Az idei fűtési idényt a múlt évinél sokkal jobb helyzetben indították a magyarországi távhőszolgáltatók, miközben újabb városok távfűtésében jelentek meg megújuló energiahordozók. Orbán Tibor, a Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetségének (Matászsz) elnöke, egyben a Főtáv távhőszolgáltatási és energetikai vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak adott interjújában a részletekről, a megoldandó feladatokról is beszélt.
Energiaellátás szempontjából teljesen rendben várták a hazai távhőtermelők az idei fűtési idényt?
Erre az egyszerű, tömör és egyértelmű válasz: igen.
Javultak az áram- és gázbeszerzés feltételei a termelők számára az előző idényhez képest?
A 2023/2024-es úgynevezett átmeneti gázév központosított földgázbeszerzése után a 2024/2025-ös gázévre ismét a piaci irányba mozdult el a rendszer. Ennek keretei között a távhőszövetség is lefolytatta a már megszokottnak tekinthető közös földgázbeszerzését, amelynek tapasztalatai pozitívak voltak. A tenderre piaci ajánlatok érkeztek, verseny is kialakult, így jóval kedvezőbbek lettek a földgáz-vásárlási feltételek, mint az elmúlt két gázévben. A MaTáSzSz a 2025-ös naptári évre is közös beszerzést folytatott le a villamos energia esetében is, szintén pozitív tapasztalatok mellett. Itt is a tender lebonyolításának időpontjában aktuális piaci viszonyok érvényesültek. Összességében kijelenthető, hogy a földgáz és a villamos energia esetében is a tendereken kialakult, a piaci folyamatokat leképező árszintek szignifikánsan alacsonyabbak az előző időszakhoz képest.
Van-e olyan nehézség, kockázat, ami ezen a télen problémát okozhat a távhőszolgáltatásban?
Jelenleg nem látszik ilyen rendszerszintű kockázat. A hazai távhőrendszerek rendelkeznek a kellő tartalékkal, tehát nemcsak energiabeszerzési, hanem műszaki oldalról is stabil fűtési időszak várható.
Mennyire zöldült az előző idényről a mostanira a távhőtermelés?
Az őszre várható egy pályázat, amelyből tovább zöldíthető és műszakilag fejleszthető a távhőtermelés. Mi a véleménye a rendelettervezetről?
Válasszuk ketté a kérdést! Egyrészt várható, hogy az EU Modernizációs Alapjából a távhőszektor támogatását célzó pályázati felhívások ez év végéig megjelennek. Jelenlegi ismereteink szerint ebből a hazai távhő-infrastruktúra fejlesztésének támogatására mintegy 44 milliárd forint, míg a távhőtermelés zöldítésére 51 milliárd forint, azaz összesen 95 milliárd forint vissza nem térítendő támogatási forrás fog rendelkezésre állni.
Másrészt a társadalmi vitára bocsátott, mára már kihirdetett és részben hatályba lépett 16/2024. (IX.30.) EM-rendelet a távhőtermelés további zöldítését és a távhőszolgáltatási infrastruktúra fejlesztését segítheti elő a korábbiaknál jobban. A részleteket tekintve a lényegi módosítás nyereségtényező mértékét, nyereségkorlát számítását és a nyereségkorlát feletti eredmény felhasználását érinti a 2024. december 31-ét követően üzembe helyezett eszközök vonatkozásában. A nyereségtényező piaci környezethez történő igazítását és a felhasználási idő meghosszabbítását a Matászsz korábbi kezdeményezését felkarolva támogatta az Energiaügyi Minisztérium.
A nyereségkorlát mértékére vonatkozó számítás megváltoztatása a jelenlegi peremfeltételek, inflációs és kamatkörnyezet mellett kedvezőbb, mint a korábbi számítás volt.
Fontosnak tartjuk ugyanakkor azt is, hogy az új szabályozási környezetben az első időszak tapasztalatait feldolgozzuk, elemezzük, értékeljük, és visszajelzést tegyünk a módosítás várható szektoriális hatásáról az Energiaügyi Minisztérium és a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal felé.
Vonzóbbá vált a távhő a felhasználók számára az elmúlt években a tapasztalatok alapján?
A lakosság körében a távhőszolgáltatás a távhővel ellátott lakások alacsony üzemeltetési költségére és teljes körű kényelmére figyelemmel – tekintettel a földgáz és a villamosenergia-szektorban két éve végrehajtott, a rezsicsökkentés által rögzített kedvező hatósági árak érvényesítésének mennyiségfüggő igénybevételére is – kifejezetten vonzóvá vált az elmúlt években. A nem lakossági szektorban pedig már jó ideje többé-kevésbé töretlen a távhő preferenciája az egyéb hőellátási módokhoz képest.
Ennek az állításnak az alátámasztására megemlítem, hogy Budapesten például az elmúlt öt évben a távhőpiac 7,5 százalékkal bővült, ennek keretében több mint négyezer lakás, számos intézmény és irodaház választotta a kényelmes, biztonságos, fenntartható és megfizethető távhőellátást. De ezt támasztják alá a fővárosi lakosság körében elvégzett felméréseink is, a távhő általánosságban kedvező megítélése még magasabb azok körében, akik fogyasztóként igénybe is veszik.
Jellemző a távhőhasználat lakáson belüli szabályozása, vagy még mindig jellemző, hogy télen ablaknyitással hűtik a túl meleg szobát?
Mindenekelőtt fontosnak tartom jelezni, hogy a távhőszolgáltatás alapvetően épületfűtés. Figyelemmel a hazai műszaki infrastruktúrára, kijelenthető, hogy a távhővel ellátott épületek épületszintű szabályozhatósága teljes körűen biztosított. A lakossági tulajdonban lévő, épületen belüli felhasználói rendszerek esetében már összetettebb a helyzet. A távhővel ellátott lakásokban a fűtési hőleadók jelentős részben ugyancsak szabályozhatók, így esetükben műszakilag biztosított az egyedi igények kielégítése. Ugyanakkor országos szinten még ma is van mintegy 134 ezer lakás, a távhővel ellátott lakások csaknem 20 százaléka, amelyekben nem megoldott a radiátoronkénti szabályozhatóság.
Ezekben az esetekben ugyan az épületszintű szabályozás biztosított, így a lakóközösség képes közösségi szinten beavatkozni a fűtési igények alakításába, de ez lakásszinten, az egyén szintjén műszakilag nem lehetséges, így az egyéni érdekeltség is sokkal nehezebben jelenik meg az energiahatékony fogyasztói magatartásban.
Ezen túlmenően a műszakilag szabályozható lakások (hőleadók) esetében sem teljes körű a közvetlen egyéni érdekeltséget is lehetővé tevő, ösztönző, ún. költségmegosztó készülékekkel való ellátottság. Ezeket legalább további 200 ezer lakásban fel kellene szerelni, ráadásul a meglévő költségmegosztó készülékeknek is csak kisebb hányada tekinthető a mai kor követelményeit kielégítő okos eszköznek.
A helyzet megoldása, a szabályozhatóság teljes körűvé tétele érdekében a távhővel ellátott épületek komplex energetikai korszerűsítésére, a fűtési rendszerek szabályozhatóvá tételére és az okos költségmegosztás kialakítására mielőbb átfogó országos programot kell kidolgozni és indítani, annál is inkább, mert ez érdemben hozzájárulna a Nemzeti Energiastratégiában kitűzött legfontosabb célkitűzések teljesítéséhez is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.