A Facebook anyavállalata, a Meta Platforms részvényárfolyama 19 százalékot zuhant a szerdai New York-i tőzsdezárást követő elektronikus kereskedésben, miután a társaság rémisztő kiadásokkal szembesítette a befektetőit az első negyedévről kiadott gyorsjelentésében, s Mark Zuckerberg alapító-vezérigazgató sem tudta megnyugtatni a kedélyeket a publiklást követő elemzői tájékoztatón.
Türelmet kért, de ezt most a piac nem adta meg, annyit ért el, hogy a 19 százalékról 15 százalékra mérséklődött az árfolyamveszteség. Mondjuk ez belefért, ha azt nézzük, hogy a Meta árfolyama az idén a legjobban teljesítő tech-részvények között volt az addig elért 39 százalékos drágulásával.
A biztosítékot a generatív mesterséges intelligencia (MI) alkalmazási területeire, fejlesztéseire öntött mellbevágó összeget csapták ki, mivel a „szűk látókörű befektetők” nem fogják fel, hogy a jövőbe való mostani invesztíció csak később érik be – de akkor a most rendesen, dollármilliárdokkal megöntözött palánta nagyot hajt és bőségesen terem.
Zuckerberg türelmet kért a befektetőktől, de ezt momentán nem kapta meg, aminek az is az oka, hogy az amúgy príma számokat felmutató első negyedév után jóval szerényebb bevételeket vetített előre a folyó negyedévre. S ezekből a bevételekből is hatalmasat hasít majd ki a mesterségesintelligencia-kutatás.
Zuckerberg futurisztikus technológiai meglátásaival kicsalogatja Facebook-hirdetésekkel megtermelt profit egy részét a befektetők zsebéből, de ezt ő már előre jelezte. A befektetők viszont emlékeznek például a Metaverzum-projektre, ami szintén nagy ígéret volt, de csak ette a pénzt.
Az ezt és a VR-headsetek és okosszemüvegek fejlesztéseit menedzselő Meta-divízió, a Reality Labs tavaly 16 milliárd dolláros veszteséget termelt, de az innovációt nem szabad feladni, a mert jönnek már a részsikerek, közülük Zuckerberg az MI-chatbotot és a Ray-Ban okosszemüveget említette.
Az okos befektető azt is látja, hogy a Meta már most is a mesterséges intelligenciának, az ajánló algoritmusokon belüli fejlesztések köszönheti a közelmúltbeli felhasználószám-növekedés és hirdetési sikerek egy részét
– nyomatékosította a konferenciahíváson Zuckerberg. Technológiai fronton fegyverkezési verseny folyik a gigászok között,
és társaik közül az kerül majd rivaldafénybe a Wall Streeten, aki a legjobban tudja hasznosítani a mesterséges intelligenciát a bevételei, profitja növelése érdekében. A Meta-vezér arra is emlékeztetett, fel kell készülni arra, hogy a folyamat éveket és súlyos milliárdokban kifejezhető forrásokat igényel.
Az ehhez vezető utat az idén 35-40 milliárd dollárral kell kikövezni, ekkorára növelték menet közben a k+f keretet a korábbi 30-37 milliárd dollárról, igaz ezek jó része materiális javakba, azaz a kutatást segítő eszközökbe, adatközpontokba, kutatóbázisokba megy.
A Facebook-üzemeltetője kiadási oldalon az idén 96 és 99 milliárd dollár közötti összeggel számol, itt az alsó értéket kétmilliárd dollárral húzták feljebb.
Azt is jelezték, hogy jövőre ennél is többet fordítanak majd erre az MI-területre. Nem lenne ezzel komolyabb baj, ha ezzel párhuzamosan a Meta bevételei is dinamikusan növekednének, csakhogy a friss kitekintésben a folyó negyedévre 36,5 és 39 milliárd dollár közötti árbevételt prognosztizáltak, míg az elemzők a felső értéket vették alapul.
Ami vagy bejön, vagy nem. A márciussal lezárt három hónapban az alsó szintet ütötték meg:
a bevétel 27 százalékos éves bővüléssel, 36,5 milliárd dollárra gyarapodott. Eközben a nyereség több mint kétszeresére, 12,4 milliárd dollárra ugrott.
Az alapvető problémát a Facebook anyacégével kapcsolatban a legplasztikusabban Sophie Lund-Yates, a Hargreaves Lansdown elemzője fogalmazta meg:
A Meta minden ambiciózus MI-projektje ellenére sem engedheti meg magának, hogy szem elől tévessze, elhanyagolja az üzletágat mozgásban tartó, a bevételeket megtermelő hirdetési tevékenységet
– idézi a Bloomberg az elemzőt, aki lényegesnek tartotta hozzátenni, hogy ez nem azt jelenti, hogy figyelmen kívül kell hagyni az MI-t, de azt igen, hogy a kiadásoknak célzottnak kell lenniük, és összhangban kell lenniük egy világos stratégiai nézettel.
A Metát egyébként egyik fontos riválisa, a kínai TikTok amerikai tevékenységének a visszaszorítása is kedvező helyzetbe hozhatja, főleg azután, hogy Joe Biden elnök szerdán aláírta a rövidvideó-megosztó társaság anyavállalatát, a ByteDance-t érintő törvényt, amely arra kényszeríti a céget, hogy adja el a népszerű alkalmazás amerikaikat megcélzó tevékenységét, különben tilalom alá kerül az Egyesült Államokban.
Ha ezt nem teszi meg, azzal a Meta Reels nevű azonos jellegű szolgáltatásának használatára válthatnának az amerikai TikTok-felhasználók. Zuckerberg ezt a hírt nem kommentálta, arra viszont felhívta a figyelmet, hogy az Elon Musk-féle X versenytársának szánt Threads immár 150 millió felhasználót számlál az Egyesült Államokban, s a zenei influenszerek gyöngye Taylor Swift is közöttük van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.