BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Túl kevés itthon az üzemanyagteszt

Keveslik a hazai üzemanyagok minőségének ellenőrzését a szakmai illetékesek, ráadásul tesztek csak a kutaknál folynak, a nagykereskedőknél nem. A rizikó nagy, bár hiányosságra – amely nyilván minden szereplőnek ártana – még nem derült fény.

A jelenleginél gyakrabban és szélesebb körben lenne célszerű ellenőrizni, hogy a Magyarországon forgalomban lévő üzemanyagok összetétele megfelel-e az előírásoknak – mondta a Világgazdaságnak a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára, Grád Ottó.

Előzőleg Bártfai Béla, a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség elnöke a Blikkben felhívta a figyelmet: miközben a kutaknál történő ellenőrzések évi 240-es száma (120 benzin, 120 gázolaj) a 10-15 évvel ezelőtti forgalomhoz igazodik, időközben az eladások évi mintegy 6 milliárd literesre nőttek. Ezen belül az import az elmúlt években 2,5 milliárd literre ugrott, a mennyiség pedig majdnem ellenőrzés nélkül kerül forgalomba.

Szinte ellenőrzés nélkül érkezik a kutakra az ismeretlen eredetű és minőségű benzin és gázolaj
Forrás: Békés Megyei Hírlap | Fotós: Lehoczky Péter

„A magyar piacon négy forrásból származó üzemanyag vásárolható. A legnagyobb tétel magyarországi finomítóban, garantált minőségben és ellenőrzött körülmények között készül, és ugyanilyet hoznak be a MÁSZ-tagok is ismert, európai finomítókból. Ám érkezik az EU-ból vagy azon keresztül olyan benzin és gázolaj is, amelynek nem ismerjük a forrását, de nincs rálátásunk a ténylegesen importnak számító, Szerbián és Ukrajnán keresztüli beszerzések eredetére sem” – magyarázta lapunknak Grád Ottó.

Bár a szakember Bártfai Bélához hasonlóan elismerte, hogy konkrét minőségi probléma nem merült fel a nem ismert eredetű és nem ellenőrzött termékekkel sem, de – mint rámutatott – nem csak az minősül bajnak, amit már maga a felhasználó is műszaki problémaként érzékel. (Ilyen az üzemanyag nem megfelelő oktán-, illetve cetánszáma, lobbanáspontja vagy gőznyomása.) Baj a környezetvédelmi előírások be nem tartása is, amit az autós nem érzékel. Ide sorolható a szabványosnál nagyobb károsanyag- (például mangán vagy kén) tartalom, illetve az annál kisebb bioösszetevő-arány. Mivel a bioösszetevők drágábbak az üzemanyagok szénhidrogén-alapanyagánál, nagy lehet a csábítás a gyártók számára, hogy spóroljanak vele. (A kötelező összetételt a 17/2017-es rendelet tartalmazza.)

Probléma Grád Ottó szerint az is, hogy kötelező ellenőrzés csak a benzinkutaknál történik, vagyis az értékesített benzinnek csak a 98 százalékából és a dízel 78 százalékából tesztelnek valamennyit.

A nagykereskedőktől a felhasználókhoz közvetlenül eljutó 2, illetve 22 százalékot már senki nem vizsgálja: ezen célszerű lenne változtatni. Mivel a hazai piacon erős a verseny, minden társaságra nézve rendkívül káros lenne, ha bármely szereplő termékének minőségére árnyék vetülne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.