Megalapozatlanok a Stabilitás Pénztárszövetség azon célzásai, hogy a Századvég Gazdaságkutató Zrt. nem hivatalos forrásból származó, esetleg tudatosan eltorzított adatokat használt volna számításai során - állítja a Századvég csütörtöki közleménye. A számítások a KSH által publikált fogyasztói árindexre, a PSZÁF pénztárakra vonatkozó statisztikáira, valamint az Államadósság Kezelő Központ által számított MAX állampapír indexre épülnek - teszik hozzá.
A Századvég Gazdaságkutató Zrt. nem kizárólag a pénztártagok, hanem a nemzetgazdaság egészének szemszögéből közelítette meg a magánnyugdíjpénztárak kérdéskörét, és úgy találta, hogy a jelenlegi vagyon létrehozása az államtól e vagyon mai értékénél lényegesen nagyobb (mintegy 420-500 milliárd forinttal nagyobb) ráfordítást igényelt. A Századvég Gazdaságkutató soha nem állította, hogy a pénztárak tudatosan megkárosították volna tagjaikat - áll a közleményben.
A cikkben bemutatott számítás (egy hipotetikus tagra vonatkozó 214 ezer forint veszteség) pusztán azt érzékelteti, hogy egy ilyen tag mennyivel járt volna jobban ha, az állam a feltőkésítést magánpénztárak helyett egy hasonlóan magas adminisztrációs költségű rendszerben, a múltbeli feltételeknek megfelelő kondíciójú forint állampapírokkal hajtja végre. Ha a pénztártagokat érő veszteségek vagy nyereségek mértékéről egyénekre lebontott, anonimizált adatokat kíván közzétenni a Stabilitás Pénztárszövetség, akkor javasolják az általuk kezelt egyéni számlák felhasználását. Ezek pontos vezetésében és hitelességében nem kételkedünk, ezért örömmel vennénk a Pénztárszövetség ilyen irányú elemzéseit - írja a gazdaságkutató.
Mivel a hazai gyakorlatban a pénztári vagyon létrehozását az államadósság növelése útján finanszírozták, ezért lehetségesnek tartják, hogy a második pillértől várható állami megtakarítások jelentős része, sőt akár egésze elveszik az államadósság kamatterhei miatt. Erre az elvi lehetőségre utalt Peter Orszag és a Nobel-díjas Joseph Stiglitz 1999-ben megjelent cikkükben (Rethinking Pension Reform: Ten Myths About Social Security Systems).
A jelenlegi szabályok szerint a magánpénztári tagok tb nyugdíja 26 százalékkal alacsonyabb állami ráfordítást igényel az egyébként minden tekintetben azonos életpályát befutó nem magánpénztári tagokénál. Emiatt az államnak jelentős megtakarításai keletkezhetnek a nyugdíjkifizetéseken, amikor a pénztártagok 10-15 év múlva tömegesen nyugdíjba vonulnak. Azonban a gazdaságkutató nem látja biztosítottnak, hogy az így elérhető állami megtakarítás nagyobb lesz a második pillér feltőkésítése miatt megnövekedett államadósság kamatterheinél. Emiatt javasolják a második pillér finanszírozási és működtetési rendjének alapos átgondolását.
A kritikában szereplő „nyugdíjrendszer implicit adósságának kamatterhe” fogalom a közgazdasági szakirodalomban legjobb tudomásunk szerint nem létezik. Az implicit államadósságnak, vagyis az állam nyugdíjfizetési ígéreteinek nincs a hagyományos értelemben vett kamata, szemben az explicit, vagyis államkötvények formájában fennálló adóssággal. Lehetségesnek tartják, hogy kritikusaink az implicit államadósság majdani nyugdíjfizetés miatti explicitté válásáról beszélnek, és ennek kamatterheit értik a fogalom alatt. Azonban igen bizonytalannak tartják a 10-15 év múlva kibocsátott magyar államkötvény kamataira vonatkozó számításokat, és minden erre építő kalkulációt.
"Szeretnénk leszögezni, hogy eredeti cikkünk célja nem a második pillér megszüntetésének igazolása volt. Ezzel szemben igyekeztünk szakmai érvekkel és számításokkal rámutatni a rendszer hibáira, külön kiemelve a szabályozás tökéletlenségét és a tőkefedezeti rendszerre való részleges áttérés alapelvének sorozatos megsértését. Reméljük, hogy a további vita majd ezekről a kérdésekről folyik tárgyszerű formában és nem silányul vagdalkozássá. A tét ugyanis nagy: az unokáink jövője" -teszik hozzá a közleményben.
A cáfolat cáfolatának cáfolata: A Stabilitás szerint az 1998-2009 közötti visszalépők tetemes számával sem számolt a Századvég, valamint metodikai problémákat is látnak. A Stabilitás azt javasolja, hogy a gazdságkutató hozza nyilvánosságra a teljes tanulmányt. Erről többet itt olvashat
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.