A Volkswagen kedd este közölte, hogy hat németországi üzemében eltöröl egy sor munkaszerződést, köztük a 2029-ig szóló munkahelyi garanciákat is, amellyel jövő évtől egy óriási leépítési hullámot helyezett kilátásba. Az autóipari szakszervezetek pedig bejelentették, hogy mindent meg fognak tenni a terv leállításért.
Európa vezető autógyártója a költségcsökkentés miatt több évtizede fennálló foglalkoztatási garanciákat tervez megszüntetni, megalapozva egy jelentős méretű leépítést több üzemében is, amivel megpróbál előretörni az olcsóbb ázsiai márkákkal folytatott versenyben.
A lépés hónapok óta tartó szakszervezeti vitákat követne, és azzal fenyeget, hogy a Volkswagen a 87 éves története során először németországi gyárakat zárna be – ennek híre a globális autóipart és a német kormányt is sokként érte.
Lehetővé kell tennünk a Volkswagen számára, hogy hazájában is versenyképes szintre csökkentse a költségeket, és azt, hogy saját erőforrásainkat az elavult üzemek helyett új technológiákba és termékekbe fektethessük be
– kommentálta a terveket Gunnar Kilian, a vállalat munkaügyi igazgatója a Reutersnek. Hozzátette, hogy a munkaszerződések körüli bizonytalanság ellensúlyozására a vállalat felajánlotta a bértárgyalások előrehozását.
A bejelentett tárgyalásoknak október közepén kellett volna megkezdődniük, a szakszervezetek pedig már előre bejelentették, hogy november végétől országos sztrájkokra is lehet számítani. A leépítési fenyegetések miatt azonban a vita akár már ebben a hónapban is megkezdődhet.
A Volkswagen dolgozóit képviselő IG Metall szakszervezet vezetése megígérte, hogy hevesen ellenáll az elbocsátásoknak és a gyárbezárásoknak, a vállalat rossz állapotáért pedig a felső vezetőket és az elhamarkodott befektetéseket okolta.
Az IG Metall felajánlotta, hogy a gyárbezárások helyett a vállalat fontolóra vehetné a négynapos munkahét bevezetését – a béremelésekről azonban így sem hajlandók letenni.
A vállalat évek óta pénzügyi problémákkal küzd, mivel a gazdaságot nyomó lassú növekedés és a magas energiaárak, valamint a kínai piaccal folytatott kereskedelmi verseny keményen próbára teszik a német ipari modellt.
Az autógyártó és a szakszervezet közti tárgyalások azonban egy meglepő okból is sürgőssé váltak: ha nem tudnak megegyezni időben, akkor lejárnak a jelenlegi szerződések, a dolgozók számára pedig az 1994 előtt érvényes kiváltságok lépnének hatályba. Ez a szerződés pedig harminc évvel később sokkal előnyösebbé vált az alkalmazottak számára, mivel az inflációt követve magában foglalna
Ez pedig szinte elengedhetetlenné tenné a vállalatnak, hogy elbocsátsa munkaerejének egy jelentős százalékát.
A Volkswagen vezetése túl korán mutatta meg a lapjait, így most kénytelenek lesznek kompromisszumot találni. Ha lejárnak a szerződéseink, hiába rúgnak ki rengeteg embert, ha az itt maradók költségei kiegyenlítenék a költségeket
– figyelmeztetett Daniela Cavallo, a dolgozói tanács vezetője.
Volkswagen: küszöbön a gyárbezárások és a tömeges leépítésekParázs hangulatú munkásgyűlésen védte meg a Volkswagen vezetése a hamarosan végrehajtandó durva megszorításokat, amelyekkel a konszern az elektromos átállás lassulására és a kereslet megroppanása reagál. A dolgozók szerint a Volkswagen tehetetlen vezetőinek kellene mielőbb szedniük a sátorfájukat. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.