A hagyományos, belsőégésű motorokkal felszerelt autókat gyártó vállalatokkal szemben, amelyek a közeljövőben kívánnak betörni az elektromos autózási piacra, gyakorlatilag behozhatatlannak tűnő árelőnye van a Teslának, amellyel csak egyetlen cég, a kínai BYD (Build Your Dreams) képes versenyre kelni. Igaz, a BYD egyelőre csak Kínában igazán népszerű, az eladási számaikat tekintve tavaly már lenyomták a Musk cégét, 1,8 millió körüli értékesítéssel, míg Musk vállalata csupán 1,3 milliót adott el 2022-ben.
A Tesla az elektromosautó-piac egészének 12 százalékát fedi le, míg a BYD-nek 20 százalék körüli a részesedése – mögöttük azonban már jelentős lemaradással, 4 százalékos lefedettséggel találjuk a következő gyártókat, a Fordot és a BMW-t. Az eladási számoknál azonban többet árul el, hogy egy-egy eladott autón mennyi profitot képes realizálni az adott vállalat:
míg a Tesla átlagosan gépkocsinként 9574 dolláros hasznot tesz zsebre, a BYD ennek csupán nyolcadára, 1550-re képes.
A hatalmas profitmarzs jelentős összegeket biztosít a Tesla számára, amit gyártási és akkumulátortechnológiájuk fejlesztésére tudnak fordítani. Egyelőre eredményeket nem látni, de optimista véleményeket lehet hallani: Musk várakozásai szerint a következő generációs autóik hajtása már nem igényel ritkaföldfémeket, kiiktatva ezzel az árrésre nagy hatással lévő volatilis elemet, illetve ezáltal a gyártás fenntarthatóbbá is válhat.
Elon Musk tervei szerint az új generációs Teslák gyártása 50 százalékkal olcsóbb lesz, és ez lehetővé teheti a várva-várt olcsó modell érkezését.
A jelenleg főként hagyományos járműveket gyártó vállalatoknak, mint a Volkswagen és a Ford, erre a piacra kellene betörniük úgy, hogy számukra az elektromos autózási fejlesztések még meg sem térülnek, jelentős eladási számokat sem hoznak a teljes érékesítésükhöz képest, az árrésük meg sem közelíti Muskékat, sőt, a Volkswagen ID.3 modellje, amit az európai piacon 40 ezer dollár körüli áron értékesítenek, szinte csak arra elég, hogy a gyártási költségeket megtérítse a vállalat számára. Patrick Hummel, az UBS elemzője úgy nyilatkozott:
Nagyon nehezemre esik elképzelni, hogyan fog a VW pár éven belül megfizethető elektromos autóval előállni, amin nyereséget is képes lesz termelni.
A VW eltökélt célja, hogy 2025-re egy 25–27 ezer dollár közti modellel álljon elő, amely szegmensbe a Tesla Musk várakozási szerint már hamarosan betörhet.
Az EV-versenyből a Ford sem akar kimaradni, a vállalat februárban jelentette be, hogy létrehoz erre a célra egy külön munkacsoportot, amelynek célja mielőbb lefaragni a Tesla árrésétől való lemaradásból. Ezt a szakemberek szélmalomharcnak tartják, 92 százalékuk szerint egyetlen hagyományos autógyártó sem lesz képes beérni a Teslát költségek tekintetében.
Ez azonban a General Motorst sem tartja vissza a próbálkozástól: kimondott céljuk iparágvezető árrést elérni a szegmensben, hogy a befektetéseik mielőbb megtérülhessenek.
Elon Musk eközben sem lassít: az idén már ötször vágott a Tesla-modellek árából, legutóbb a prémiumkategóriás X és S autó árcédulájából faragtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.