Mik a tapasztalataik, tart még az SSC-k kétezres években kezdődött felfutása?
Igen. Negyedévente jut tudomásunkra új SSC elindításának terve. Ezek egy része aztán nem valósul meg, de így is bővül a szektor. Az utóbbi években pedig már nem csak a létszámban látjuk a fejlődést: egyre fontosabb és szakmaibb munkafázisokat csoportosítanak hozzánk a világcégek. Az SSC-k hazai megjelenésekor jellemző volt, hogy a nemzetközi ügyfélszolgálatot központosították. Ma már könyvelést, banki és informatikai szolgáltatást is Magyarországról fednek le, a hangsúly tolódik a magasabban képzett munkaerővel elvégezhető feladatokat végző központok felé.
Milyen munkaerőt várnak el az SSC-k, mennyire tud megfelelni a magyar munkaerőpiac a követelményeknek?
A legfontosabb kritérium mindig az idegen nyelvek ismerete. Egy nagy területet kiszolgáló SSC-t nem lehet csak angolul, vagy németül kommunikáló munkatársakkal üzemeltetni. A többi európai nyelvből felkészült jelölteket is várnak tőlünk. Néha párosítják is: beszéljen németül és dánul, vagy észtül és angolul az új kolléga a magyar mellett. Ezért több SSC, ha már a nyelvtudás megvan, nem támaszt egyéb kritériumot, maga vállalja a betanítást. Folyamatosan keresünk például IT support területre olyan, nyelveket beszélő munkatársakat, akiknek elég alapszintű informatikai tudással rendelkezniük. Ilyen pozíciókba jellemzően olyan friss diplomások kerülnek, akiknek munkaerőpiaci szempontból nem keresett a diplomájuk. A magyar munkaerőpiac ma még kiszolgálja az igényeket, de ha minőségi bővülés jön, munkavállalói oldalról erősebb képzésre vagy munkaadói oldalról kompromisszumokra is számítanunk kell.
Vannak jellemző nehézségek az SSC-knek történő munkaközvetítésben? Elegendő fiatal tud például ritka nyelveket?
A szűk keresztmetszet mindig a különlegesnek számító nyelvek ismerete. Egy flamandul jól beszélő szakmai csoportvezetőt például, ha van is ilyen, sokkal inkább megbecsül a munkaadója, mint egy németest. Jóval nehezebben elcsábítható munkaerőről beszélünk. Ráadásul a nyelveket jól beszélő szakemberek között az elmúlt években elindult egy erőteljes kivándorlás is, ami szintén szűkíti a kört. És mivel beilleszkedésre kevesebb idő jut, mint más munkahelyeken, bizonyos típusú személyiségek hamar kilökődhetnek a szervezetből. Nem mindegy, hogy valaki jól kiforrott, szabályozott rendszerben tud hatékony munkát végezni, vagy alkotó személyisége egy épülő csapatban kapacitálható jobban.
Mik a versenyelőnyeink a többi régiós országhoz képest?
Magyarországon ideális a munkabér és a nyelvtudással rendelkező frissdiplomások aránya. Sok az olyan frissen végzett, aktív nyelvtudású diplomás pályakezdő, aki nem dúskál a szakiránya szerinti állásajánlatokban. Nekik jó kezdés egy SSC. Mivel sokan vannak, a munkabérük sem lesz magas, így már elő is állt az a piac, amelyen az SSC-k joggal sikeresek, mint munkaadók. Ne feledjük azt sem, hogy itt a jelenlegi SSC-k már egy erőteljes szakmai háttérrel bíró jelöltállományt is jelentenek.
Mennyire torzíthatja a piacot a dömping, károsodhat-e például az oktatás szerkezete, mert túl sok fiatal tűzi ki célul az SSC-ket?
A szakmai tapasztalatot nem igénylő SSC-knél azt látjuk, hogy sok diplomást szívnak fel és magas fluktuációval dolgoznak. Nehéz megítélni, hogy ez a jelenség hasznos-e vagy sem. Rövid távon biztosan, hiszen kiszámítható pályakezdést ad egy-egy fiatalnak. De azoknál a központoknál, ahol nem jól kidolgozott a szakmai előrehaladás rendszere, nem lehet idővel átkerülni operatív területekre, ott egy jelentős munkavállalói réteg évek múlva, ha már váltana, sem mondhatja el magáról, hogy bővült a szakmai tudása. Munkaerőpaci szempontból pályakezdőnek számítanak majd. De erre is megvan a megoldás: az ilyen SSC-knek figyelniük kell a továbbképzésekre és a szakmai előmenetelre. Szerencsére egyre több pozitív példát tudunk erre.
Mi lesz, ha elkezdenek keletre menni a cégek, és itt marad a munkaerőpiacon rengeteg fiatal munka nélkül?
Vannak bizonyos tevékenységek, és ezek szerencsére a magasabb szintű szolgáltatások, amiket nem lenne szerencsés egy európai központú cégnek kivinni az unión kívülre. Ennek szakmai, logisztikai és presztízsoka van. A nyelvtudás mindig piacképes lesz és ha egy cég hosszútávra berendezkedett, nem valószínűsíthető, hogy továbbáll. Viszont az SSC-k között meglévő áramlás tovább növekedhet. Ennek egyetlen gátja lehet, ha minden SSC egyedivé pozícionálja magát, konkretizálhatóvá teszi miért válassza őt a jelölt.
Ezer interjú tapasztalata
Az Aarenson Consulting Kft. 2005 óta működő, magyar tulajdonú munkaerő közvetítő cég. A műszaki, mérnöki, IT területre fókuszáló fejvadász iroda önálló divíziót alakított ki az SSC-k munkaerőigényének ellátására. Közel ezer állásinterjút tartottak SSC-knek, de szervezeti átvilágítással, kompetenciafelmérésekkel is foglalkoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.