Ütközőpályán a TikTok videómegosztó és az Amazon e-kereskedő. A TikTok ugyanis arra próbálja rávenni 150 milliós amerikai táborát, hogy vásárlóként is használja a platformot. Míg az Amazon influenszer csapatot toboroz, hogy a közösségi médián keresztül ösztönözzék vásárlásra a fiatalokat.
A tét is óriási, amennyiben az Insider Intelligence becslése szerint, a közösségi e-kereskedelem 2025-re 100 milliárd dolláros piaccá nő az idei 67 milliárd dollárról.
A siker érdekében a két vállalat egymást majmolja. A pekingi székhelyű ByteDance tulajdonában lévő TikTok arra törekszik, hogy olyan bizalmi kört építsen ki, mint egy megbízható e-kereskedő. Ezzel szemben az Amazon arra próbálja rávenni a felhasználókat, hogy egész nap az alkalmazásán lógjanak.
A TikTok a múlt hónapban indította el TikTok Shop nevű vásárlási funkcióját a tengerentúlon, s jelenleg körülbelül 7 millió dollár értékű terméket ad el naponta az Egyesült Államokban. Többek közt hajkeféket, fogfehérítő eszközöket és őszi témájú, levelekkel és sütőtökkel díszített pulóvereket. Az értékesítés év végére elérheti a napi 10 millió dollárt. Igaz, az Amazon közvetlen globális online eladásai nagyjából napi 603 millió dollárt tettek ki tavaly.
A TikTok agresszív stratégiát folytat: jelentős összegeket költ logisztikára, s megpróbálja átcsábítani az Amazon alkalmazottait, de az Amazon külső eladóira is kivetette hálóját.
Ami azért fontos, mert az Amazon kiskereskedelmi értékesítésének több mint 60 százaléka külső eladóktól származik.
Kulcskérdés a vásárlók bizalma, aminek a kiépítésére hosszú éveket áldozott az Amazon, az egyre gyorsabb szállításokkal és az engedékeny visszaküldési politikával. A TikTok két éve indította webshop szolgáltatását az Egyesült Királyságban, de ott ez a szolgáltatás megbukott. Nem tudták elnyerni a felhasználók bizalmát.
Egy másik kulcsterületen azonban a TikTok áll nyerésre, ez pedig a felhasználói hűség. Egy amerikai felhasználó átlag napi két órát tölt a TikTokon, míg a vásárlók csak napi 10 percet az Amazonon. Itt erősít az e-kereskedő, amely közösségi média alkalmazásokat épített be a platformba. Ilyen például az Inspire, amely fotók és videók feltöltésére szolgáló hírcsatorna, s természetesen a megosztásokra is lehetőséget kínál. És egy év alatt elérte az egymilliárd bejegyzést.
A logisztikai apparátus is az Amazon mellett szól, a TikToknak még évek kellenek, hogy akárcsak megközelítse az e-kereskedő szolgáltatási színvonalát. Ellenben a TikTok influenszer hadserege még mindig jóval erősebb, mint az Amazoné, bár az elmúlt fél évtizedben jelentősen megerősödött az e-kerekedő közösségi média támogatottsága.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.