Az európai autóipar állítja elő az EU GDP 3 százalékát, az ipari termelés 7,5 százalékát. Mindemellett a gyárak és alkatrész-beszállítóik közvetlenül 4 millió, közvetve 10 millió embert foglalkoztatnak, ezek nagy része KKV-knál dolgozik és igen sok az innovatív munkát végző munkavállaló - mondta Lukács Pál. Hozzátette: az EU autóipara 20 milliárd eurót fektet évente a K+F-szektorba, a termékek több, mint 20 százaléka az EU-n kívül értékesítődik. Ez a teljes EU-export 5 százaléka, ami 35 milliárd eurónyi külkereskedelmi többletet eredményez.
Ami a további statisztikát illeti, a járművek úthasználata által generált bevétel 2002-ben 340 milliárd eurót tett ki, amely a teljes EU GDP 3,8 százalékát adta. A szektor a legnagyobb rendszerintegrátor, hatása kiterjed különösen az acél-, elektronikai, kémiai-, üveg-, gumi-, műanyag-, fémiparra a logisztikai szektorra, az információs és telekommunikációs
rendszerekre.
Azonban az európai autóipar számos hatással szembesül. A szakértő ezek közül kiemelte többek között a globalizációs hatásokat, a rendkívül gyors technológiai fejlődéseket, a környezeti és egészségügyi elvárások fokozódó nyomását.
Azonban az európai autóipar versenyképes maradhat, ha:
a belső piac társadalmi és gazdasági közege garantálja a technológiai, K+F-befektetések folyamatos növekedését. Ám mindehhez elengedhetetlen a jövőorientált, versenyképességet garantáló innovációs stratégia felállítása.
A helyzet bonyolódik és rossz
Bonyolódó helyzet: miközben nő a kihívás a belpiacon (kínai
gyártmányok felbukkanása, (költség)hatékonyabb amerikai és japán
vetélytársak), aközben az európai autóipar működési közege
folyamatosan szigorodik. Mindez kombinálva a gyenge gazdasági növekedéssel jelentősen rontja az iparág helyzetét - hangsúlyozta Lukács Pál.
Melyek az európai autóipar versenyképesség-megtartásának legnagyobb kihívásai? - tette fel a kérdést a szövetség szakértője. Véleménye szerint összehangolatlanul, átgondolatlanul, túlbonyolítottan meghozott jogszabályok tömege nehezíti a helyzetet. De kedvezőtlen hatást gyakorol a teljes és támogató jellegű egységes belső piac hiánya, a gépjárművekre vonatkozó világszabványok rendelkezésre nem állása, valamint a harmadik országok EU-termékekkel szembeni kereskedelmi akadályai és a szellemi tulajdon védelmének gyengeségei.
Szintén a negatív hatások közé sorolta Lukács az elégtelen K+F ráfordításokat, a gyenge innovációs ösztönzést, a KKV-k célzott támogatásának hiányát.
A versenyképesség azonban javítható
A szakértő szerint kedvezőbbek lennének a magasabb K+F és innovációs ráfordítások, a belső piac megvalósítása az autóipar számára (egységes adópolitika, egységes jármű típus-jóváhagyás, egységes EU-jogalkalmazás). De fontos szerepet játszhat a hatékony Európai Közlekedési Politika létrehozása, valamint a dinamikus kereskedelmi és befektetési környezet biztosítása harmadik országokban.
Visszaestek a teljesítmények!
Lukács Pál szerint, az első jelek 2008. júliusban és augusztusban mutatkoztak meg, a kereslet az új autók iránt 7,3 és 15,7 százalékkal esett vissza az EU-ban. A kereslet szeptemberre már az 1998 óta tapasztalható legmélyebb szintre esett vissza – és hol volt még a mélypont! Mint ismert Magyarországon 2009. áprilisában az új autók értékesítése több mint 50 százalékkal volt kevesebb a előző évinél. A 2009-es évi előrejelzés aktuálisan 85.000 db-ról szól - mondta a szakértő.
Reakciók a helyzet kezelésére
Eddig 14 EU-s ország vezette be a roncsautó-visszavétellel kombinált új autó értékesítési programját -mondta a szakértő és hozzátette: az egyes országok különböző autóipart élénkítő válságkezelő programot indítottak be, különösen figyelemre méltóak az új amerikai elnök ezirányú elképzelései. Magyarország eddig leginkább a munkahelyek megtartását ösztönző programokra koncentrált, de meg kell kezdeni azoknak a programoknak is a kidolgozását, amelyek elsődlegesen a beszállítók „helyzetbe hozását” teszik lehetővé.
Lukács Pál elsődleges feladatként jelölte meg a a háttéripar, a beszállítók fejlesztési potenciálnövelését. Ezzel kapcsolatban kiemelte: a magyar beszállítók többsége innovációs téren képtelen a multinacionális cégek növekvő elvárásainak megfelelni, a szükséges fejlesztésekhez hiányzik a tőke és sok esetben a szakértelem. A hazai KKV-k versenyképességének megőrzése, fokozása alapvetően az innovációs képesség mértékével függ össze!
