Tizenhárom pénzügyi tárgyú jogszabály módosítását indítványozza a kormány által kedden benyújtott újabb pénzügyi salátatörvény-javaslat, harmonizálandó azokat az uniós előírásokkal. Az önkéntes nyugdíjpénztárak például kötelesek lennének járadékot szolgáltatni a nyugdíjkorhatárt elérő tagjaiknak. E járadékot legalább öt éven át kaphatná az arra jogosult, havi, negyed- vagy féléves gyakorisággal.
A nyugdíjpénztár biztosítótól vásárolt életjáradékot is kínálhatna tagjainak, s az a nyugdíjkorhatár betöltése után, a tag élete végéig járna. A tagnak a járadékfolyósítás, illetve az ütemezett pénzkivonás időtartama alatt bekövetkezett halála esetén a pénztár által még nem folyósított összeget a kedvezményezett, illetve az örökös örökölné. A járadékszolgáltatási kötelezettség alól mentesülnének az 1000 fő alatti pénztárak.
A betétbiztosítási rendszerekről szóló 2014-es uniós irányelv alapján a kártalanítás határideje 2023-ig a jelenlegi 20-ról fokozatosan hét munkanapra csökkenne. Ha az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) hét munkanapon belül nem fizetne a betétesnek, akkor utóbbiak írásbeli kérésére az OBA köteles lenne nekik – megélhetési költségei fedezésére – részkifizetést biztosítani a kéréstől számított öt munkanapon belül.
A részkifizetés nem haladhatja meg a mindenkori – 2015-ben 28 500 forintos – öregségi nyugdíjminimum négyszeresét. A sürgős kifizetés keretében teljesített kártalanítás összege a teljes kártalanításét csökkenti.
A befektetők védelmét szolgálná az a pontosítás, amely szerint az ügyfélnek meg kell kapnia a portfóliót kezelő befektetési vállalkozástól a számára rendszeresen, de legalább félévenként elkészített jelentést a tárgyhónapot követő hónap 10. munkanapjáig.
A pénzügyi instrumentumok tehermentes átruházására a szanálási feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bank (MNB) lenne jogosult, melynek szanálási hatáskörét a törvényjavaslat értelmében egyértelműen el kellene határolni a felügyeletitől. A szanáló MNB mérlegelhetné, hogy milyen súllyal szükséges az egyes szanálási célok érvényre juttatása.
A hatályos törvénnyel szemben viszont nem a szanáló MNB lenne jogosult a tőzsdei kivezetésre, hanem az illetékességgel rendelkező szervezet vagy hatóság. Kimondanák, hogy az nem jelentené az értékpapír-, illetve az üzleti titok sérelmét, ha a felügyelő MNB a nemzetközi együttműködésből fakadó adatszolgáltatási kötelezettségei során továbbítana külföldre adatokat.
A törvény előírná, hogy az ügyfél-átvilágítási és bejelentési kötelezettség a közjegyzőt nem terheli abban az esetben, ha a pénzmosásra vagy a terrorizmus finanszírozására utaló adat, tény vagy körülmény az eljárás megindításának a szükségességével összefüggésben végzett jogi tanácsadás során jutott a tudomására, illetve ha nem peres eljárást folytat le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.