyag-, logisztikai és garanciaköltségek és a visszahívások kezelése „zabálják a pénzt”.
Ugyanakkor épp a logisztikai költségek visszavágásával, a vásárlói visszajelzések alapján feleslegesnek bizonyult extra berendezések elhagyásával, a beszállítói szerződések újratárgyalásával, a raktárkészletek szűkebbre fonásával igyekeznek faragni a kiadásaikon.
A gyártókapacitás oldaláról optimális a helyzet, sanghaji üzemük kapacitását évi egymillió darabosra növelték. Tavaly termelésbe állt a houstoni és a Berlin melletti Grünheidében lévő Gigafactory és már egy újabbat terveznek 3,6 milliárd dolláros beruházásban, a Panasonic-kal közös nevadai akkumulátorgyáruk mellé.
Mégis az óvatosság jellemzi a Tesla idei évre most megfogalmazott értékesítési terveit, amely 1,8 millió villanyautó eladásáról szól
a tavalyi 1,31 millió után. Ez 37 százalékos bővülést jelent, azaz Musk 2021-ben tett hangzatos ígérete az éves alapon stabilan legalább 50 százalékkal növekedő értékesítésekről immár érvényét veszítette. Vagy mégsem? Musk ugyanis megpendítette, hogy az idei eladások elérhetik a 2 millió darabot is, ha zavaró tényezők nem lépnek fel. Ez már 52 százalékos bővülést jelentene. Hozzátette, hogy az 50 pluszos tempó hosszabb távon működhet, e céljuk deklaráltan legalábbis nem változott.
Az autópiac egésze zsugorodik az idén, a Tesla viszont növekedési pályán marad
– mondta Musk, hozzátéve, hogy az árcsökkentések után leadott megrendelések már a januári termelési kapacitás dupláját is elérték, így már a kereslet kiegyensúlyozására is törekedniük kell, amelynek eszköze egy enyhe áremelés, ami a Model Y esetében már meg is történt. Az árcsökkentési hullámba egyébként a magyar piac is beleesett, a Model 3 ára például 2-3 millió forinttal csökkent és most 18,99 milliós alapárról indul.
Musk csalódást is okozott a modellpaletta új, várva várt tagjáról, a Cybertruck elektromos pickupról szólva, annak gyártása ugyanis az előzetes bejelentésekkel ellentétben csak jövőre indulhat meg. A modell bemutatása óta eltelt öt év rendkívül hosszú idő, ezalatt a Ford a legendás F-150 elektromos verziójával, a Lightninggel letarolja az amerikai piacot, a Ram, a Rivian és a GMC hasonló modelljeiről már nem is szólva.
Elemzők szerint nem valószínű, hogy a Cybertruck bármikor eléri a detroiti versenytársakéhoz hasonló értékesítési volumeneket, de lehet, hogy már nem is ez motoszkál Elon Musk fejében.
A Tesla a március eleji befektetői napjára ígérte egy új generációs járműplatform bemutatását,
de iparági szakértők szerint az immár szakállasnak mondható modellkínálaton is farigcsálnia kellene.
A Model S szedán eladásai például már rég padlót foghattak, ám az összevont értékesítési statisztikából ez konkrétan nem hámozható ki – talán nem is véletlenül. Idén felfrissítik viszont a Model 3-ast, Highland fantázianéven futó, a jelenleginél is olcsóbb változattal lépnek a piacra a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező vásárlói rétegeket megcélozva.
Musk egy, a lélektani szintként kezelt 35 ezer dollárnál olcsóbb Tesla modell tömeggyártásáról is szót ejtett, erről majd március elején tudhatunk meg többet.
Ez egyébként visszatérő elem a kommunikációjában, de nem sokan veszik komolyan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.