Egyablakos támogatási rendszer kell
A támogatások adott területre koncentrálása elsődleges feladat - emelte ki előadásában Lukács. Azt is elmondta, az aktuális támogatási rendszer kevésbé segíti elő az innovatív beruházások hazai megvalósulását. Ráadásul nincs önálló autóipari keret, a pályáztatás rendszere, túlbürokratizált, nehézkes, néha ellentmondásos. A külföldi befektetők legtöbbször az egyszemélyi állami kapcsolattartás, a kompetens szakértők jelenlétét hiányolják! Ezért a szomszédos országok érdekérvényesítő képességben elénk kerültek - hangsúlyozta.
Az oktatási rendszer átalakítása
A középfokú oktatás szintje nem megfelelő - mondta Lukács -, a felsőfokú intézmények képzését jobban össze kell hangolni az iparvállalatok elképzeléseivel. A képzés sokszor túl elméleties, gyakran korszerűtlen, ráadásul sok esetben hiányzik a megfelelő gyakorlati oktatás. Ráadásul a friss diplomások nyelvismerete gyakran elégtelen! A fő cél: szorosabb kapcsolatra van szükség az oktatási intézmények és a vállalatok között.
Termelékenységi lemaradás
Ez az egyik fő problémánk - mondta a szakember. Szerinte ez részben visszavezethető az oktatási rendszer hiányosságaira, ráadásul magyar munkaerő túlzottan inmobilis. Egyes tanulmányok szerint mi magyarok kevésbé vagyunk fogékonyak az új megtanulására, a változtatásokra. A fő cél a bevált termelékenységnövelő aspektusok terjesztése és következetes alkalmazása.
Mi a K+F tevékenység hatása, miért szükséges ezt megtartani és fejleszteni? - tette fel a kérdést az előadó.
A gyártás alapvetően mobil, a tőke az alacsony költségekkel termelők felé áramlik – bérmunka mozgása Kelet és Távol-Kelet felé (lásd Kína autóipari előretörése). Magyarországot földrajzi fekvése, gazdasági helyzete és mérete veszélyezteti: a keleti és északi szomszédos országok gazdasági fejlődése a magyarországi befektetésekre kedvezőtlen hatással van.
A fejlesztő tevékenység kialakítása időigényes, de még későbbi kialakítása lényegesen nehezebb, számos problémával jár együtt
A K+F–nek tőkemegtartó ereje van, ezért a tudatos fejlesztő munka alapvető érdek.
Miben rejlik az ország ereje a K+F terén?
- A felsőoktatási rendszer még mindig igen magas szintje
- Megfelelő attitűddel ellátott, innovatív szakemberek jelenléte
- Jól képzett mérnökök állnak rendelkezésre, megfelelő számban
- Az EU és Magyarország kulturális gyökerei lényegében azonosak (nincsenek áthidalhatatlan nyelvi, vallási különbségek – pl. Távol-Kelet – indiai informatikusok)
- Az EU-hoz képest még mindig érezhetően alacsonyabb HR-költségek
Gyártáshoz való közelség
A hazai autóipari továbbfejlesztések alapvető mozgatóelemei, feltételei lehetnek: a nemzetközi kapcsolatok folyamatos bővítése
, a Magyarországon megvalósuló nagy munkaigényű termékgyártás jellemzővé válása, a termékeknél a magyar részarány és a szellemi
(fejlesztési) hányad növelése, a gyártási költségek egységesedő energia- és alapanyagárak, valamint a munkabérek miatti emelkedése. A kifogástalan, 0 ppm-es minőség elérése, az ár és ezzel összefüggésben az ésszerű lokalizáció, a beszállítói képesség fokozása, valamint a növekvő tőkeerő igény a szükséges fejlesztések megvalósításához, ezzel összefüggésben a hitelképesség növelése.
A pozitív folyamatot elősegítené egy olyan centrum létrehozása, amely európai regionális központként elősegíti az EU
munkamegosztás autóipari feladatait (pl. szabványosítás, jogharmonizáció, szakemberek továbbképzése stb.), kutatás-fejlesztési központként működve, elősegíti a hazai és nemzetközi járműipari alkalmazott kutatás-fejlesztési tevékenységeket és széleskörű szakmai-
tudományos együttműködést.
Jöjjenek létre azok a helyi együttműködési formák, amelyben minden résztvevő letisztázott szerepkörrel, legjobb tudása szerint segítheti elő a koncepció sikerét. A létrejött helyi kezdeményezések hírét mielőbb országos szintre kell vinni, ugyanis ezzel nyomás gyakorolható a döntéshozókra - zárta előadását Lukács Pál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.