Az emberek manapság egyre inkább olyan élményekre költik a pénzüket, mint például a zenei események és az utazás, nem pedig fizikai termékekre – idézte a Mastercard Economics Institute kutatásának eredményeit a Euronews.
Beatrice Cornacchia, Mastercard marketingért és kommunikációért felelős európai alelnöke szerint a marketingszakembereknek újra kell gondolniuk a piacra lépési stratégiájukat, válaszul erre az „emlékezetépítő” trendre. Utalt arra, hogy a kártyatársaság huszonöt évvel ezelőtt már megtette az első, merészt lépést ebbe az irányba az emlékezetessé vált szlogenjével:
Vannak dolgok, amelyeket pénzért nem lehet megvenni, minden másra ott van a Mastercard.
Márpedig úgy tűnik, hogy sikerült ráérezni a trendekre, hiszen a kártyatársaság kutatása szerint az élményszerzést szolgáló kiadások – ilyen a szórakozásra, a koncertekre vagy az utazásra költött pénz – súlya a 2019-es 19 százalékról a múlt évre 23 százalékra ugrott a teljes fogyasztói kosáron belül.
Az alelnök szerint az elmúlt időszakban több olyan tényező is felmerült, ami hozzájárult az élményszerzést célzó költések előtérben kerüléséhez. Az egyik ilyen a generációváltás, de szerepe lehet a változásban az erősödő környezettudatosságnak is. A koronavírus-járvány következtében bevezetett korlátozások szintén ráébresztették az embereket a maradandó élmények szerzésének fontosságára, hiszen ezek olyan emlékek, amelyeket senkitől sem lehet elvenni.
A Mastercard szerint ezért kulcsfontosságú, hogy a marketingesek túllépjenek a hagyományos marketingen, és különleges érintkezési pontokat hozzanak létre azáltal, hogy megértik, mi a fontos a fogyasztóknak. „Ez magában foglalhatja további szolgáltatások, jutalmak és személyre szabott elemek integrálását” – hangsúlyozta Cornacchia.
A Mastercard a marketing költségvetését is az élményszerű helyzetekhez igazítja. A kártyatársaság például több tucat olyan neves európai szórakoztató- és sportintézmény régi partnere, mint az UEFA Bajnokok Ligája döntője, a Roland-Garros tenisztorna vagy a Cannes-i filmfesztivál.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatainak tanúsága szerint az elmúlt évek a teljes elektronikus fizetési forgalomban is ugrásszerű növekedést hoztak Magyarországon.
A bankkártyás vásárlási forgalom például 2023-ban több mint 20 százalékkal, 17 344 milliárd forint fölé emelkedett: ezen belül a belföldi kártyás költések értéke 19,7, a külföldieké pedig több mint 25 százalékkal nőtt.
(A már évi 2500 milliárd forinthoz közelítő külföldi kártyás vásárlási forgalomba ugyanakkor beleszámítanak a határon átnyúló internetes vásárlások is.) A mobiltárcás vásárlások értéke pedig 2024 első negyedévére már meghaladta a 750 milliárd forintot, ami közel a másfélszerese volt az egy évvel korábbinak.
Az MNB adatai szerint eközben az elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódó infrastruktúra is szépen fejlődik: a múlt év végén már több mint 10 millió bankkártya volt forgalomban Magyarországon, miközben a mobiltárcával összekötött kártyák száma az idei első negyedév végére meghaladta a 2,45 milliót. Emellett a hazai bankszámlák közel 85 százalékához kapcsolódik internetbanki elérés, ami nemzetközi összehasonlításban is jó arány.
Turistákra leselkedő csalókra figyelmeztet az ErsteA kedvelt üdülőhelyeket nemcsak a turisták, hanem a bankkártyákra, banki adatokra vadászó bűnözők is előszeretettel látogatják. Az Erste nyári kampánya a biztonságos fizetést, bankkártya- és mobilhasználatot helyezi a középpontba – közölte a Világgazdasággal a pénzintézet. A forgalmas üdülőhelyeken, turistaközpontokban a zsebtolvajok mellett ma már olyan bűnözők is tevékenykednek, akik a banki adatokat igyekeznek megszerezni. Hogy a nyaralásunkat semmi ne rontsa el, érdemes ilyenkor extra figyelmet fordítani a telefonunkra, a bankkártyánkra és a PIN-kódunkra. A banki adataink kiszivárgása, a bankkártyánk elvesztése, az, amikor illetéktelenek férnek hozzá a bankszámlánkhoz nem csak hatalmas anyagi kárt jelent, de érzelmileg is igen megterhelő, ami könnyen tönkretehet egy nyári vakációt. A nyári főszezonban, a turisták által sűrűn látogatott helyeken gyakoribbak lehetnek az ilyen visszaélések, az Erste ezért most honlapján és közösségi oldalain hívja fel a figyelmet ezekre a bűncselekményekre. Azt is összeszedtük, mit tehetnek az ügyfelek, hogy pénzük továbbra is biztonságban legyen – mondta el Kósa Anna, az Erste compliance vezetője. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a bankkártyákkal elkövetett csalások nagy részében a bűnözők adathalászattal vagy pszichológiai manipuláció révén férnek hozzá az áldozatok kártyaadataihoz. A Magyarországon kibocsátott bankkártyákkal az idei első negyedévben közel 57 ezer alkalommal követtek el sikeresen valamilyen visszaélést, ez 15 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A visszaélésekkel okozott kár ennél jóval nagyobb mértékben, 65 százalékkal emelkedett egy év alatt, az összérték meghaladta a 2,7 milliárd forintot. A bankok folyamatosan fejlesztik kiberbiztonsági rendszereiket, a megakadályozott visszaélések száma és aránya évről évre emelkedik. A csalók azonban ma már mindenkit elérnek, és a pénzintézetek olyankor különösen nehéz dolga van, amikor az ügyfelek maguk adják ki az adataikat a bűnözőknek. Az Erste egyik ügyfele Olaszországba érkezése után rögtön egy turistabérletet vásárolt magának. Kártyával fizetett, és a PIN-kódját is meg kellett adnia. Később, a banktól kapott sms-ekből értesült arról, hogy valaki más is használta a kártyáját – csak ekkor vette észre, hogy ellopták a pénztárcáját, amiben a bankkártya is volt. Mivel a PIN-kódot nem tárolta a kártyája mellett, a tolvaj valószínűleg a bérletvásárláskor figyelte ki azt. Majdnem így járt egy másik ügyfél is, csakhogy ő jobban résen volt. Időben észrevette, hogy ellopták a bankkártyáját, és még azelőtt letiltotta, hogy a csalók vásárolhattak volna vele. Előbb a George Appban ideiglenesen blokkolta a fizetési eszközt, majd a TeleBankot is felhívta, szintén a George Appból. A bank munkatársai előbb véglegesen letiltották a kártyát, majd segítettek újat igényelni. Ezzel azonnal vásárolhatott is, hiszen George-ban rendelkezésre állnak a kártya adatai, így a mobiltelefonhoz hozzárendelve már lehet is használni. Mivel az ügyfél felkészült volt, hitt magában és abban, hogy kezelni tudja a helyzetet, végül ő került ki győztesen ebből az ijesztő szituációból. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.