A jelenleginél gyakrabban és szélesebb körben lenne célszerű ellenőrizni, hogy a Magyarországon forgalomban lévő üzemanyagok összetétele megfelel-e az előírásoknak – mondta a Világgazdaságnak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó.
Előzőleg Bártfai Béla, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség elnöke a Blikkben felhívta a figyelmet: miközben a kutaknál történő ellenőrzések évi 240-es száma (120 benzin, 120 gázolaj) a 10-15 évvel ezelőtti forgalomhoz igazodik, időközben az eladások évi mintegy 6 milliárd literesre nőttek. Ezen belül az import az elmúlt években 2,5 milliárd literre ugrott, a mennyiség pedig majdnem ellenőrzés nélkül kerül forgalomba.
„A magyar piacon négy forrásból származó üzemanyag vásárolható. A legnagyobb tétel magyarországi finomítóban, garantált minőségben és ellenőrzött körülmények között készül, és ugyanilyet hoznak be a MÁSZ-tagok is ismert, európai finomítókból. Ám érkezik az EU-ból vagy azon keresztül olyan benzin és gázolaj is, amelynek nem ismerjük a forrását, de nincs rálátásunk a ténylegesen importnak számító, Szerbián és Ukrajnán keresztüli beszerzések eredetére sem” – magyarázta lapunknak Grád Ottó.
Bár a szakember Bártfai Bélához hasonlóan elismerte, hogy konkrét minőségi probléma nem merült fel a nem ismert eredetű és nem ellenőrzött termékekkel sem, de – mint rámutatott – nem csak az minősül bajnak, amit már maga a felhasználó is műszaki problémaként érzékel. (Ilyen az üzemanyag nem megfelelő oktán-, illetve cetánszáma, lobbanáspontja vagy gőznyomása.) Baj a környezetvédelmi előírások be nem tartása is, amit az autós nem érzékel. Ide sorolható a szabványosnál nagyobb károsanyag- (például mangán vagy kén) tartalom, illetve az annál kisebb bioösszetevő-arány. Mivel a bioösszetevők drágábbak az üzemanyagok szénhidrogén-alapanyagánál, nagy lehet a csábítás a gyártók számára, hogy spóroljanak vele. (A kötelező összetételt a 17/2017-es rendelet tartalmazza.)
Probléma Grád Ottó szerint az is, hogy kötelező ellenőrzés csak a benzinkutaknál történik, vagyis az értékesített benzinnek csak a 98 százalékából és a dízel 78 százalékából tesztelnek valamennyit.
A nagykereskedőktől a felhasználókhoz közvetlenül eljutó 2, illetve 22 százalékot már senki nem vizsgálja: ezen célszerű lenne változtatni. Mivel a hazai piacon erős a verseny, minden társaságra nézve rendkívül káros lenne, ha bármely szereplő termékének minőségére árnyék vetülne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.