BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kell-e félni a multik kivonulásától? - Interjú

Milyen munkaerőt keresnek a hazai SSC-k (multicégek hazánkba telepített szolgáltató központjai, innen végzik az egész vállalatcsoport könyvelését, HR-, logisztikai és egyéb irodai feladatait), miért jó a magyar dolgozó, és mi lesz, ha továbbállnak a szolgáltató központok? Pethő Anikót, az Aarenson munkaerőközvetítő vezető tanácsadóját kérdeztük.

Mik a tapasztalataik, tart még az SSC-k kétezres években kezdődött felfutása?

Igen. Negyedévente jut tudomásunkra új SSC elindításának terve. Ezek egy része aztán nem valósul meg, de így is bővül a szektor. Az utóbbi években pedig már nem csak a létszámban látjuk a fejlődést: egyre fontosabb és szakmaibb munkafázisokat csoportosítanak hozzánk a világcégek. Az SSC-k hazai megjelenésekor jellemző volt, hogy a nemzetközi ügyfélszolgálatot központosították. Ma már könyvelést, banki és informatikai szolgáltatást is Magyarországról fednek le, a hangsúly tolódik a magasabban képzett munkaerővel elvégezhető feladatokat végző központok felé.

Milyen munkaerőt várnak el az SSC-k, mennyire tud megfelelni a magyar munkaerőpiac a követelményeknek?

A legfontosabb kritérium mindig az idegen nyelvek ismerete. Egy nagy területet kiszolgáló SSC-t nem lehet csak angolul, vagy németül kommunikáló munkatársakkal üzemeltetni. A többi európai nyelvből felkészült jelölteket is várnak tőlünk. Néha párosítják is: beszéljen németül és dánul, vagy észtül és angolul az új kolléga a magyar mellett. Ezért több SSC, ha már a nyelvtudás megvan, nem támaszt egyéb kritériumot, maga vállalja a betanítást. Folyamatosan keresünk például IT support területre olyan, nyelveket beszélő munkatársakat, akiknek elég alapszintű informatikai tudással rendelkezniük. Ilyen pozíciókba jellemzően olyan friss diplomások kerülnek, akiknek munkaerőpiaci szempontból nem keresett a diplomájuk. A magyar munkaerőpiac ma még kiszolgálja az igényeket, de ha minőségi bővülés jön, munkavállalói oldalról erősebb képzésre vagy munkaadói oldalról kompromisszumokra is számítanunk kell.

Vannak jellemző nehézségek az SSC-knek történő munkaközvetítésben? Elegendő fiatal tud például ritka nyelveket?

A szűk keresztmetszet mindig a különlegesnek számító nyelvek ismerete. Egy flamandul jól beszélő szakmai csoportvezetőt például, ha van is ilyen, sokkal inkább megbecsül a munkaadója, mint egy németest. Jóval nehezebben elcsábítható munkaerőről beszélünk. Ráadásul a nyelveket jól beszélő szakemberek között az elmúlt években elindult egy erőteljes kivándorlás is, ami szintén szűkíti a kört. És mivel beilleszkedésre kevesebb idő jut, mint más munkahelyeken, bizonyos típusú személyiségek hamar kilökődhetnek a szervezetből. Nem mindegy, hogy valaki jól kiforrott, szabályozott rendszerben tud hatékony munkát végezni, vagy alkotó személyisége egy épülő csapatban kapacitálható jobban.

Mik a versenyelőnyeink a többi régiós országhoz képest?

Magyarországon ideális a munkabér és a nyelvtudással rendelkező frissdiplomások aránya. Sok az olyan frissen végzett, aktív nyelvtudású diplomás pályakezdő, aki nem dúskál a szakiránya szerinti állásajánlatokban. Nekik jó kezdés egy SSC. Mivel sokan vannak, a  munkabérük sem lesz magas, így már elő is állt az a piac, amelyen az SSC-k joggal sikeresek, mint munkaadók. Ne feledjük azt sem, hogy itt a jelenlegi SSC-k már egy erőteljes szakmai háttérrel bíró jelöltállományt is jelentenek.

Mennyire torzíthatja a piacot a dömping, károsodhat-e például az oktatás szerkezete, mert túl sok fiatal tűzi ki célul az SSC-ket?

A szakmai  tapasztalatot nem igénylő SSC-knél azt látjuk, hogy sok diplomást szívnak fel és magas fluktuációval dolgoznak. Nehéz megítélni, hogy ez a jelenség hasznos-e vagy sem. Rövid távon biztosan, hiszen kiszámítható  pályakezdést ad egy-egy fiatalnak. De azoknál a központoknál, ahol nem  jól kidolgozott a szakmai előrehaladás rendszere, nem lehet idővel átkerülni operatív területekre, ott egy jelentős munkavállalói réteg évek múlva, ha már váltana, sem mondhatja el magáról, hogy bővült a szakmai tudása. Munkaerőpaci szempontból pályakezdőnek számítanak majd. De erre is megvan a megoldás: az ilyen SSC-knek figyelniük kell a továbbképzésekre és a szakmai előmenetelre. Szerencsére egyre több pozitív példát tudunk erre.


Mi lesz, ha elkezdenek keletre menni a cégek, és itt marad a munkaerőpiacon rengeteg fiatal munka nélkül?

Vannak bizonyos tevékenységek, és ezek szerencsére a magasabb szintű szolgáltatások, amiket nem lenne szerencsés egy európai központú  cégnek kivinni az unión kívülre. Ennek szakmai, logisztikai és presztízsoka van. A nyelvtudás mindig piacképes lesz és ha egy cég hosszútávra berendezkedett, nem valószínűsíthető, hogy továbbáll. Viszont az SSC-k között meglévő áramlás tovább növekedhet. Ennek egyetlen gátja lehet, ha minden SSC egyedivé pozícionálja magát, konkretizálhatóvá teszi miért válassza őt a jelölt.

Ezer interjú tapasztalata

Az Aarenson Consulting Kft. 2005 óta működő, magyar tulajdonú munkaerő közvetítő cég. A műszaki, mérnöki, IT területre fókuszáló fejvadász iroda önálló divíziót alakított ki az SSC-k munkaerőigényének ellátására. Közel ezer állásinterjút tartottak SSC-knek, de szervezeti átvilágítással, kompetenciafelmérésekkel is foglalkoznak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.