Az ír fapados légitársaság hétfő reggel kiadott gyorsjelentésében 1,43 milliárd eurós adózott nyereségadatot tüntetett fel, ez ötmillióval lóg felfelé a januárban korrigált prognózisban felvázolt sávból, csak húszmillióval gyengébb a 2018-ban felállított történelmi rekordnál és 32 millióval meghaladja az elemzői konszenzust.
Az előző üzleti évet 355 millió eurós veszteséggel zárta Európa legnagyobb diszkont-légitársasága.
Járatainak kihasználtsága egy év alatt 82-ről 93 százalékra javult,
ami kimagasló arány a légi közlekedésben. Az idén áprilisban erre is hozzátettek egy százalékpontot, 16 milliós havi utasforgalommal. A cég a március végével zárult üzleti évében 74 százalékkal több utast szállított, a járataival 168,6 millióan jutottak el az úti céljukhoz. A 2019-es 149 milliós csúcson tehát átléptek, és az idén a 185 milliót célozzák meg.
Öt új bázissal és 300 várossal bővült az európai lefedettségű hálózatuk,
piaci pozícióikat leginkább az olasz (27-ről 40 százalékra), a lengyel (26-ról 36-ra) és az ír (49-ről 58-ra) relációban tudták javítani. A bevétel 124 százalékkal haladta meg az előző évit, a 10,78 milliárd eurós összeghez az időközi áremelések is hozzátették a magukét. A Ryanair a pandémiát megelőző 2019-es évben alkalmazott tarifáihoz képest átlagosan tíz százalékkal magasabb jegyárakkal dolgozott.
A kiugró nyereségben a szigorúbb költséggazdálkodás is nagy szerepet játszott, itt 75 százalékos pluszt és 9,20 milliárd eurós tételt regisztráltak. A Malta Airt, a Buzzt és a Laudát is magában foglaló Ryanair csoport flottája egy év alatt 98 Boeing 737-essel 537 darabosra bővült, és e hó elején
újabb 300 repülőre adtak le megrendelést házi beszállítójuknak, az amerikai Boeingnek,
amellyel hosszas vitatkozás végén jutottak egyezségre. A gond az volt, hogy a Boeing nem tudta és most sem tudja olyan ütemben átadni a megrendelt gépeket, mint azt a szerződésben vállalta. A megrendelés egyrészt a flottabővítést, másrészt az amortizálódó repülők lecserélését szolgálja, valamint azt, hogy a cég 2034-re elérje az évi 300 millió fős utasszámot, ami a jelenleginek csaknem a duplája.
Ehhez addig tízezer fővel kell bővíteniük foglalkoztatottjaik számát. A Ryanair az olajpiaci ármozgások ellen is levédte magát, az áprilissal indul 2024-es üzleti évében a felhasználandó kerozinmennyiség 85 százalékára kötött fedezeti ügyleteket, 89 dolláros hordónkénti olajárral számolva.
Ami a közeljövő kilátásait illeti a Ryanair közölte, hogy a kifejezetten erős nyári kereslet ellenére sem számít arra, hogy a szektorben viszonyítási alapként kezelt 2019-es üzleti év teljesítményét utolérje. Ebben a kapacitásszűke játssza a fő szerepet, Michael O’Leary vezérigazgató szerint a repülőgépgyártók mintegy négyéves lemaradásban vannak a szállításokkal, így a dinamikusan növekedő utazási piac igényeit nem tudják teljes körűen, maximálisan kielégíteni.
A szűkös kapacitások óhatatlan velejárója az áréremelés, aki utazni akar, az fizessen többet jeligére.
A repülőhiány a Ryanairt a riválisainál kevésbé fogja sújtani, a cég jó üzletet kötött a Boeinggel, így a következő három évben 110 korszerű Boeing 737 Gamechangerst tudnak átvenni, igaz, ennek a nyárnak tízzel kevesebb utasszállítóval indulnak neki, mint azt eredetileg eltervezték.
O’Leary a Ryanair rugalmasságára, alacsony költségeire és erős tőkehelyzetére hivatkozva fényes jövőt jósol maguknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.