Erős üzleti évet hagyott maga mögött a Wizz Air, a magyar hátterű diszkont-légitársaság az egy évvel korábbinál 88,3 százalékkal több, 51,07 millió utast szállított, ami rekord a vállalat történetében. A járatainak kihasználtsága pedig a megelőző negyedév 87,3 százalékos mutatójáról 92 százalékra javult. Megjegyzendő, hogy ezen van még javítanivaló, a legnagyobb európai fapados, a Ryanair 93 százalék feletti kihasználtsággal repül.
A pandémiás örvényből sikeresen kikeveredett Wizz Air a március végével zárult üzleti évében 3,896 milliárd euróra növelte árbevételét, ez 134,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit és szintén rekord.
A jegyeladásokból származó bevételek 177 százalékkal, 2,025 milliárd euróra nőttek, ez a teljes bevétel 52 százaléka. A különféle szolgáltatásokból származó járulékos bevételek 101 százalékkal, 1,871 milliárd euróra nőttek, ezek részaránya a 2020-as 45-ről 48 százalékra nőtt.
Az egy utasra eső átlagos jegybevétel 27-ről 39,7 euróra nőtt az üzleti évben, a kapacitásbővítés mellett tehát a jegyáremelések is segítették a légitársaságot a rekordbevétel elérésében.
Az üzemi eredménye azonban mélyen a negatív tartományban ragadt, a cég 467 millió eurós éves mínusza gyakorlatilag megegyezik a 2022-ben elérttel. Az
adózott eredmény soron 535 millió eurós veszteség szerepel, csekély vigasz, hogy ez 16,7 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál.
A cég az orosz–ukrán háború kedvezőtlen hatásai mellett a dráguló üzemanyagot kárhoztatta a negatív eredményért. A Wizz Air üzemanyag-takarékos Airbusokból álló flottája 177 utasszállítóból állt január elején, ezekre telt ház esetén 14 193 utast zsúfolhattak össze. A flotta március végére két repülővel bővült.
Váradi József a foglalások alapján erős nyári csúcsszezonra számít, és arra, hogy a folyó üzleti évet már nyereséggel, számszerűsítve 350–450 millió euró közötti profittal tudják zárni – az utóbbi negyedévek adatai már efelé tendálnak. (A Wizz Air szokatlan módon a negyedik negyedévének adatait nem tüntette külön fel a csütörtök reggel publikált gyorsjelentésében.)
A vezérigazgató szerint az ágazatban is kiemelkedő kapacitásbővítést hajtottak végre az elmúlt 12 hónapban, amikor is 76 százalékkal növelték az elérhető utaskilométerre vetített kapacitásukat, ez a pandémiát megelőző 2019-es évhez képest 40 százalékos bővülés.
Váradi a közleményében kiemeli, hogy az üzemanyagár-emelkedés és a repülőterek strukturális kapacitásproblémái az egész év során végigkísérték a tevékenységüket, de ezeket határozott intézkedésekkel enyhítették, javítva az üzemanyagköltségek nélkül számított teljesítményüket.
Célként említette, hogy a folyó üzleti év végre mintegy 200 gépből álló flottájuk legyen, a növekvő utasigények kiszolgálásához nyolcezer fölé bővítsék a dolgozói létszámukat.
A befektetők bizalma is erősödik a Wizz Air iránt,
a diszkont-légitársaság részvényárfolyama tavaly október óta megduplázódott a londoni tőzsdén, igaz, ezzel csak az egy évvel korábbi állapotot állította helyre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.