A Volkswagen eltökélten végigviszi a kapacitásleépítést már az idei negyedik negyedévben, felvállalva az emiatt szükséges akár 4 milliárd eurót is elérő céltartalék képzését is – állapították meg a Jefferies brókercég elemzői befektetőknek szóló jegyzetükben, miután a német vállalat vezetőivel részt vettek egy észak-amerikai „roadshown” – írta hétfőn a Reuters.
Mint ismert, a legnagyobb európai autógyártó szeptember elején jelentette be, hogy története során először – költségcsökkentési tervei keretében – bezárhatja néhány németországi üzemét, mivel az ázsiai, főként kínai autógyártók előretörése miatt amúgy sem tudja kihasználni meglévő kapacitásait.
„A Volkswagen csoportnál a névadó márka működésének racionalizálása egyáltalán nem új keletű gondolat, ám a menedzsment elszántsága és a sürgős végrehajtás kényszere mindenképpen az” – emelték ki az elemzők.
A német autógyártó menedzsmentjével Észak-Amerikában közösen eltöltött három nap alatt meggyőződtünk róla, hogy nincs olyan B terv, amellyel meg lehetne úszni a negyedik negyedévben előreláthatóan 3-4 milliárd eurós kényszerű céltartalékképzéssel járó kapacitáscsökkentést
– tették hozzá.
A céltartalék persze az idei profitot is csökkenti.
Szerkezetátalakítási törekvéseinek részeként a Volkswagen a múlt héten
A sztrájkok így aztán ugyan megzavarhatják az üzemek működését, ám a VW végigviheti az elbocsátásokat. Ráadásul az igazgatóság megkerülheti a vállalat felügyelőbizottságát is, amely a múltban többször blokkolta a hasonló tervek megvalósítását. A felügyelőbizottsági helyek felét tudniillik a munkavállalók képviselői töltik be. Mi több, a VW-ban 20 százalékos részesedéssel rendelkező Alsó-Szászország tartomány FB-ben helyet foglaló képviselői is gyakran a szakszervezetek oldalára állnak.
A Jefferies a céltartalékképzés összegének becslésekor dolgozónként kétéves bérnek megfelelő elbocsátási költséggel és nem részletezett egyéb bezárási kiadásokkal is számolt.
A VW két-három üzem bezárását fontolgatja, de a Jefferies szerint akár öt németországi telephely bezárása is szóba jöhet. Az idei leépítésekkel a Volkswagen mindenesetre nagyjából 15 ezer állást szüntethet meg – írja a Bloomberg.
Közben éppen hétfőn vonultak az utcára Brüsszelben az ugyancsak a Volkswagen csoporthoz tartozó Audi munkavállalói is. A prémiumgyártó ugyanis dél-brüsszeli üzemének bezárására készül, amellyel nagyjából 3 ezer ember munkahelye került veszélybe. Közülük sokan az EU-ban jövőiparágnak tekintett e-autó-gyártásra specializálódtak.
„Sajnos nem egyedi esetről van szó, az elmúlt évben egy olyan elbocsátási árhullám bontakozott ki, amely a főbb iparágakat érintve, egész Belgiumon végigsöpört” – mondta az AP amerikai hírügynökségnek Lieve De Preter, az ACV szakszervezet képviselője.
Esther Lynch, az Európai Szakszervezeti Szövetség főtitkára szerint pedig
az Európai Unió központjában közvetlen veszélybe került több ezer munkahelynek rá kellene döbbenteniük az EU vezetőit, hogy egyszerűen nem tesznek eleget az iparág támogatásáért.
A Volkswagen részvényei hétfőn napközben 1,1 százalékkal, 91,3 euróra gyengültek Frankfurtban. Az elemzők a papírokat a nehézségek ellenére továbbra is vételre ajánlják, az LSEG elemzői konszenzusa 132 eurós medián célárat adott a papírra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.