Nagy bejelentést tett az elektromos hajtású luxusautó-gyártó startupok egyik örök ígérete, a Faraday Future Intelligent Electric (FFIE), amely az FF márkanévvel próbál szerencsét ebben a szűk, de magas profittal kecsegtető piaci szegmensben. A kaliforniai társaság megkezdte az első, közel fél évtizede bemutatott modellje, a 200 ezer dollár körüli áron vesztegetett FF 91 Futurist városi terepjáró (e-SUV) gyártását.
A cég egyelőre az amerikai és a kínai piacra fókuszál, azon belül is Los Angeles, San Francisco, New York, Sanghaj és Peking városát nevesítették mint kiemelt célpontot. A cég szóvivője a Reutersnek azt mondta, hogy az első modell ünnepélyes átadása áprilisban lesz az Egyesült Államokban, ám a megrendelő kilétét nem fedte fel.
Maga az FFIE története is bővelkedik eseményekben, zaftos pénzügyi botrányokban és elvetélt projektekben.
A Csia Jüe-ting kínai üzletember által alapított vállalat stratégiai partnerei egymásnak adták a kilincset és vettek búcsút a befektetett pénzüktől. Az FFIE gyárépítésbe kezdett Nevadában, de anyagi nehézségek miatt kiszállt a projektből, a kínai Kanton városában tízezer jármű összeszerelésére vállalkozott, de abból se lett egyelőre semmi.
Maradt a kaliforniai Hanford városában lévő üzem, amelyet a kínai kézben lévő olasz Pirelli abroncsgyártótól szereztek meg még 2017-ben. A Faraday Future egy üres kagylótársaság (SPAC) közvetítésével 2021 júliusában bevezette részvényeit a Nasdaqra. (Maga a SPAC tíz hónappal korábban debütált.)
Befektetői oldalról ez sem volt egy bombaüzlet, a tíz dollár körüli nyitó árfolyam mára 36 centesre töpörödött,
és sokat mondó, hogy a cég legnagyobb részvényese a csődvédelem alatt álló és 300 milliárd dolláros adósságot maga előtt görgető kínai ingatlanfejlesztő konglomerátum, az Evergrande. Ők 2018-ban 854 millió dollárt fektettek a Faraday Future-be, ezért 45 százalékos részvénycsomaghoz jutottak.
Hamar rájöttek, hogy darázsfészekbe nyúltak, de az üzletet már bírósági úton sem tudták visszacsinálni. Az Evergrandénak ma mint főrészvényesnek 10,8 százaléka maradt az FFIE-ben. Feltűnt a Geely csoport is a Faraday háza táján, de óvatosabb volt, szakmai vonalon próbálkozott az együttműködéssel.
A LeEco cégbirodalmat birtokló Csia Jüe-ting szerencsecsillaga is leáldozott azóta, az üzletember vállalkozásai sorra fuccsoltak be,
majd 2019 októberében személyi csődöt jelentett az Egyesült Államokban, teljesen kiszorulva az FFIE vezetéséből. A cég nemrég az autóipari megjelenését szervező tajvani Foxconn látókörébe került, de konkrét megállapodásokról egyelőre nem számolt be a szaksajtó, amely az FF 91-es modell 2018-as bemutatóján lelkesen fogadta a Tesla csúcsmodelljéhez hasonló, sőt annál is jobb tulajdonságokkal bíró járművet.
Az ezer lóerős, százra 2,5 másodperc alatt felgyorsuló és 600 kilométer feletti hatótávval rendelkező FF 91-esre hamar 64 ezer előrendelés érkezett. Azt nem tudni, hogy közülük hányan maradtak, de a legkitartóbbak már nézhetik a postájukat az átvételi értesítővel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.