Aki még nem tette meg, az itt az ideje, hogy időpontot kérjen a gumisától a szokásos őszi abroncscserére – hívta fel a figyelmet a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA). Emlékeztettek, hogy Magyarországon ugyan nem kötelező a téli abroncsok használata, de erősen javasolt.
A hazai autósok nagyjából negyede viszi el szervizbe járművét, hogy átnézesse, alkalmas-e a téli közlekedésre – írja kutatásában a Cheryl Group. A felmérés során megkérdezett több mint 800 járműtulajdonos többsége ugyanakkor nem igazán viszi túlzásba az autója műszaki felkészítését.
A válaszadók 37 százaléka saját maga ellenőriz mindent, esetleg családi vagy baráti segítséget kér ehhez.
További 26 százalék számára a járműve felkészítése a hideg érkezésére kimerül a fagyálló ellenőrzésében és a szélvédőmosó télire történő lecserélésében. Ugyanilyen arányban vannak azonban azok, akik komolyabban veszik a tél közeledését, és szervizbe viszik autójukat, hogy műszakilag is megfeleljen a megváltozott körülményeknek. Az viszont mindenképpen biztató, hogy a megkérdezett autósok kevesebb mint egytizede jelezte azt, hogy egyáltalán nem készül a hidegebb időszakra, mivel úgy véli, hogy ráér akkor reagálni, ha valami miatt mindenképpen szükséges.
Ahhoz, hogy átlássuk teendőinket, a Gumi.hu összefoglalta, hogy mi a gumicsere menete.
Bejelentkezés: Gumiszervizekbe a legcélszerűbb időpontot foglalni, telefonon vagy online, így elkerülhető vagy minimalizálható a kellemetlen várakozás.
Gumileszerelés: Az abroncscsere a gumik leszerelésével folytatódik. A profi szakemberek a leszerelés során állapotfelmérést végeznek. Ha a gumi élettartama a végén jár, sérült vagy egyéb okok miatt használatra alkalmatlan, az aktuális szerviz munkatársa köteles jelezni.
Gumifelszerelés: Ezt követően felhelyezésre kerülnek az abroncsok, majd a centrírozás jön.
Centrírozás: A folyamat célja a kerekek kiegyensúlyozása, vagyis a kerék súlypontjának középre igazítása. A súlypont pozíciója normál használat mellett az erőbehatások miatt, sőt akár szakszerű tárolás esetén is módosulhat. A centrírozás során, a mérést követően vas- és cinkanyagból készült keréksúlyokat használnak a súlyelosztás befolyásolásához.
Gumihotel-szolgáltatás: Az opcionálisan választható gumihotel-szolgáltatás tökéletes választás azoknak, akiknek problémát okoz a gumiabroncs tárolása.
A gumiszerelés-árak 2024-ben, a többi ilyen szolgáltatáshoz hasonlóan, a legtöbb helyen emelkedtek a gazdasági helyzet következtében.
A gumicsereárak 3000–9000 forint között mozognak 2024-ben Magyarországon.
A fenti összeg tartalmazza a centrírozás díját, és kerekenként értendő. Míg a személygépkocsi az alsóbb határértéket közelíti, addig a kisteherautók és utcai terepjárók (SUV) a felső határértékhez közelítenek. A gumicsereárakat befolyásolja a felni típusa is. Lemezfelni esetén alacsonyabb a szerelési díj, mint alufelni esetén.
Téli gumi: mutatjuk, hol repül a bírság, ha nyári szettet használ
Több európai országban bírságolnak, ha nyári gumival közlekedünk havas, jeges utakon. Érdemes időben tájékozódni, hol kötelező a téli gumi a környező országokban.
A járművek műszaki felkészítése kapcsán talán az egyik legfontosabb kérdés, hogy milyen abronccsal futnak neki az autósok a télnek. A kutatás során
a megkérdezettek 68 százaléka jelezte azt, hogy minden évben nyáriról téli gumira vált a hideg érkezésével.
A válaszadók kicsit több, mint ötöde használ négy évszakos gumit, valamivel kevesebb, mint tizede pedig egész évben téli gumival jár.
Minimális azok aránya, akik a nyári gumit hagyják fent egész évben, az összes megkérdezett 3 százaléka válaszolta ezt. Az ő esetükben a relatív többség (45 százalék) azért dönt így, mert
A megkérdezettek negyede jelezte azt, hogy annyira jól vezet, hogy számára a téli útviszonyok nyári gumival sem okoznak problémát. A nyári-téli gumiváltást kihagyók között ugyanilyen arányban vannak azok, akik azért nem cserélnek, mert amióta ennyire enyhék a telek, nem foglalkoznak ezzel a dologgal.
Európában nincs egységes szabályozás a téli abroncsokra vonatkozóan, részletek lejjebb. A HTA szakembereinek javaslatai a gumiabroncsok kiválasztásával, illetve cseréjével kapcsolatban:
Az az abroncs, amely akár három-öt éve készült, újként értékesíthető, ráadásul meg is felel minden előírásnak, ha szakszerűen tárolták. Azaz a gumikat száraz, hűvös helyen kell tartani, semmiképpen sem érheti őket nagy hőhatás, UV-sugárzás.
Menkó Illés, a Continental műszaki igazgatója szerint a kereskedésekben használt, modern tárolási technikák segítségével az abroncsok hosszú ideig megőrzik rugalmasságukat és teljesítményüket.
Fontos, hogy ne csak a futófelület kopását, hanem az abroncs teljes állapotát is figyelemmel kövessük, ugyanis
az anyag keménysége is változik az idő múlásával,
ami növelheti a fékutat, és csökkentheti a tapadást. Az otthon tárolt abroncsok esetében a DOT kód segíthet meghatározni, mikor érdemes új garnitúrára váltani.
Az abroncs oldalfalán található kód utolsó négy számjegye a gyártás évét és hetét jelzi, így könnyen ellenőrizhető, hogy mikor készült az abroncs. Ökölszabály, hogy a
tíz évnél idősebb gumikat semmiképpen se használjuk már az anyag elöregedése miatt.
A használat során érdemes figyelni a megfelelő guminyomásra, az alacsony érték a futófelület kopását gyorsítja, az előírtnál magasabb nyomás pedig csökkenti a tapadást.
A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 négyzetcentiméteres részen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának optimális feltételeit. Vásárlás előtt érdemes a neten tájékozódni, és kikérni a gumiabroncsszervizes munkatárs véleményét. Érdemes figyelembe venni
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.