Az Utazási és Turisztikai Világtanács (UNWTO) 2024-re rekordévet vár az utazási és turisztikai ágazatban. Az adatok szerint az ágazat globális gazdasági hozzájárulása várhatóan eléri a minden idők legmagasabb értékét jelentő 11,1 ezermilliárd dollárt, azaz 770 milliárd dollárral dönti meg az eddigi rekordot. Tíz év múlva, 2034-ben pedig a teljes globális gazdaság 11,4 százalékát teszi majd ki, és 16 ezermilliárd dollárral járul hozzá a világgazdaság teljesítményéhez. Ezek szerint ömlik a pénz a globális turizmusba, de vajon mely cégek és részvények lehetnek ennek a legnagyobb haszonélvezői? Néhányat bemutatunk közülük.
Az iparág egyik legnagyobb cége a floridai Carnival Corporation, amely a világ körüli, regionális és kisebb luxushajóutak egyik első számú szervezője. A vállalat nettó eredménye a második negyedévben éves bázison 500 millió dollárral nőtt, 92 millió dolláros nyereségbe fordítva az előző évi veszteséget. Tisztított nettó eredménye pedig 170 millió dollárral múlta felül a márciusi előrejelzését.
A teljes évre a vállalat nagyjából 5,83 milliárd dolláros korrigált EBITDA-t vár, ami 40 százalékos növekedés lenne, tisztított nettó profitját pedig 1,55 milliárd dollárra becsülik.
A részvény ellen szól ugyanakkor a vállalat jelentős, több mint 27 milliárd dolláros adósságállománya, melyet a Covid-járvány idején szedett össze. Ezért nagyon fontos lenne számára, hogy az amerikai jegybank mielőbb megkezdje a monetáris lazítást.
Az LSEG (a Londoni Tőzsdecsoport) elemzői konszenzusa mégis egyértelműen vételre ajánlja a cég New York-i tőzsdén jegyzett papírjait, mégpedig
Szintén vételre ajánlják az elemzők az Airbnb-t, amely 6 évvel ezelőtt még csak évi 140 millió vendégéjszakát közvetített, idén viszont már túl akarja lépni az 500 milliót. Úgy tűnik, jó úton van célja felé, hiszen az első negyedévben 9,5 százalékkal, 132,6 millióra növelte vendégéjszakáit.
Az Insider Monkey szerint további érv a részvény mellett, hogy a következő években jelentősen bővülhet a platformon regisztrált, jelenleg 5 millió vendéglátó száma, ami hatványozottan emelheti a tranzakciós számot, hiszen az eddigi 5 millió házigazdára eddig több mint 1,5 milliárd vendégérkezés jutott.
A második negyedévben a társaság forgalma 11 százalékkal, 2,75 milliárd dollárra nőtt, ám csalódást jelentett, hogy nettó profitja – állítólag a magasabb adók miatt – 15 százalékkal, 555 millió dollárra csökkent.
A Carnivalhoz hasonló tevékenységet végző Royal Caribbean Cruises is tetszik az elemzőknek, 10,4 százalékos emelkedési potenciált látnak benne, a 181,5 dolláros medián célárat figyelembe véve.
A luxushajókat üzemeltető társaság a második negyedévben 3,21 dolláros korrigált egy részvényre jutó eredményről (EPS) számolt be, ami jobb lett az előrejelzésnél. A továbbra is erős kereslet nyomán a vállalat a teljes évre szóló kiigazított EPS-előrejelzését – az éves bázison 68 százalékos növekedést jelentő – 11,35-11,45 dollárra emelte. Emellett a vállalat igazgatótanácsa részvényenként 0,4 dolláros negyedéves osztalékot ajánlott meg, amelyet október 11-én kell kifizetni a szeptember 20-i tőzsdezáráskor nyilvántartott részvényeseknek, tehát még nem késő beszállni. A cég adóssága ugyan kisebb, mint a Carniavalé, ám így is megközelíti a 20 milliárd dollárt.
Átkelve az öreg kontinensre – bár a Booking a Nasdaqon kapható–, az egyik fő nyertese lehet a turisztikai konjunktúrának a világ legnagyobb online utazási irodája, a holland Booking Holdings is.
A vállalat a bevételeit 2021 és 2023 között csaknem megduplázta, és a nyereségességét is növelte.
A második negyedévben a cég bevételei – a piaci várakozásokat is meghaladva – 7,3 százalékkal, 5,86 milliárd dollárra nőttek, míg tisztított EPS-e 11,4 százalékkal, 41,9 dollárra emelkedett.
Érdekes módon sokkal optimistábbak az LSEG elemzői a német Tuival kapcsolatban, hiszen bár a cég üzleti évének harmadik negyedében 126 százalékos bővüléssel 52 millió eurós nettó profitot gazdálkodott ki, az első 9 hónapot tekintve, még mindig 364 millió euró volt a vesztesége, ami persze messze jobb, mint a 600 millió eurós bázis. A cég bevételei amúgy az utolsó negyedévben 9 százalékkal, 5,8 milliárd euróra gyarapodott.
A menedzsment megerősítette éves publikus célkitűzéseit, azaz a 2023-as 20,67 milliárd eurós forgalmát legalább 10 százalékkal, 977 millió eurós üzemi eredményét minimum negyedével javítja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.